Wniosek o dofinansowanie projektu „Skrzydlate serca: 90 lat historii lotniska w Bielsku-Białej”

|Mateusz Graś
Wniosek o dofinansowanie projektu „Skrzydlate serca: 90 lat historii lotniska w Bielsku-Białej”

I. Organizacja

Zwięzła charakterystyka wnioskodawcy, główny przedmiot działalności

/ 2000

Fundacja Ludzie–Innowacje–Design działa na rzecz pełniejszego wykorzystania potencjału projektantów wzornictwa przemysłowego w rozwoju gospodarczym kraju. Realizuje projekty edukacyjne i badawcze, promujące ideę zrównoważonego rozwoju, nowatorskich technologii i sztuk wizualnych. Współpracuje z uczelniami artystycznymi, instytucjami kultury oraz przedsiębiorstwami. Od 2013 r. Fundacja zorganizowała 6 edycji „Projektu Arting” (Konkurs Projektowania Zrównoważonego).

Wybrane działania z ostatnich lat:

  • 2020 – Projekt Arting „Wzornictwo-Dziedzictwo”
  • 2022 – Projekt Arting 2022 „miasto?” – wystawa konkursowa, konferencja, warsztaty i prezentacje cyfrowe w przestrzeni miejskiej
  • 2022 – Projekt BB Design Lab – laboratorium projektowania wspólnego w Bielsku-Białej (rewitalizacja ul. 11 Listopada)
  • 2023 – Projekt Arting włączony do programu BB2029 Europejska Stolica Kultury
  • 2023 - Organizacja Klastra Kreatywnego 3TKK
  • 2024 – Projekt Arting 2024 „miasto_szczęśliwe”,
  • 2024 - KPO - „Szybowce SZD w Bielsku-Białej” – transformacje ludzkich marzeń, twórczego myślenia i technologii. Projekt edukacyjny z cyklu „Wzornictwo-Dziedzictwo” Projekt Arting;
  • 2024 - KPO - "BB Design Lab – laboratorium projektowania wspólnego w mieście Bielsko-Biała. Organizacja i koordynacja interdyscyplinarnych zespołów projektowych pracujących razem z mieszkańcami nad rozwojem miasta, z wykorzystaniem metod naukowych, technologii cyfrowych i zasad zrównoważonego rozwoju."

Opis 3 najważniejszych zadań w zakresie działalności edukacyjnej i kulturalnej zrealizowanych przez wnioskodawcę w ciągu ostatnich 3 lat, z uwzględnieniem roli niniejszego zadania

/ 2000

  1. Projekt Arting 2022 „miasto?” / konferencja, seminarium, wystawa / wzornictwo-dziedzictwo: Interdyscyplinarny projekt łączący design, sztukę i refleksję nad przestrzenią miejską. Obejmował międzynarodową konferencję, seminaria, wystawę prac konkursowych oraz działania w przestrzeni publicznej Bielska-Białej. Projekt angażował ekspertów, studentów i mieszkańców, promując dialog o jakości życia w mieście i roli designu w jego kształtowaniu. Zadanie to pokazuje doświadczenie Fundacji w organizacji złożonych wydarzeń kulturalno-edukacyjnych o zasięgu międzynarodowym, integrujących różne środowiska.
  2. Projekt Arting 2024 „miasto szczęśliwe” / konferencja, seminarium, wystawa / BBDL: Kontynuacja eksploracji tematyki miejskiej, tym razem zogniskowana na koncepcji "miasta szczęśliwego". Projekt, realizowany we współpracy z BB Design Lab, obejmował działania badawcze, warsztaty partycypacyjne, konferencję i wystawę, poszukując rozwiązań projektowych wspierających dobrostan mieszkańców. Zadanie to demonstruje umiejętność Fundacji w prowadzeniu projektów badawczo-wdrożeniowych z wykorzystaniem metod projektowania partycypacyjnego i współpracy z samorządem.
  3. „Szybowce SZD z Bielska-Białej - historia ludzkich marzeń i technologii” / KPO: Projekt edukacyjny z cyklu „Wzornictwo-Dziedzictwo”, finansowany z Krajowego Planu Odbudowy. Skupiał się na popularyzacji historii i dziedzictwa Szybowcowego Zakładu Doświadczalnego w Bielsku-Białej, łącząc wątki historyczne, technologiczne i projektowe. Zadanie to jest bezpośrednio powiązane tematycznie z niniejszym wnioskiem, pokazując doświadczenie Fundacji w badaniu i upowszechnianiu lokalnego dziedzictwa lotniczego oraz w pozyskiwaniu i zarządzaniu środkami z programów krajowych.

Niniejsze zadanie, „Skrzydlate serca”, stanowi kontynuację i rozwinięcie działań Fundacji w obszarze popularyzacji lokalnego dziedzictwa (wątek lotniczy rozpoczęty projektem o SZD) oraz edukacji historycznej i patriotycznej, wykorzystując sprawdzone metody pracy projektowej, współpracy międzysektorowej i angażowania społeczności, wypracowane w poprzednich projektach, w tym we współpracy z BB Design Lab.


Główne źródła finansowania działalności wnioskodawcy

/ 1500

Główne źródła finansowania działalności Fundacji Ludzie–Innowacje–Design są zdywersyfikowane i obejmują:

  1. Dotacje publiczne: Środki pozyskiwane w ramach konkursów grantowych ogłaszanych przez instytucje rządowe (np. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury), samorządowe (np. Urząd Miejski w Bielsku-Białej) oraz fundusze europejskie (w tym Krajowy Plan Odbudowy). Stanowią one znaczącą część budżetu przeznaczanego na realizację projektów statutowych.
  2. Umowy z jednostkami samorządu terytorialnego: Realizacja zadań zleconych, np. umowa z Urzędem Miejskim w Bielsku-Białej na organizację cyklicznego wydarzenia Projekt Arting.
  3. Działalność gospodarcza: Fundacja prowadzi działalność gospodarczą w zakresie związanym z projektowaniem, edukacją i organizacją wydarzeń, co generuje dodatkowe przychody wspierające cele statutowe.
  4. Działalność statutowa nieodpłatna i odpłatna: Przychody z tytułu organizacji warsztatów, szkoleń czy sprzedaży publikacji (jeśli dotyczy).
  5. Darowizny i sponsoring: Środki pozyskiwane od firm i osób prywatnych wspierających misję Fundacji (choć stanowią mniejszy udział w strukturze finansowania).

Ta różnorodność źródeł finansowania zapewnia Fundacji stabilność działania i możliwość realizacji ambitnych projektów kulturalnych i edukacyjnych.


Informacje o najważniejszych dotacjach uzyskanych w ciągu ostatnich 3 lat

/ 1500

W ciągu ostatnich 3 lat Fundacja Ludzie–Innowacje–Design uzyskała następujące znaczące dotacje na realizację zadań edukacyjnych i kulturalnych:

  1. 2024 - Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO): Dotacja na realizację projektu „Szybowce SZD w Bielsku-Białej” – transformacje ludzkich marzeń, twórczego myślenia i technologii. Projekt edukacyjny z cyklu „Wzornictwo-Dziedzictwo” Projekt Arting. [Należy uzupełnić kwotę dotacji, jeśli jest znana]. Projekt koncentrował się na badaniu i popularyzacji dziedzictwa Szybowcowego Zakładu Doświadczalnego.
  2. 2024 - Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO): Dotacja na realizację projektu "BB Design Lab – laboratorium projektowania wspólnego w mieście Bielsko-Biała. Organizacja i koordynacja interdyscyplinarnych zespołów projektowych pracujących razem z mieszkańcami nad rozwojem miasta, z wykorzystaniem metod naukowych, technologii cyfrowych i zasad zrównoważonego rozwoju." [Należy uzupełnić kwotę dotacji, jeśli jest znana]. Projekt wspiera rozwój innowacyjnego narzędzia partycypacji społecznej i projektowania usług miejskich.
  3. [Należy dodać trzecią ważną dotację z ostatnich 3 lat, np. z MKiDN, NCK, Urzędu Miasta na Projekt Arting 2022 lub 2024, jeśli była to dotacja konkursowa, wraz z kwotą, jeśli jest znana] Np. 2022 - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Program [Nazwa Programu]): Dotacja na realizację projektu Projekt Arting 2022 „miasto?”. [Należy uzupełnić kwotę dotacji, jeśli jest znana]. Projekt obejmował konferencję, wystawę i działania edukacyjne dotyczące roli designu w przestrzeni miejskiej.

Uzyskanie tych dotacji, zwłaszcza z konkurencyjnych programów jak KPO, potwierdza zdolność Fundacji do przygotowywania wysokiej jakości wniosków projektowych oraz jej wiarygodność jako beneficjenta środków publicznych. Doświadczenie w zarządzaniu i rozliczaniu tych grantów stanowi solidną podstawę do efektywnej realizacji niniejszego zadania.


I. Zadanie

1.1. Nazwa własna projektu

/ 500

„Skrzydlate serca: 90 lat historii lotniska w Bielsku-Białej”


1.2. Syntetyczny opis zadania

/ 2000

„Skrzydlate serca” to interdyscyplinarna akcja edukacyjna upamiętniająca 90-lecie powstania lotniska w Bielsku-Białej Aleksandrowicach (1936-2026) oraz rolę związanej z nim pierwszej cywilnej Szkoły Lotniczej L.O.P.P. im. Marszałka Piłsudskiego w kształtowaniu polskiego lotnictwa i postaw patriotycznych. Projekt ma na celu przybliżenie mieszkańcom Bielska-Białej, zwłaszcza młodzieży, bogatej, lecz często zapomnianej historii tego miejsca – od modernistycznej architektury Karola Schayera, przez szkolenie pilotów (w tym bohaterów II WŚ jak Eugeniusz Horbaczewski), epizod wojenny 1939 r., po powojenne sukcesy Bielska-Białej jako „stolicy polskiego szybownictwa” dzięki działalności Szybowcowego Zakładu Doświadczalnego.

Akcja edukacyjna opierać się będzie na zebraniu i opracowaniu rozproszonych materiałów historycznych (archiwa, relacje, ikonografia) i zaprezentowaniu ich w atrakcyjnych, nowatorskich formach, angażujących odbiorców w różnym wieku. Kluczowe elementy zadania to:

  1. Organizacja zadania: Profesjonalne zarządzanie projektem.
  2. Przygotowanie materiałów eksperckich i metodycznych: Kwerendy, opracowania historyczne, scenariusze działań.
  3. Wiedza w przestrzeni wirtualnej: Stworzenie dedykowanego portalu multimedialnego (historia, zdjęcia, mapa, materiały do pobrania) dostępnego cyfrowo (WCAG).
  4. Wiedza w przestrzeni lotniska: Zaprojektowanie i instalacja systemu tablic informacyjno-historycznych oraz artystycznego obiektu przestrzennego na terenie lotniska.
  5. Wiedza w formie zabawy: Opracowanie i przeprowadzenie interaktywnej gry terenowej na lotnisku, wykorzystującej elementy grywalizacji.
  6. „Skrzydlate serca” – warsztaty na lotnisku: Cykl warsztatów edukacyjno-artystycznych dla młodzieży (np. modelarskie, projektowe, historyczne).

Głównym celem jest budowanie świadomości historycznej i postaw patriotycznych poprzez odkrywanie lokalnego dziedzictwa lotniczego, ukazanie jego znaczenia dla historii Polski oraz przekazanie tej wiedzy w sposób angażujący, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii i designu. Projekt ma również na celu integrację społeczności lokalnej wokół wspólnej historii i promocję dziedzictwa Bielska-Białej.

Grupą docelową są przede wszystkim mieszkańcy Bielska-Białej (szczególnie młodzież szkolna i studenci), ale także turyści i pasjonaci lotnictwa z Polski i zagranicy.

Projekt realizowany będzie przez Fundację Ludzie–Innowacje–Design we współpracy z Urzędem Miasta (poprzez BB Design Lab), Aeroklubem Bielsko-Bialskim, Muzeum Historycznym, uczelniami (ASP Kraków, UBB, PŚ), szkołami (ZSTiH) i organizacjami społecznymi (harcerze). Zastosowane zostaną zasady projektowania uniwersalnego, zapewniając dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami, oraz zasady zrównoważonego rozwoju. Rezultaty projektu (materiały edukacyjne, portal) zostaną udostępnione na wolnych licencjach Creative Commons.


1.3. Typ kwalifikującego się zadania (proszę wybrać działanie przeważające)

a) warsztaty i działania edukacyjno-animacyjne aktywizujące uczestników poprzez współdziałanie i interakcję (m.in. interaktywne spotkania, gry terenowe i zabawy edukacyjne, quizy, larpy, spacery tematyczne, konkursy), towarzyszyć im może tworzenie bezpłatnych materiałów i pakietów edukacyjnych on-line wraz z udostępnieniem ich na wolnych licencjach Creative Commons;

Uzasadnienie wyboru: Projekt „Skrzydlate serca” kładzie główny nacisk na aktywne formy edukacji i animacji, takie jak gra terenowa i warsztaty na lotnisku, które angażują uczestników poprzez bezpośrednie działanie i interakcję. Kluczowym elementem jest również stworzenie trwałych zasobów edukacyjnych online (portal multimedialny, materiały metodyczne) udostępnionych na wolnych licencjach, co wpisuje się w charakterystykę tego punktu. Choć projekt zawiera elementy upamiętnienia (pkt b) i popularyzacji wiedzy (pkt d), dominującą formą są działania interaktywne i edukacyjno-animacyjne.


1.4. Ogólna koncepcja, cele i założenia, uzasadnienie potrzeby realizacji zadania z uwzględnieniem celów programu

/ 2000

Projekt „Skrzydlate serca” to interdyscyplinarna akcja edukacyjna poświęcona 90-letniej historii lotniska w Bielsku-Białej Aleksandrowicach oraz związanej z nim Szkoły Lotniczej L.O.P.P. im. Marszałka Piłsudskiego. Stanowi odpowiedź na potrzebę popularyzacji lokalnego dziedzictwa historycznego, zwłaszcza wśród młodego pokolenia, w sposób angażujący i odpowiadający współczesnym standardom komunikacji. Koncepcja opiera się na połączeniu rzetelnej wiedzy historycznej, opartej na kwerendach źródłowych, z nowatorskimi formami przekazu, takimi jak portal multimedialny, gra terenowa wykorzystująca elementy grywalizacji, warsztaty projektowo-konstrukcyjne oraz instalacje wizualne w przestrzeni historycznej lotniska.

Głównym celem projektu jest budowanie świadomości historycznej i postaw patriotycznych wśród mieszkańców Bielska-Białej, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży, poprzez odkrywanie i upowszechnianie wiedzy o lokalnym dziedzictwie lotniczym, które stanowi ważny, choć często niedoceniany, element historii Polski. Projekt dąży do ukazania, jak lokalne inicjatywy, takie jak budowa lotniska i szkoły lotniczej tuż po odzyskaniu niepodległości, wpłynęły na rozwój polskiej myśli technicznej, sukcesy sportowe oraz postawy obronne w obliczu zagrożeń (np. udział pilotów w II WŚ).

Cele szczegółowe:

  1. Zebranie i opracowanie rozproszonych danych historycznych dotyczących lotniska i szkoły lotniczej w Bielsku-Białej.
  2. Stworzenie atrakcyjnych i dostępnych materiałów edukacyjnych (cyfrowych i fizycznych) dostosowanych do różnych grup wiekowych.
  3. Upamiętnienie 90. rocznicy powstania lotniska oraz roli Bielska-Białej jako „szybowcowej stolicy Polski”.
  4. Zaangażowanie lokalnej społeczności, zwłaszcza młodzieży, w aktywne poznawanie historii poprzez interaktywne działania (gra terenowa, warsztaty).
  5. Wzmocnienie poczucia tożsamości lokalnej i regionalnej poprzez ukazanie wkładu Bielska-Białej w historię polskiego lotnictwa.
  6. Promocja dziedzictwa lotniczego Bielska-Białej jako atrakcji turystycznej i edukacyjnej.
  7. Wykorzystanie nowoczesnych technologii i designu do stworzenia innowacyjnych narzędzi edukacji historycznej.

Uzasadnienie potrzeby realizacji zadania:

Historia lotniska w Aleksandrowicach i Szkoły Lotniczej L.O.P.P. jest fascynującym przykładem polskiego modernizmu, przedsiębiorczości i ducha patriotycznego okresu międzywojennego. Mimo światowych osiągnięć związanych z tym miejscem (m.in. sukcesy Szybowcowego Zakładu Doświadczalnego, Nagroda Lilienthala dla Sebastiana Kawy wywodzącego się z Aeroklubu Bielsko-Bialskiego), wiedza na ten temat pozostaje rozproszona i słabo obecna w świadomości społecznej, szczególnie wśród młodzieży. W dobie cyfrowej i natłoku informacji istnieje pilna potrzeba tworzenia angażujących narracji historycznych, które w przystępny sposób dotrą do młodych odbiorców, kształtując ich wiedzę i postawy. Projekt odpowiada na tę potrzebę, proponując działania oparte na współdziałaniu, odkrywaniu i doświadczaniu historii „w terenie” oraz w przestrzeni wirtualnej. Realizacja zadania jest szczególnie istotna w kontekście jubileuszu 90-lecia lotniska, co stanowi naturalną okazję do podjęcia działań upamiętniających i edukacyjnych.

Projekt wpisuje się w cele programu grantowego poprzez:

  • Popularyzację wiedzy o lokalnej historii mającej znaczenie dla historii Polski (rozwój lotnictwa, modernizm, II WŚ).
  • Budowanie świadomości patriotycznej poprzez ukazywanie osiągnięć Polaków i ich wkładu w rozwój kraju.
  • Aktywizację lokalnej społeczności, zwłaszcza młodzieży, wokół wspólnego dziedzictwa.
  • Wykorzystanie nowatorskich i interaktywnych form edukacji historycznej, w tym technologii cyfrowych i działań w przestrzeni.
  • Tworzenie trwałych zasobów edukacyjnych udostępnianych na wolnych licencjach.
  • Promowanie współpracy międzysektorowej (NGO, samorząd, instytucje edukacyjne, kulturalne, biznes).

Realizacja projektu przez Fundację Ludzie – Innowacje – Design we współpracy z BB Design Lab – miejskim laboratorium projektowania wspólnego – gwarantuje zastosowanie metod partycypacyjnych, projektowania zorientowanego na użytkownika oraz zasad projektowania uniwersalnego i zrównoważonego, co przełoży się na wysoką jakość i dostępność rezultatów zadania.


1.5. Opis problematyki i kontekstów historycznych uwzględnionych w zadaniu

/ 2000

Projekt „Skrzydlate serca” koncentruje się na bogatej i wielowątkowej historii lotniska w Bielsku-Białej Aleksandrowicach oraz związanych z nim instytucji i postaci, osadzonej w szerszym kontekście historii Polski XX wieku. Kluczowe wątki historyczne, które zostaną zgłębione i zaprezentowane w ramach zadania, obejmują:

  1. 90-lecie lotniska w Bielsku-Białej (1936-2026): Dziedzictwo modernizmu u podnóża Beskidów. Kontekstem jest dynamiczny rozwój Polski po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku. Pomysł budowy lotniska zrodził się już dekadę później, a prace ruszyły w 1933 roku. W 1935 roku oddano do użytku unikalny kompleks architektoniczny w stylu modernistycznym, obejmujący budynek portu lotniczego z charakterystyczną wieżą kontroli lotów, hangar i hotel dla pilotów. Projekt autorstwa Karola Schayera, czołowego przedstawiciela polskiego modernizmu, jest świadectwem ambicji i nowoczesności II Rzeczypospolitej. Już w 1934 roku, na nieukończonym obiekcie, odbyły się imponujące pokazy lotnicze, które przyciągnęły 15-tysięczną publiczność i zaprezentowały potencjał polskiego lotnictwa, w tym nowatorski "pociąg szybowców" ze Lwowa. Projekt zgłębi architektoniczne i społeczne znaczenie tego obiektu jako symbolu nowoczesności i aspiracji młodego państwa.

  2. Pierwsza cywilna szkoła lotnicza w odrodzonej Polsce. Uroczyste otwarcie Szkoły Lotniczej Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej (L.O.P.P.) im. Marszałka Piłsudskiego 31 maja 1936 roku było wydarzeniem rangi państwowej, z udziałem m.in. wojewody śląskiego Michała Grażyńskiego. Była to pierwsza tego typu cywilna placówka szkoleniowa w Polsce po odzyskaniu niepodległości, kształcąca kadry dla rozwijającego się lotnictwa cywilnego i sportowego. Szkoła, wyposażona w nowoczesne samoloty RWD-8 i RWD-13, stała się kuźnią talentów lotniczych i symbolem inwestycji państwa w nowoczesne technologie i obronność. Projekt przybliży historię powstania szkoły, jej program szkoleniowy i rolę w kształtowaniu polskiej awiacji.

  3. Lotnisko w Aleksandrowicach na progu II Wojny Światowej: Zasadzka lotnicza i Kampania Wrześniowa. W sierpniu 1939 roku lotnisko stało się bazą dla czterech myśliwców PZL P.11c ze 121 Eskadry Myśliwskiej, stanowiąc element polskiej obrony powietrznej. Już 1 września 1939 roku stacjonujący tu piloci wzięli udział w walkach, zestrzeliwując dwa niemieckie bombowce i samolot rozpoznawczy powracające z nalotu na Kraków. Ten epizod, choć krótki, jest ważnym świadectwem gotowości obronnej i bohaterstwa polskich lotników w pierwszych godzinach wojny. Projekt przypomni te wydarzenia, wpisując je w kontekst Kampanii Wrześniowej na południowym odcinku frontu.

  4. Absolwenci bielskiej szkoły na frontach II Wojny Światowej i w lotnictwie powojennym. Szkoła wykształciła wielu pilotów, którzy odegrali znaczącą rolę podczas II Wojny Światowej, walcząc m.in. w Polskich Siłach Powietrznych na Zachodzie. Najsłynniejszym z nich jest kpt. pil. Eugeniusz „Dziubek” Horbaczewski, as myśliwski Dywizjonu 303, który odniósł 16 zwycięstw powietrznych i poległ bohaterską śmiercią nad Francją w 1944 roku. Projekt upamiętni losy absolwentów szkoły, podkreślając ich wkład w walkę o wolność Polski i Europy, a także ich rolę w odbudowie polskiego lotnictwa po wojnie.

  5. Bielsko-Biała jako powojenna „stolica szybowcowa” Polski. Po II Wojnie Światowej lotnisko w Aleksandrowicach, działając jako lotnisko aeroklubowe, stało się sercem polskiego szybownictwa. Kluczową rolę odegrały tu powstałe w 1946 roku tuż obok lotniska zakłady szybowcowe oraz Szybowcowy Zakład Doświadczalny (SZD) – unikalne połączenie biura konstrukcyjnego i wytwórni. To tutaj projektowano, testowano i oblatywano prototypy szybowców, które zdobywały światowe uznanie i liczne rekordy, rozsławiając polską myśl techniczną. Działalność SZD i sukcesy polskich szybowników ugruntowały pozycję Bielska-Białej jako niekwestionowanego centrum polskiego i światowego szybownictwa. Projekt przybliży ten niezwykle ważny, powojenny rozdział historii lotniska, podkreślając jego znaczenie dla rozwoju sportu i techniki.

Poprzez eksplorację tych wątków, projekt „Skrzydlate serca” ukaże historię lotniska nie tylko jako lokalne wydarzenie, ale jako część szerszych procesów historycznych: odbudowy państwa polskiego, rozwoju modernizmu, wysiłku obronnego w 1939 roku, walki Polaków na frontach II WŚ oraz powojennych osiągnięć technologicznych i sportowych.


1.6. Elementy składowe zadania (program i szczegółowy opis planowanych działań, metody i narzędzia wykorzystywane do realizacji projektu)

/ 5000

Realizacja projektu „Skrzydlate serca” opiera się na sześciu komplementarnych elementach składowych, które razem tworzą kompleksową akcję edukacyjną, wykorzystującą różnorodne metody i narzędzia w celu dotarcia do szerokiego grona odbiorców i zapewnienia trwałego rezultatu.

1. Organizacja zadania:

  • Działania: Obejmuje kompleksowe zarządzanie projektem: koordynację prac zespołu i partnerów, nadzór nad harmonogramem i budżetem, administrację, sprawozdawczość, komunikację wewnętrzną i zewnętrzną, zapewnienie zgodności z wymogami formalnymi i prawnymi. Kluczowe jest tu wykorzystanie doświadczenia Fundacji Ludzie – Innowacje – Design w zarządzaniu projektami kulturalnymi i edukacyjnymi oraz współpraca z BB Design Lab w zakresie metodologii projektowej.
  • Metody: Zarządzanie projektowe (planowanie, realizacja, monitoring, ewaluacja), spotkania koordynacyjne zespołu i partnerów, wykorzystanie narzędzi do zarządzania zadaniami (np. Trello, Asana), regularna sprawozdawczość.
  • Narzędzia: Harmonogram projektu, budżet, narzędzia komunikacji online (email, komunikatory, platformy do wideokonferencji), dokumentacja projektowa.
  • Rezultaty: Sprawna realizacja projektu zgodnie z założeniami, terminowe osiągnięcie celów, efektywne wykorzystanie zasobów, rzetelne rozliczenie dotacji.

2. Przygotowanie materiałów eksperckich i metodycznych:

  • Działania: Przeprowadzenie kwerend archiwalnych i bibliotecznych (m.in. w Archiwum Państwowym, Muzeum Historycznym w Bielsku-Białej, archiwach Aeroklubu, zasobach cyfrowych), zebranie relacji świadków historii (jeśli możliwe), opracowanie merytoryczne zebranego materiału przez eksperta ds. historii lotnictwa. Na tej podstawie stworzone zostaną:
    • Teksty historyczne i opisy do portalu multimedialnego.
    • Scenariusz gry terenowej.
    • Scenariusze warsztatów „Skrzydlate serca”.
    • Materiał metodyczny dla nauczycieli (scenariusz lekcji/zajęć pozalekcyjnych) do wykorzystania zasobów projektu.
  • Metody: Badania historyczne (heurystyka, krytyka źródeł, synteza), wywiady, analiza materiałów ikonograficznych i kartograficznych, copywriting, opracowanie scenariuszy zajęć zgodnie z zasadami dydaktyki i metodyki.
  • Narzędzia: Zasoby archiwalne i biblioteczne, bazy danych, oprogramowanie do edycji tekstu, narzędzia do tworzenia scenariuszy.
  • Rezultaty: Rzetelna baza wiedzy historycznej, publikacje eksperckie online, scenariusze działań edukacyjnych (gra, warsztaty), materiał metodyczny dla nauczycieli (wszystkie udostępnione na licencji CC BY).

3. Wiedza w przestrzeni wirtualnej. Portal multimedialny:

  • Działania: Zaprojektowanie i wdrożenie dedykowanego portalu internetowego projektu „Skrzydlate serca”. Portal będzie głównym repozytorium wiedzy i rezultatów projektu. Zawierać będzie:
    • Opracowania historyczne (teksty, kalendarium).
    • Materiały multimedialne (archiwalne i współczesne zdjęcia, skany dokumentów, być może krótkie formy wideo np. z wywiadami lub animacje).
    • Wirtualną mapę lotniska z zaznaczonymi historycznymi miejscami i obiektami.
    • Materiały edukacyjne do pobrania (materiał metodyczny, materiały do gry terenowej).
    • Informacje o projekcie, partnerach, harmonogramie wydarzeń.
    • Dokumentację fotograficzną z realizacji działań.
  • Metody: Projektowanie User Experience (UX) i User Interface (UI) z uwzględnieniem zasad dostępności cyfrowej (WCAG 2.1 AA), tworzenie treści internetowych (content creation), programowanie i wdrożenie strony, optymalizacja SEO.
  • Narzędzia: Oprogramowanie graficzne, system zarządzania treścią (CMS), narzędzia deweloperskie (HTML, CSS, JS), hosting, domena.
  • Rezultaty: Funkcjonalny, atrakcyjny wizualnie i dostępny cyfrowo portal multimedialny stanowiący trwałe źródło wiedzy o historii lotniska, udostępniony na licencji CC BY (treści merytoryczne).

4. Wiedza w przestrzeni lotniska. Komunikacja wizualna:

  • Działania: Zaprojektowanie i stworzenie elementów komunikacji wizualnej w przestrzeni historycznego lotniska w Aleksandrowicach. Będą to:
    • System tablic informacyjno-historycznych w kluczowych punktach lotniska (np. przy budynku portu, hangarze, miejscach historycznych wydarzeń), zawierających krótkie opisy, archiwalne zdjęcia i kody QR odsyłające do szerszych treści na portalu.
    • Artystyczny obiekt przestrzenny (instalacja) nawiązujący do historii lotnictwa i/lub modernistycznej architektury lotniska, zaprojektowany we współpracy z ASP w Krakowie. Obiekt będzie miał na celu wzbudzenie zainteresowania i stanowić atrakcyjny wizualnie punkt w przestrzeni.
    • Wystawa wielkoformatowych tkanin artystycznych inspirowanych historią lotniska (np. w przestrzeni hangaru lub na zewnątrz), przygotowana we współpracy z partnerami artystycznymi.
  • Metody: Projektowanie graficzne, projektowanie informacji, projektowanie przestrzenne, współpraca z artystami i projektantami, produkcja i montaż elementów w terenie. Zastosowanie zasad projektowania uniwersalnego (np. odpowiednia wysokość montażu, czytelna typografia, kontrast).
  • Narzędzia: Oprogramowanie graficzne, materiały do produkcji tablic (np. dibond, HPL) i instalacji (zależne od projektu), techniki druku wielkoformatowego, narzędzia montażowe.
  • Rezultaty: Trwałe oznakowanie historycznej przestrzeni lotniska, zwiększające jej walory edukacyjne i turystyczne. Atrakcyjna wizualnie instalacja artystyczna i wystawa wzbogacające ofertę kulturalną miejsca. Dokumentacja fotograficzna obiektów udostępniona na portalu (CC BY).

5. Wiedza w formie zabawy. Gra terenowa:

  • Działania: Opracowanie i przeprowadzenie interaktywnej gry terenowej na obszarze lotniska i jego okolic. Gra będzie łączyć elementy zagadek historycznych, zadań logicznych i sprawnościowych, prowadząc uczestników (głównie młodzież, rodziny) przez kluczowe miejsca związane z historią lotniska. Fabuła gry będzie osnuta wokół jednego z wątków historycznych (np. śladami pilotów, tajemnice konstrukcji szybowców). Możliwe wykorzystanie aplikacji mobilnej lub kart zadań.
  • Metody: Grywalizacja (gamification), storytelling, nauka przez doświadczenie (experiential learning), praca zespołowa. Projektowanie scenariusza gry, testowanie, organizacja i moderacja rozgrywek.
  • Narzędzia: Scenariusz gry, karty zadań, rekwizyty, ewentualnie prosta aplikacja mobilna (np. oparta o kody QR i portal) lub platforma typu ActionTrack, system zapisów uczestników.
  • Rezultaty: Angażujące wydarzenie edukacyjne dla ok. 150 uczestników, promujące aktywną formę poznawania historii. Scenariusz i materiały do gry udostępnione na portalu (CC BY) do samodzielnego wykorzystania.

6. „Skrzydlate serca” – warsztaty na lotnisku:

  • Działania: Organizacja cyklu warsztatów edukacyjno-artystycznych dla młodzieży (np. szkolnej, harcerzy) odbywających się na terenie lotniska (np. w hangarze, salach Aeroklubu). Tematyka warsztatów będzie nawiązywać do historii i techniki lotniczej oraz designu:
    • Warsztaty modelarskie (budowa prostych modeli latających).
    • Warsztaty projektowe (np. projektowanie znaków inspirowanych lotnictwem, tworzenie koncepcji instalacji przestrzennych).
    • Warsztaty historyczne (np. analiza archiwalnych zdjęć, tworzenie map myśli).
    • Spotkania z pilotami, konstruktorami, historykami lotnictwa.
  • Metody: Edukacja przez sztukę, warsztaty praktyczne (learning by doing), spotkania z ekspertami, praca w grupach.
  • Narzędzia: Materiały plastyczne i techniczne (np. balsa, karton, farby), narzędzia modelarskie, rzutnik multimedialny, flipchart, zasoby historyczne (zdjęcia, plany).
  • Rezultaty: Cykl (np. 6) warsztatów dla ok. 100 uczestników, rozwijających ich zainteresowania, wiedzę historyczną i umiejętności praktyczne. Dokumentacja fotograficzna warsztatów.

Wszystkie działania będą realizowane z poszanowaniem zasad projektowania uniwersalnego, zapewniając dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami, oraz w duchu zrównoważonego rozwoju (np. minimalizacja odpadów, wykorzystanie materiałów ekologicznych tam, gdzie to możliwe). Interaktywny i nowatorski charakter działań (portal, gra, instalacje, warsztaty projektowe) ma na celu skuteczne dotarcie do odbiorców i zapewnienie trwałego wpływu edukacyjnego, co jest zgodne z kryteriami merytorycznymi programu.


1.7. Charakterystyka uczestników i odbiorców zadania

/ 1500

Projekt „Skrzydlate serca” skierowany jest do szerokiego grona odbiorców, jednak ze szczególnym uwzględnieniem dwóch głównych grup: młodzieży oraz mieszkańców Bielska-Białej. Działania zostały zaplanowane tak, aby odpowiadać na potrzeby i zainteresowania różnych grup wiekowych i społecznych, promując jednocześnie dialog międzypokoleniowy wokół wspólnego dziedzictwa.

  1. Młodzież (uczniowie szkół podstawowych – klasy starsze, szkół średnich, studenci, harcerze): Stanowi priorytetową grupę odbiorców ze względu na kluczowy cel projektu, jakim jest budowanie świadomości historycznej i postaw patriotycznych u młodego pokolenia.

    • Potrzeby i zainteresowania: Poszukiwanie angażujących form spędzania czasu, zainteresowanie nowymi technologiami, grami, aktywnością fizyczną, chęć zdobywania wiedzy w sposób praktyczny i interaktywny, potrzeba przynależności i identyfikacji z lokalną społecznością.
    • Sposób zaangażowania: Udział w interaktywnej grze terenowej, praktycznych warsztatach „Skrzydlate serca” (modelarskich, projektowych), korzystanie z portalu multimedialnego jako źródła wiedzy (np. do projektów szkolnych), udział w wydarzeniu finałowym. Zaangażowanie poprzez szkoły, drużyny harcerskie, uczelnie partnerskie.
    • Korzyści: Pogłębienie wiedzy o lokalnej historii i jej związku z historią Polski, zrozumienie znaczenia dziedzictwa technicznego i osiągnięć Polaków, rozwój zainteresowania lotnictwem i techniką, nabycie umiejętności pracy zespołowej, krytycznego myślenia, kreatywności, wzmocnienie poczucia tożsamości lokalnej i narodowej.
  2. Mieszkańcy Bielska-Białej (wszystkie grupy wiekowe, w tym rodziny z dziećmi, seniorzy, pasjonaci historii lokalnej): Grupa kluczowa dla budowania kapitału społecznego wokół lokalnego dziedzictwa.

    • Potrzeby i zainteresowania: Poznawanie historii własnego miasta, odkrywanie nieznanych faktów i miejsc, spędzanie czasu z rodziną, integracja społeczna, dostęp do oferty kulturalnej i edukacyjnej.
    • Sposób zaangażowania: Korzystanie z portalu multimedialnego, zwiedzanie lotniska z wykorzystaniem tablic informacyjnych, udział w grze terenowej (np. edycje rodzinne), udział w wydarzeniu finałowym/dniu otwartym, korzystanie z materiałów udostępnionych online.
    • Korzyści: Zwiększenie świadomości na temat bogatej historii lotniczej miasta, wzmocnienie więzi z miejscem zamieszkania, integracja społeczna poprzez wspólne działania i uczestnictwo w wydarzeniach, dostęp do nowej, atrakcyjnej oferty spędzania wolnego czasu.
  3. Turyści (odwiedzający Bielsko-Białą, zainteresowani historią, architekturą modernistyczną, lotnictwem): Grupa istotna z punktu widzenia promocji miasta i regionu.

    • Potrzeby i zainteresowania: Odkrywanie unikalnych atrakcji turystycznych, poznawanie historii i kultury regionu, poszukiwanie ciekawych miejsc poza głównymi szlakami.
    • Sposób zaangażowania: Korzystanie z portalu (jako źródła informacji przed przyjazdem lub w trakcie wizyty), zwiedzanie lotniska z wykorzystaniem tablic informacyjnych i instalacji wizualnych, potencjalny udział w otwartych wydarzeniach (jeśli termin wizyty się pokryje).
    • Korzyści: Odkrycie nowego, wartościowego punktu na turystycznej mapie Bielska-Białej i Polski, wzbogacenie wizyty o kontekst historyczny i techniczny, poznanie unikalnego dziedzictwa modernistycznego i lotniczego.
  4. Międzynarodowa społeczność lotnicza (piloci, historycy lotnictwa, pasjonaci z zagranicy): Grupa istotna dla promocji polskiego lotnictwa na arenie międzynarodowej.

    • Potrzeby i zainteresowania: Wymiana wiedzy i doświadczeń, poznawanie historii lotnictwa w innych krajach, nawiązywanie kontaktów.
    • Sposób zaangażowania: Korzystanie z portalu multimedialnego (potencjalnie z elementami w j. angielskim w przyszłości), kontakt z organizatorami i partnerami projektu, wymiana informacji poprzez fora i media branżowe.
    • Korzyści: Dostęp do informacji o ważnym ośrodku historycznym polskiego lotnictwa, możliwość nawiązania współpracy badawczej lub edukacyjnej, promocja osiągnięć polskiej myśli lotniczej.

Projekt „Skrzydlate serca”, poprzez różnorodność działań i zastosowanie zasad projektowania uniwersalnego, ma na celu nie tylko edukację historyczną, ale także realną integrację różnych grup społecznych i wiekowych wokół wspólnej pasji, historii i dziedzictwa Bielska-Białej, odpowiadając tym samym na społeczne kryteria oceny wniosków.


1.8. Informacja na temat wykorzystania środków z dotacji w celu zapewnienia dostępności osobom, o których mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym osobom z niepełnosprawnościami

/ 1500

Projekt „Skrzydlate serca” będzie realizowany w ścisłej zgodności z wymogami ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, a środki z dotacji zostaną częściowo przeznaczone na wdrożenie konkretnych rozwiązań gwarantujących jak najszerszy udział w projekcie. Dostępność jest integralną częścią koncepcji zadania, realizowaną we współpracy z BB Design Lab, które stosuje zasady projektowania uniwersalnego.

Planowane działania w zakresie zapewnienia dostępności obejmują trzy główne obszary:

  1. Dostępność architektoniczna:

    • Wybór miejsc realizacji działań (warsztaty, gra terenowa, wydarzenie finałowe) z uwzględnieniem dostępności dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Przestrzenie Aeroklubu Bielsko-Bialskiego, będące główną lokalizacją, zostaną zweryfikowane pod kątem barier, a w miarę możliwości zostaną zapewnione rozwiązania tymczasowe (np. podjazdy mobilne), jeśli będą konieczne.
    • Zapewnienie wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych w miejscach kluczowych wydarzeń.
    • Dostosowanie lub zapewnienie dostępnych toalet podczas wydarzeń stacjonarnych.
    • Elementy komunikacji wizualnej w przestrzeni lotniska (tablice informacyjne) zostaną zamontowane na odpowiedniej wysokości, umożliwiającej odczytanie treści osobom poruszającym się na wózkach oraz osobom niskiego wzrostu. Zastosowana zostanie czytelna typografia i odpowiedni kontrast.
  2. Dostępność cyfrowa:

    • Portal multimedialny projektu zostanie zaprojektowany i wdrożony zgodnie ze standardem WCAG 2.1 na poziomie AA. Oznacza to m.in.: zapewnienie odpowiedniego kontrastu tekstu i tła, możliwość powiększania czcionki bez utraty funkcjonalności strony, nawigację za pomocą klawiatury, dodanie opisów alternatywnych do grafik i zdjęć (atrybuty ALT), logiczną strukturę nagłówków, responsywność (dostosowanie do urządzeń mobilnych).
    • Materiały edukacyjne udostępniane online (np. w formacie PDF) będą tworzone z uwzględnieniem zasad dostępności (odpowiednia struktura dokumentu, możliwość odczytania przez czytniki ekranu).
    • Filmy lub animacje umieszczone na portalu będą posiadały napisy dla osób niesłyszących i słabosłyszących.
    • Rozważone zostanie zlecenie audytu dostępności cyfrowej portalu zewnętrznemu ekspertowi, aby potwierdzić zgodność ze standardem WCAG.
  3. Dostępność informacyjno-komunikacyjna:

    • Informacje o projekcie i wydarzeniach będą publikowane w sposób zrozumiały i z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacji.
    • Podczas wybranych wydarzeń (np. wydarzenie finałowe, kluczowe warsztaty) planuje się zapewnienie tłumaczenia na Polski Język Migowy (PJM), po wcześniejszym zidentyfikowaniu takiej potrzeby wśród uczestników.
    • Podczas wydarzeń z wykorzystaniem nagłośnienia (np. prelekcje, spotkania) zostanie użyta pętla indukcyjna dla osób korzystających z aparatów słuchowych (jeśli będzie to technicznie możliwe w danej lokalizacji i zgłoszona zostanie taka potrzeba).
    • Materiały drukowane (np. ulotki, fragmenty materiałów warsztatowych) będą dostępne na życzenie w druku powiększonym.
    • Osoby odpowiedzialne za kontakt i obsługę uczestników zostaną przeszkolone w zakresie komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami.

Środki z dotacji zostaną przeznaczone m.in. na: pokrycie kosztów wdrożenia standardów WCAG na portalu (praca programisty/specjalisty UX), ewentualny audyt dostępności cyfrowej, przygotowanie napisów do materiałów wideo, druk materiałów w powiększonym druku, wynajem pętli indukcyjnej oraz wynagrodzenie tłumacza PJM. Dzięki tym działaniom projekt „Skrzydlate serca” będzie mógł skutecznie realizować swoje cele edukacyjne i integracyjne, promując historię polskiego lotnictwa w sposób otwarty i dostępny dla każdego, co jest zgodne ze społecznymi kryteriami oceny.


1.9. Osoby odpowiedzialne za koordynację merytoryczną i organizację zadania, ich doświadczenie i kompetencje

/ 1500

Realizacja projektu „Skrzydlate serca” zostanie powierzona zespołowi posiadającemu komplementarne kompetencje i doświadczenie, gwarantujące profesjonalne zarządzanie zadaniem oraz wysoką jakość merytoryczną i artystyczną planowanych działań. Kluczowe role w zespole pełnić będą:

  1. Koordynator projektu (ze strony Fundacji Ludzie – Innowacje – Design): Odpowiedzialny za całościowe zarządzanie projektem, w tym planowanie, organizację, monitoring postępów, zarządzanie budżetem, administrację, rozliczenia, komunikację z partnerami i instytucją finansującą oraz nadzór nad działaniami promocyjnymi i zapewnieniem dostępności.

    • Doświadczenie i kompetencje: Wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu projektami kulturalnymi, edukacyjnymi i społecznymi, w tym finansowanymi ze środków publicznych (krajowych i UE). Udokumentowana znajomość procedur administracyjnych i finansowych związanych z realizacją dotacji. Wysoko rozwinięte umiejętności organizacyjne, planistyczne, interpersonalne oraz w zakresie rozwiązywania problemów. Doświadczenie we współpracy międzysektorowej i koordynacji pracy zespołów projektowych. Znajomość specyfiki działania w sektorze NGO.
  2. Ekspert ds. historii lotnictwa: Odpowiedzialny za merytoryczne przygotowanie projektu, w tym przeprowadzenie kwerend historycznych, opracowanie treści na portal multimedialny, scenariuszy gry terenowej i warsztatów, konsultacje merytoryczne na każdym etapie projektu, prowadzenie wybranych działań edukacyjnych (np. prelekcji, oprowadzania).

    • Doświadczenie i kompetencje: Historyk specjalizujący się w historii techniki, ze szczególnym uwzględnieniem lotnictwa, lub doświadczony pasjonat-badacz historii lotnictwa z udokumentowanym dorobkiem (np. publikacje, wystawy). Głęboka wiedza na temat historii lotniska w Bielsku-Białej i polskiego lotnictwa. Umiejętność prowadzenia badań archiwalnych i syntezy materiału źródłowego. Zdolność przekazywania wiedzy w sposób przystępny, interesujący i dostosowany do różnych grup odbiorców. Doświadczenie we współpracy z instytucjami naukowymi, muzeami i archiwami.
  3. Kurator/Projektant (współpraca z BB Design Lab / ASP Kraków): Odpowiedzialny za koncepcję wizualną i przestrzenną projektu, w tym projekt portalu multimedialnego (we współpracy ze specjalistą IT), projekt systemu komunikacji wizualnej na lotnisku, koncepcję i nadzór nad realizacją instalacji artystycznej oraz wystawy tkanin. Zapewnienie spójności estetycznej projektu i zastosowanie zasad projektowania uniwersalnego.

    • Doświadczenie i kompetencje: Doświadczenie w kuratorstwie wystaw i projektowaniu komunikacji wizualnej, preferowane doświadczenie w projektach łączących sztukę, design i historię lub technologię. Znajomość specyfiki projektowania dla przestrzeni publicznych oraz projektowania cyfrowego (UX/UI). Kreatywność, wysokie poczucie estetyki, umiejętność tworzenia atrakcyjnych wizualnie i merytorycznie ekspozycji i materiałów. Zdolność do współpracy z artystami, grafikami, programistami oraz podwykonawcami.
  4. Specjalista ds. IT / Portalu Multimedialnego: Odpowiedzialny za techniczne wdrożenie, utrzymanie i rozwój portalu multimedialnego, zapewnienie jego funkcjonalności, bezpieczeństwa i zgodności ze standardami dostępności cyfrowej (WCAG).

    • Doświadczenie i kompetencje: Doświadczenie w tworzeniu i zarządzaniu stronami internetowymi (preferowana znajomość popularnych systemów CMS np. WordPress), znajomość HTML, CSS, JavaScript, PHP. Wiedza na temat standardów WCAG 2.1 AA i umiejętność ich wdrażania. Umiejętność współpracy z projektantem UI/UX. Rzetelność i dbałość o szczegóły techniczne.
  5. Asystenci techniczni i wolontariusze: Zespół wspierający realizację działań w terenie, w tym montaż elementów komunikacji wizualnej i wystawy, obsługę techniczną podczas warsztatów i gry terenowej, pomoc w organizacji wydarzenia finałowego, wsparcie logistyczne, dokumentację fotograficzną. Rekrutowani spośród studentów, harcerzy, członków Aeroklubu i lokalnych pasjonatów.

    • Doświadczenie i kompetencje: Umiejętności techniczne (zależne od zadań), zdolność do pracy zespołowej, komunikatywność, zaangażowanie, elastyczność. Wolontariusze (zwłaszcza harcerze) wniosą dodatkowo doświadczenie w organizacji gier terenowych i pracy z młodzieżą.

Fundacja Ludzie – Innowacje – Design, jako wnioskodawca i koordynator, posiada niezbędne zasoby organizacyjne i doświadczenie w prowadzeniu złożonych projektów interdyscyplinarnych. Zaangażowanie ekspertów merytorycznych i projektowych oraz wsparcie wolontariuszy gwarantuje profesjonalną i efektywną realizację zadania „Skrzydlate serca”, zgodnie z najwyższymi standardami jakości. Doświadczenie zespołu bezpośrednio odpowiada na potrzeby realizacji zaplanowanych działań, co minimalizuje ryzyka projektowe.


1.10. Przewidywani współorganizatorzy i partnerzy zadania, ich rola w realizacji zadania

Projekt „Skrzydlate serca” będzie realizowany w formule partnerstwa strategicznego, angażując kluczowe podmioty z Bielska-Białej i regionu, reprezentujące środowiska lotnicze, edukacyjne, naukowe, artystyczne, samorządowe i społeczne. Szeroka współpraca zapewni dostęp do unikalnych zasobów, wiedzy eksperckiej oraz umożliwi dotarcie do szerokiego grona odbiorców, wzmacniając jednocześnie lokalną sieć współpracy.

Lp. Nazwa partnera Wkład finansowy - wartość Wkład rzeczowy – opis Inne formy współpracy – opis
1 Aeroklub Bielsko-Bialski - Udostępnienie przestrzeni: Hangary, sale wykładowe, teren lotniska na potrzeby warsztatów, gry terenowej, instalacji wizualnych, wystawy i wydarzenia finałowego (szacunkowa wartość wg stawek rynkowych). Dostęp do sprzętu lotniczego: Możliwość prezentacji historycznych i współczesnych szybowców/samolotów podczas wydarzeń (wartość trudna do oszacowania, wkład unikalny). Partner główny i merytoryczny: Konsultacje merytoryczne (piloci, instruktorzy), wsparcie organizacyjne wydarzeń na lotnisku, udostępnienie archiwów klubowych, promocja projektu w środowisku lotniczym.
2 Urząd Miejski w Bielsku-Białej (poprzez BB Design Lab) - Wsparcie organizacyjne: Wykorzystanie zasobów i metodologii BB Design Lab w planowaniu i realizacji działań partycypacyjnych i projektowych. Promocja: Wykorzystanie miejskich kanałów informacyjnych (strona www, media społecznościowe, informator miejski) do promocji projektu (szacunkowa wartość ekwiwalentu reklamowego). Partner strategiczny: Współpraca przy koordynacji działań w przestrzeni miejskiej, wspieranie dialogu z innymi jednostkami miejskimi, zapewnienie zgodności projektu z polityką kulturalną i promocyjną miasta.
3 Muzeum Historyczne w Bielsku-Białej - Dostęp do zbiorów: Udostępnienie materiałów archiwalnych i ikonograficznych dotyczących historii lotniska i lotnictwa w regionie (wycena czasu pracy kustosza/archiwisty). Partner merytoryczny: Konsultacje historyczne, wsparcie w kwerendach archiwalnych, potencjalna współpraca przy organizacji wydarzeń (np. prelekcji).
4 Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego Politechniki Śląskiej w Gliwicach - - Partner edukacyjny: Prezentacja oferty szkoleniowej i możliwości technicznych podczas wydarzeń projektowych (np. dzień otwarty), potencjalne zaangażowanie studentów i kadry w warsztaty lub prelekcje, promocja projektu w środowisku akademickim.
5 Zespół Szkół Technicznych i Handlowych im. Franciszka Kępki w Bielsku-Białej - - Partner edukacyjny: Zaangażowanie uczniów (zwłaszcza z klas o profilu lotniczym) w warsztaty i grę terenową, prezentacja osiągnięć szkoły i projektów technicznych uczniów podczas wydarzeń, promocja projektu w środowisku szkolnym.
6 ASP Kraków Wydział Form Przemysłowych - Wsparcie projektowe: Zaangażowanie studentów i/lub kadry w projektowanie i potencjalną realizację instalacji artystycznej/obiektu przestrzennego oraz wystawy tkanin (w ramach zajęć dydaktycznych lub odrębnej współpracy - wartość zależna od zakresu). Partner artystyczny i projektowy: Konsultacje w zakresie designu i sztuki w przestrzeni publicznej, wspieranie interdyscyplinarnego charakteru projektu.
7 Uniwersytet Bielsko-Bialski - - Partner lokalny: Wsparcie w promocji projektu wśród studentów i pracowników uczelni, potencjalna współpraca badawcza lub edukacyjna (np. zaangażowanie studentów kierunków humanistycznych lub technicznych).
8 Drużyny harcerskie (np. Hufiec ZHP Beskidzki) - Wolontariat: Zaangażowanie harcerzy jako wolontariuszy przy organizacji i obsłudze gry terenowej oraz innych wydarzeń (wycena pracy wolontariuszy wg stawek rynkowych). Partner społeczny: Wsparcie w dotarciu do młodzieży, wykorzystanie doświadczenia harcerzy w organizacji działań terenowych i pracy wychowawczej.

Współpraca z tak różnorodnymi partnerami jest kluczowa dla sukcesu projektu „Skrzydlate serca”. Zapewnia ona nie tylko niezbędne zasoby rzeczowe i merytoryczne (często unikalne, jak dostęp do przestrzeni lotniska czy zbiorów muzealnych), ale także buduje szerokie poparcie dla inicjatywy w lokalnej społeczności i różnych środowiskach (lotniczym, edukacyjnym, artystycznym, samorządowym). Takie partnerstwo gwarantuje synergię działań, zwiększa zasięg projektu i jego oddziaływanie, co jest istotne z punktu widzenia kryteriów organizacyjnych (partnerstwo, zaangażowanie społeczności) i społecznych (współpraca z różnorodnymi podmiotami). Formalizacja współpracy nastąpi poprzez podpisanie listów intencyjnych lub porozumień o współpracy.


1.11. Informacja na temat materiałów zrealizowanych w ramach zadania udostępnionych na zasadach wolnej licencji Creative Commons uznanie autorstwa lub równoważnej/ Uzasadnienie w przypadku niemożności zrealizowania wymogu

/ 1000

Wszystkie materiały wytworzone w ramach projektu „Skrzydlate serca”, które mają charakter utworu podlegającego prawu autorskiemu i nadają się do dalszego wykorzystania w celach edukacyjnych lub informacyjnych, zostaną udostępnione publicznie na zasadach wolnej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0 Międzynarodowa (CC BY 4.0) lub równoważnej. Udostępnienie nastąpi przede wszystkim za pośrednictwem dedykowanego portalu multimedialnego projektu.

Materiały objęte licencją CC BY 4.0:

  1. Materiał ekspercki / naukowy: Opracowania historyczne, artykuły tematyczne, kalendarium wydarzeń opublikowane na portalu multimedialnym. Licencja pozwoli na ich cytowanie, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie (np. w celach badawczych, edukacyjnych) pod warunkiem uznania autorstwa (Fundacja Ludzie – Innowacje – Design / Projekt „Skrzydlate serca” oraz wskazani autorzy).
  2. Materiał edukacyjny: Prezentacje multimedialne (jeśli powstaną), broszury informacyjne w wersji cyfrowej, filmy edukacyjne (jeśli powstaną, z wyłączeniem ewentualnych materiałów archiwalnych objętych odrębnymi prawami). Materiały te będą dostępne do pobrania i swobodnego wykorzystania w działalności edukacyjnej (np. przez nauczycieli, edukatorów, inne organizacje).
  3. Gra terenowa: Pełny scenariusz gry, karty zadań, instrukcje dla organizatorów oraz wszelkie materiały pomocnicze w wersji cyfrowej. Umożliwi to innym podmiotom (szkołom, domom kultury, organizacjom harcerskim) samodzielne przeprowadzenie gry w oparciu o opracowane zasoby.
  4. Materiał metodyczny: Scenariusz zajęć lekcyjnych lub pozalekcyjnych dla nauczycieli, oparty na tematyce projektu i wykorzystujący jego zasoby (portal, materiały edukacyjne). Dostępny do pobrania i adaptacji na potrzeby różnych grup uczniów.
  5. Dokumentacja obiektów komunikacji wizualnej / artystycznego obiektu przestrzennego / wystawy tkanin: Wysokiej jakości fotografie cyfrowe tablic informacyjnych, instalacji artystycznej oraz wystawy tkanin wraz z opisami. Umożliwi to wirtualne zapoznanie się z tymi elementami projektu oraz wykorzystanie dokumentacji w celach informacyjnych, edukacyjnych lub promocyjnych (z uznaniem autorstwa). Sam obiekt artystyczny/instalacja jako dzieło chronione prawem autorskim pozostanie własnością twórcy/Fundacji, jednak jego dokumentacja będzie dostępna na licencji CC BY.
  6. Zawartość strony internetowej (portalu): Teksty, grafiki (o ile Fundacja posiada do nich prawa autorskie lub licencje pozwalające na sublicencjonowanie), struktura informacji – jako całość udostępniona do przeglądania i wykorzystania zgodnie z zasadami licencji CC BY dla poszczególnych elementów.

Zastosowanie licencji CC BY 4.0 zapewni maksymalną otwartość i powszechność wykorzystania rezultatów projektu, przyczyniając się do długofalowego upowszechniania wiedzy o historii bielskiego lotniska. Jest to zgodne z celami programu grantowego oraz najlepszymi praktykami w zakresie udostępniania publicznych zasobów wiedzy i kultury. Informacja o licencji będzie wyraźnie umieszczona na portalu oraz na udostępnianych materiałach.


1.12 Sposób promocji zadania, patroni medialni

/ 1000

Promocja projektu „Skrzydlate serca” będzie prowadzona wielokanałowo, w sposób zaplanowany i systematyczny, aby zapewnić szeroką widoczność zadania, dotrzeć do zróżnicowanych grup odbiorców i skutecznie rekrutować uczestników na poszczególne wydarzenia. Działania promocyjne będą prowadzone przez cały okres realizacji projektu, ze szczególnym nasileniem przed kluczowymi wydarzeniami (uruchomienie portalu, gra terenowa, warsztaty, wydarzenie finałowe).

Główne kanały i narzędzia promocji:

  1. Strona internetowa projektu (portal multimedialny): Centralne miejsce informacji o projekcie, harmonogramie, partnerach, rezultatach. Będzie zawierać aktualności, formularze zapisów (jeśli dotyczy), galerię zdjęć i materiały do pobrania. Strona będzie zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek (SEO).
  2. Media społecznościowe:
    • Profil projektu na Facebooku (i ew. Instagramie): Regularne publikowanie postów (min. 2-3 tygodniowo w okresach intensywnych działań) informujących o postępach prac, ciekawostkach historycznych, zapowiedziach wydarzeń, relacjach z działań. Wykorzystanie atrakcyjnych form wizualnych (zdjęcia, grafiki, krótkie wideo). Tworzenie wydarzeń na Facebooku dla gry terenowej, warsztatów, eventu finałowego.
    • Płatna promocja: Wykorzystanie niewielkiego budżetu na precyzyjnie targetowane kampanie reklamowe na Facebooku (np. promocja wydarzeń skierowana do mieszkańców Bielska-Białej w określonym wieku, osób zainteresowanych historią, lotnictwem).
    • Hashtag projektu: Używanie dedykowanego hashtagu (np. #SkrzydlateSercaBB) we wszystkich publikacjach w mediach społecznościowych w celu budowania rozpoznawalności i ułatwienia wyszukiwania treści.
  3. Współpraca z partnerami: Wykorzystanie kanałów komunikacyjnych partnerów projektu – publikacja informacji na stronach internetowych i w mediach społecznościowych Aeroklubu BB, Urzędu Miasta, Muzeum Historycznego, Uczelni, Szkół, ASP, organizacji harcerskich. Dotarcie do ich specyficznych grup odbiorców.
  4. Media lokalne:
    • Patroni medialni (potencjalni - do potwierdzenia): Radio Bielsko, Kronika Beskidzka, portale informacyjne bielsko.biala.pl, beskidzka24.pl, bielskiedrogi.pl.
    • Działania: Wysyłanie informacji prasowych o rozpoczęciu projektu, kluczowych wydarzeniach i rezultatach. Organizacja konferencji prasowej (np. przy starcie projektu lub przed wydarzeniem finałowym). Publikacja zapowiedzi i relacji w lokalnych mediach. Wywiady z koordynatorem, ekspertami, partnerami.
  5. Media branżowe (lotnicze i historyczne):
    • Patroni medialni (potencjalni - do potwierdzenia): Skrzydlata Polska, Przegląd Lotniczy Aviation Revue, portale dlapilota.pl, lotniczapolska.pl, być może portale historyczne (np. histmag.org, dzieje.pl).
    • Działania: Publikacja artykułów informujących o projekcie, jego celach i unikalnym charakterze. Relacje z wydarzeń o znaczeniu dla środowiska lotniczego (np. związanych z 90-leciem, historią SZD). Publikacja artykułów eksperckich powiązanych z tematyką projektu.
  6. Materiały drukowane: Projekt i druk plakatów oraz ulotek informacyjnych dystrybuowanych w strategicznych punktach miasta (instytucje kultury, szkoły, uczelnie, punkty informacji turystycznej, siedziby partnerów).
  7. Marketing bezpośredni: Wysyłka informacji o projekcie i zaproszeń do udziału w działaniach do szkół, organizacji pozarządowych, grup senioralnych, kół zainteresowań.

Szeroko zakrojona i zdywersyfikowana promocja zapewni dotarcie do wszystkich zdefiniowanych grup odbiorców, zbuduje rozpoznawalność projektu „Skrzydlate serca” oraz przyczyni się do frekwencji na wydarzeniach, co jest istotne dla osiągnięcia zakładanych wskaźników i realizacji celów społecznych zadania. Widoczność publiczna projektu jest również jednym z kryteriów oceny społecznej.


1.13. Informacje dodatkowe

/ 1000

Projekt „Skrzydlate serca” wyróżnia się kilkoma unikalnymi cechami, które wzmacniają jego potencjał i znaczenie:

  1. Synergia z BB Design Lab: Realizacja projektu we współpracy z BB Design Lab – miejskim laboratorium projektowania wspólnego – gwarantuje zastosowanie innowacyjnych metod pracy, takich jak design thinking, projektowanie partycypacyjne i service design. Przełoży się to na tworzenie rozwiązań (portal, gra, warsztaty) lepiej dopasowanych do potrzeb użytkowników, bardziej angażujących i estetycznych.
  2. Interdyscyplinarność: Projekt świadomie łączy perspektywy i narzędzia z różnych dziedzin: historii, techniki, muzealnictwa, edukacji, designu, sztuki i technologii informacyjnych. Takie podejście pozwala na stworzenie bogatszej i bardziej wielowymiarowej narracji o dziedzictwie lotniczym oraz na dotarcie do odbiorców o zróżnicowanych zainteresowaniach.
  3. Potencjał długofalowy: Wytworzone rezultaty, zwłaszcza portal multimedialny oraz materiały edukacyjne udostępnione na licencji CC BY, będą stanowić trwały zasób wiedzy dostępny dla szerokiej publiczności także po zakończeniu finansowania projektu. Baza wiedzy może być w przyszłości rozwijana, a materiały edukacyjne wykorzystywane przez szkoły i inne instytucje. Projekt może stać się zaczątkiem dalszych badań lub działań popularyzujących historię lotnictwa w regionie.
  4. Zgodność ze strategiami lokalnymi: Projekt wpisuje się w priorytety rozwoju Bielska-Białej w obszarze kultury, edukacji i promocji, wzmacniając lokalną tożsamość opartą na unikalnym dziedzictwie historycznym i technicznym. Przyczynia się do budowania oferty kulturalno-edukacyjnej miasta i jego atrakcyjności turystycznej.
  5. Doświadczenie Wnioskodawcy: Fundacja Ludzie – Innowacje – Design posiada doświadczenie w realizacji projektów o podobnym charakterze, łączących edukację, kulturę, nowe technologie i design, co daje gwarancję sprawnej i profesjonalnej realizacji zadania.

Te dodatkowe aspekty podkreślają innowacyjność, kompleksowość i strategiczne znaczenie projektu „Skrzydlate serca” dla lokalnej społeczności oraz dla popularyzacji ważnego fragmentu polskiej historii.


II. Harmonogram

Poniższa tabela przedstawia szczegółowy harmonogram działań zaplanowanych w ramach projektu „Skrzydlate serca” w okresie od czerwca do listopada 2025 roku.

Lp. Działanie / Faza VI 2025 VII 2025 VIII 2025 IX 2025 X 2025 XI 2025 Odpowiedzialny (Rola z 1.9) Kluczowy Rezultat / Kamień Milowy
1 Faza 1: Organizacja i Przygotowanie
1.1 Finalizacja umów partnerskich X Koordynator Podpisane umowy/listy intencyjne
1.2 Szczegółowe planowanie działań, budżetu X Koordynator, Zespół Zatwierdzony plan operacyjny
1.3 Rozpoczęcie badań historycznych i merytorycznych X X X Ekspert Historyczny Wstępna baza materiałów źródłowych
1.4 Opracowanie koncepcji portalu i komunikacji wiz. X X Kurator/Projektant, Spec. IT Zatwierdzone koncepcje projektowe
1.5 Opracowanie scenariuszy warsztatów i gry terenowej X X Ekspert Historyczny, Zespół Wersje robocze scenariuszy
2 Faza 2: Produkcja i Rozwój
2.1 Tworzenie treści na portal (teksty, multimedia) X X X Ekspert Historyczny, Zespół Gotowe treści do publikacji
2.2 Rozwój techniczny portalu multimedialnego X X X Spec. IT Wersja beta portalu, testy
2.3 Projektowanie graficzne (portal, materiały, wiz.) X X Kurator/Projektant Projekty graficzne zatwierdzone
2.4 Produkcja elementów komunikacji wizualnej X X Kurator/Projektant, Podwyk. Gotowe elementy do instalacji
2.5 Przygotowanie materiałów do gry i warsztatów X X Zespół Gotowe materiały warsztatowe/gry
2.6 Testowanie portalu i gry terenowej X Spec. IT, Zespół, Wolont. Raport z testów, finalizacja
3 Faza 3: Realizacja i Promocja
3.1 Intensywna kampania promocyjna X X X Koordynator, Zespół Widoczność projektu w mediach, rekrutacja
3.2 Uruchomienie portalu multimedialnego X Spec. IT Portal dostępny online
3.3 Instalacja komunikacji wizualnej na lotnisku X Kurator/Projektant, Tech. Instalacje gotowe
3.4 Przeprowadzenie gry terenowej (np. 4 edycje) X X Zespół, Wolontariusze Wydarzenia gry zrealizowane
3.5 Przeprowadzenie warsztatów "Skrzydlate serca" (cykl) X X Eksperci, Zespół Cykl warsztatów zrealizowany
3.6 Wydarzenie finałowe / Dzień Otwarty na lotnisku X Koordynator, Zespół, Partnerzy Podsumowanie projektu, zaangażowanie społeczności
4 Faza 4: Ewaluacja i Zakończenie
4.1 Zbieranie danych ewaluacyjnych (ankiety, statystyki) X X Koordynator Dane do raportu ewaluacyjnego
4.2 Przygotowanie raportu końcowego meryt. i fin. X Koordynator Raport końcowy złożony
4.3 Finalne udostępnienie materiałów CC BY na portalu X Spec. IT, Ekspert Hist. Materiały dostępne online na wolnej licencji

Okres realizacji zadania: 25.06.2025 – 20.11.2025


III. Preliminarz (Struktura Budżetu)

Poniżej przedstawiono strukturę preliminarza kosztów projektu „Skrzydlate serca”. Szczegółowe kwoty zostaną doprecyzowane w załączniku budżetowym, jednak poniższa struktura ukazuje główne kategorie wydatków planowanych do pokrycia z dotacji oraz w ramach wkładu własnego (finansowego i rzeczowego). Budżet został skonstruowany w sposób realistyczny, a przewidziane koszty są adekwatne do zaplanowanych działań i oczekiwanych rezultatów.

A. Koszty planowane do pokrycia z dotacji:

  1. Koszty osobowe (wynagrodzenia na podstawie umów cywilnoprawnych lub faktur):

    • Koordynator projektu (część etatu/umowa zlecenie)
    • Ekspert ds. Historii Lotnictwa (umowa o dzieło/zlecenie za opracowania merytoryczne, scenariusze, prowadzenie działań)
    • Kurator/Projektant (umowa o dzieło/zlecenie za koncepcje, projekty graficzne i przestrzenne, nadzór)
    • Specjalista ds. IT / Portal (umowa o dzieło/zlecenie/faktura za rozwój, wdrożenie i zapewnienie dostępności WCAG)
    • Obsługa księgowa projektu (proporcjonalnie do zaangażowania)
    • Prowadzący warsztaty specjalistyczne (np. modelarskie, jeśli inni niż ww. eksperci)
    • Tłumacz Polskiego Języka Migowego (PJM) (za tłumaczenie podczas wybranych wydarzeń)
  2. Koszty realizacji działań merytorycznych i produkcji:

    • Koszty kwerend archiwalnych (dojazdy, opłaty za skany/reprodukcje - jeśli dotyczy)
    • Zakup materiałów do warsztatów (np. materiały modelarskie, plastyczne, papiernicze)
    • Przygotowanie, druk i produkcja materiałów do gry terenowej (karty zadań, mapy, rekwizyty)
    • Produkcja i montaż elementów komunikacji wizualnej (tablice informacyjne - druk, materiał, konstrukcja; instalacja artystyczna - materiały, wykonanie; wystawa tkanin - druk, systemy montażowe)
    • Produkcja materiałów multimedialnych (np. napisy do filmów, obróbka skanów)
  3. Koszty technologii cyfrowych:

    • Hosting i utrzymanie domeny portalu multimedialnego
    • Zakup niezbędnych licencji (np. wtyczki premium do CMS, jeśli konieczne dla funkcjonalności/dostępności)
    • Ewentualny koszt zewnętrznego audytu dostępności cyfrowej WCAG
  4. Koszty promocji:

    • Projektowanie graficzne materiałów promocyjnych (plakaty, ulotki, grafiki internetowe)
    • Druk materiałów promocyjnych (plakaty, ulotki)
    • Płatna promocja w mediach społecznościowych (Facebook/Instagram Ads)
  5. Koszty organizacji wydarzeń:

    • Wynajem dodatkowego sprzętu technicznego (nagłośnienie, projektor, ekran, pętla indukcyjna)
    • Drobny poczęstunek/catering (np. podczas wydarzenia finałowego, dla wolontariuszy)
    • Transport elementów wystawowych/instalacji (jeśli konieczny)
    • Ubezpieczenie OC wydarzeń masowych (jeśli dotyczy)
  6. Koszty administracyjne / Zarządzania Projektem (w ramach limitu % kosztów kwalifikowalnych):

    • Materiały biurowe niezbędne do realizacji projektu
    • Koszty komunikacji (telefon, internet - proporcjonalnie)
    • Koszty podróży służbowych związanych z realizacją projektu (np. koordynator, ekspert na kwerendy)

B. Wkład własny:

  1. Wkład własny finansowy (jeśli dotyczy):

    • Pokrycie części kosztów osobowych lub administracyjnych ze środków własnych Fundacji.
    • Ewentualne środki finansowe pozyskane od innych sponsorów lub partnerów.
  2. Wkład własny rzeczowy (wyceniony):

    • Praca wolontariuszy (szacowana liczba godzin x stawka rynkowa) – znaczący wkład, zwłaszcza przy grze terenowej i obsłudze wydarzeń.
    • Udostępnienie przestrzeni przez Aeroklub Bielsko-Bialski (wycena wynajmu porównywalnych powierzchni).
    • Udostępnienie sprzętu lotniczego do ekspozycji przez Aeroklub (wartość amortyzacji/ubezpieczenia).
    • Dostęp do zbiorów i konsultacje merytoryczne Muzeum Historycznego (wycena czasu pracy specjalistów).
    • Wsparcie promocyjne Urzędu Miasta (wycena ekwiwalentu reklamowego).
    • Wsparcie projektowe ze strony ASP Kraków (wycena pracy studentów/kadry, jeśli realizowane w ramach zajęć/bez wynagrodzenia).
    • Inne wkłady rzeczowe partnerów (np. udostępnienie sprzętu, materiałów).

Struktura budżetu odzwierciedla podział na koszty bezpośrednio związane z realizacją działań merytorycznych (produkcja, warsztaty, gra, portal) oraz koszty wspierające (zarządzanie, promocja, administracja). Uwzględnienie znaczącego wkładu własnego rzeczowego, zwłaszcza ze strony partnerów i wolontariuszy, świadczy o szerokim zaangażowaniu lokalnej społeczności i instytucji w realizację projektu.


WSKAŹNIKI LICZBOWE

Wskaźniki Jedn. Miary Liczba
Liczba wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych zorganizowanych w ramach projektu (np. warsztat, gra miejska, wystawa, debata, uruchomienie portalu, instalacja wizualna) sztuka 15
Szacunkowa liczba aktywnych uczestników wydarzeń zorganizowanych w ramach projektu (bezpośredni udział w warsztatach, grze, wydarzeniu finałowym) osoba 500
Szacunkowa liczba biernych odbiorców projektu (użytkownicy portalu, osoby zapoznające się z komunikacją wizualną na lotnisku, odbiorcy kampanii promocyjnej i medialnej) osoba 10000
Liczba osób (poza wolontariuszami) zaangażowanych w realizację projektu (kadra zarządzająca, eksperci, wykonawcy) osoba 8
Liczba wolontariuszy zaangażowanych w realizację projektu osoba 20
Liczba partnerów zaangażowanych w realizację projektu (instytucjonalnych i społecznych) sztuka 8
Liczba wydawnictw/produktów (tradycyjnych, elektronicznych, audiowizualnych) opracowanych w ramach projektu (portal, materiały edukacyjne, metodyczne, gra, dokumentacja obiektów) sztuka 5
Liczba partnerów medialnych (lokalnych i branżowych) sztuka 5