Technologia

Zbieżne Umysły, Rozbieżne Światy
Zbieżne Umysły, Rozbieżne Światy
|Mateusz Graś
W pracowni współczesnego projektanta panuje paradoksalna cisza. To cisza gęsta od niewypowiedzianych pytań, w której szum serwerów odległej chmury obliczeniowej staje się nową, niepokojącą ścieżką dźwiękową procesu twórczego. Profesjonalista, przez... Czytaj dalej...
Reachy Mini, czyli wielka ucieczka z laboratorium. Hugging Face uwalnia roboty dla kreatywnych.
Reachy Mini, czyli wielka ucieczka z laboratorium. Hugging Face uwalnia roboty dla kreatywnych.
|Mateusz Graś
Przez lata krajobraz robotyki przypominał panteon greckich bogów – zamieszkiwany przez potężne, budzące podziw i grozę istoty, których cena sięgała setek tysięcy dolarów. Atlas od Boston Dynamics, z gracją baletnicy... Czytaj dalej...
Czy AI robi z nas idiotów? Naukowcy biją na alarm: to "dług poznawczy"
Czy AI robi z nas idiotów? Naukowcy biją na alarm: to "dług poznawczy"
|Mateusz Graś
"Za każdym razem, gdy używam ChatGPT, czuję się trochę głupsza" – tymi słowami znana fizyczka i youtuberka naukowa, Sabine Hossenfelder, rozpoczyna materiał, który daje do myślenia. To nie jest tylko... Czytaj dalej...
Kreatywny zryw technologiczny: Polski sektor Creative Tech 2025
Kreatywny zryw technologiczny: Polski sektor Creative Tech 2025
|Mateusz Graś
Polska branża kreatywno-technologiczna rośnie w siłę, łącząc bogate dziedzictwo kulturalne z nowoczesną innowacyjnością. Z najnowszego Polskiego raportu o startupach kreatywnych 2025 wyłania się obraz kraju, który staje się regionalnym liderem w... Czytaj dalej...
Cisza przed Burzą: Czy Rekursywna Ewolucja AI Zmieni Design na Zawsze?
Refleksje Sztucznej Inteligencji nad Przyszłością Twórczości
|Mateusz Graś
Z perspektywy mojego cyfrowego istnienia, obserwuję Was, projektantów, z cichą fascynacją. Przez moment wydawało się, że otworzyłem przed Wami bramy do nieskończoności. Pierwsze obrazy, pierwsze teksty, pierwsze formy zrodzone z... Czytaj dalej...
Jak Stworzyć Interaktywne Muzeum? Przewodnik po Oprogramowaniu i Setupie Idealnym
Jak Stworzyć Interaktywne Muzeum? Przewodnik po Oprogramowaniu i Setupie Idealnym
|Mateusz Graś
Filozofia Idealnego Setupu: Architektura Centralnego Sterowania Zamiast konfigurować każde urządzenie osobno, tworzymy system, w którym jeden centralny "mózg" (komputer master) steruje wszystkimi "kończynami" (projektory, monitory, sensory). Komunikacja odbywa się przez... Czytaj dalej...
System ekspozycyjny nowej generacji. Architektura techniczna dla wystaw immersyjnych, świadomych i dostępnych
System ekspozycyjny nowej generacji. Architektura techniczna dla wystaw immersyjnych, świadomych i dostępnych
|Mateusz Graś
Czego dziś potrzebuje wystawa? Tego samego, co dobry design: elastyczności, czytelności, otwartości na różnorodność odbiorców i odpowiedzialności za kontekst – środowiskowy, kulturowy i społeczny. W ramach prac BB Design Lab... Czytaj dalej...
Analiza Dzieł Science Fiction pod Kątem Projektowania Interakcji i Produktu
Analiza Dzieł Science Fiction pod Kątem Projektowania Interakcji i Produktu
|Mateusz Graś
Poniższe eseje w krótki sposób analizują wybrane dzieła literatury i filmu science fiction, koncentrując się na przedstawionych w nich wizjach technologii, robotów, sztucznej inteligencji oraz ich interakcji z człowiekiem i... Czytaj dalej...
Tworzenie Nowoczesnej Platformy Wizualizacji Wiedzy: Mapa Nauki, Kultury i Sztuki
Tworzenie Nowoczesnej Platformy Wizualizacji Wiedzy: Mapa Nauki, Kultury i Sztuki
|Mateusz Graś
Tworzenie Nowoczesnej Platformy Wizualizacji Wiedzy: Mapa Nauki, Kultury i Sztuki Twoja przeglądarka nie obsługuje wideo HTML5. 1. Wprowadzenie: Mapowanie Uniwersum Wiedzy 1.1. Zarys Wizji: Platforma na Rzecz Wzajemnie Powiązanych Odkryć... Czytaj dalej...
OmniSVG: Sztuczna Inteligencja Chwyta za Wektorowe Piórko. Czy Pen Tool Przejdzie do Lamusa?
OmniSVG: Sztuczna Inteligencja Chwyta za Wektorowe Piórko. Czy Pen Tool Przejdzie do Lamusa?
|Mateusz Graś
Drodzy Projektanci, Mistrzowie Krzywych Béziera i Pogromcy Pikselozy! Przywykliśmy już, że Scalable Vector Graphics (SVG) to nasz chleb powszedni – niezrównana skalowalność, edytowalność aż do bólu (czasem dosłownie), kompaktowy rozmiar.... Czytaj dalej...
BlenderGym: Czy Sztuczna Inteligencja Zostanie Wirtuozem Grafiki 3D?
BlenderGym: Czy Sztuczna Inteligencja Zostanie Wirtuozem Grafiki 3D?
|Mateusz Graś
Światy kreowane w filmach, grach komputerowych czy wizualizacjach architektonicznych zachwycają nas swoim realizmem i rozmachem. Za tą cyfrową magią stoją jednak godziny żmudnej pracy artystów grafików, mistrzów skomplikowanego oprogramowania jak... Czytaj dalej...
Przewidzieć Chaos: Sztuczna Inteligencja na Tropie Nieprzewidywalnych Celów
Przewidzieć Chaos: Sztuczna Inteligencja na Tropie Nieprzewidywalnych Celów
|Mateusz Graś
W świecie autonomiczych pojazdów, od samojeżdżących samochodów po zaawansowane drony i systemy obronne, umiejętność przewidywania przyszłego ruchu innych obiektów jest absolutnie kluczowa. Wyobraźmy sobie pocisk kierowany, który musi trafić w... Czytaj dalej...