„Skrzydlate serca” – patriotyczne losy pilotów z pierwszej polskiej Szkoły Lotniczej L.O.P.P. im. Marszałka Piłsudskiego w Aleksandrowicach

|Mateusz Graś
„Skrzydlate serca” – patriotyczne losy pilotów z pierwszej polskiej Szkoły Lotniczej L.O.P.P. im.  Marszałka Piłsudskiego w Aleksandrowicach

Ulepszona Wersja Wniosku (Fragmenty Kluczowe)

I. Organizacja

  • Zwięzła charakterystyka wnioskodawcy, główny przedmiot działalności:
    Fundacja Ludzie-Innowacje-Design jest organizacją pozarządową, której misją jest twórcze wykorzystanie potencjału innowacyjnego, zwłaszcza w dziedzinie wzornictwa przemysłowego, dla wszechstronnego rozwoju gospodarczego i kulturalnego Polski. Zgodnie ze statutem, Fundacja prowadzi działalność naukową, oświatową i kulturalną, promując innowacyjne rozwiązania, nowe technologie oraz polskie dziedzictwo materialne i niematerialne. Realizujemy interdyscyplinarne projekty edukacyjne, badawcze i wystawiennicze, angażując społeczności lokalne i współpracując z instytucjami kultury, uczelniami oraz sektorem przedsiębiorstw. Nasze działania opierają się na zasadach projektowania uniwersalnego, myślenia projektowego (design thinking) i zrównoważonego rozwoju.

  • Opis 3 najważniejszych zadań w zakresie działalności edukacyjnej i kulturalnej zrealizowanych przez wnioskodawcę w ciągu ostatnich 3 lat, z uwzględnieniem roli niniejszego zadania:

    1. Projekt Arting 2022 „miasto?”: Kompleksowe przedsięwzięcie (wystawa konkursowa, konferencja, warsztaty, prezentacje cyfrowe) eksplorujące relacje między sztuką, designem a przestrzenią miejską, z silnym komponentem edukacyjnym i partycypacyjnym, angażujące mieszkańców w działania twórcze. Pokazuje nasze doświadczenie w organizacji złożonych projektów kulturalno-edukacyjnych.

    2. Projekt KPO „Szybowce SZD w Bielsku-Białej – transformacje ludzkich marzeń, twórczego myślenia i technologii” (2024): Projekt edukacyjny z cyklu „Wzornictwo-Dziedzictwo”, łączący historię techniki lotniczej z potencjałem designu i innowacji. Stanowi bezpośrednie doświadczenie w pracy nad tematyką lotniczą i dziedzictwem Bielska-Białej, istotne dla planowanego zadania „Skrzydlate serca”.

    3. Projekt KPO „BB Design Lab – laboratorium projektowania wspólnego w mieście Bielsko-Biała” (2024): Inicjatywa ukierunkowana na interdyscyplinarną współpracę z mieszkańcami nad rozwojem miasta, z wykorzystaniem metod naukowych, technologii cyfrowych i zasad zrównoważonego rozwoju. Dowodzi naszej zdolności do prowadzenia projektów włączających społeczność lokalną i stosowania zasad dostępności, kluczowych dla obecnego wniosku.

  • Główne źródła finansowania działalności wnioskodawcy:
    Działalność Fundacji finansowana jest ze środków pozyskiwanych w ramach konkursów grantowych (programy krajowe i unijne, w tym KPO), dotacji celowych, darowizn oraz przychodów z działalności statutowej (umowy z partnerami, np. Urzędem Miejskim w Bielsku-Białej w ramach projektu Arting).

II. Zadanie

  • 1.1. Nazwa własna projektu:
    „Skrzydlate serca” – patriotyczne losy pilotów z pierwszej polskiej Szkoły Lotniczej L.O.P.P. im. Marszałka Piłsudskiego w Aleksandrowicach.

  • 1.2. Syntetyczny opis zadania:
    Projekt „Skrzydlate serca” to innowacyjne, interdyscyplinarne przedsięwzięcie edukacyjno-historyczne, poświęcone upamiętnieniu i upowszechnieniu wiedzy o pierwszej polskiej Szkole Lotniczej Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej (L.O.P.P.) im. Marszałka Piłsudskiego w Bielsku-Białej Aleksandrowicach. W 90. rocznicę powstania bielskiego lotniska, projekt przybliży patriotyczne postawy i losy pilotów-absolwentów szkoły, ukazując ich wkład w rozwój polskiego lotnictwa i obronność kraju, zwłaszcza w kontekście II wojny światowej. Poprzez nowatorskie formy przekazu – warsztaty, grę terenową, interaktywny portal multimedialny, materiały edukacyjne i działania w przestrzeni historycznego lotniska – pragniemy kształtować postawy patriotyczne i obywatelskie, budować świadomość historyczną oraz wzmacniać poczucie lokalnej i narodowej tożsamości, szczególnie wśród młodego pokolenia. Projekt realizowany będzie z poszanowaniem zasad dostępności i w partnerstwie z lokalnymi instytucjami.

  • 1.3. Typ kwalifikującego się zadania: (Należy wybrać jedno, zgodnie z sugestią: działanie przeważające)
    Proponuję wybrać: a) warsztaty i działania edukacyjno-animacyjne (ze względu na opisane elementy: warsztaty, gra terenowa, portal interaktywny, pakiety edukacyjne). Elementy b) i c) będą miały charakter uzupełniający.

  • 1.4. Ogólna koncepcja, cele i założenia, uzasadnienie potrzeby realizacji zadania z uwzględnieniem celów programu:

    • Koncepcja: Projekt opiera się na odkrywaniu i prezentowaniu mało znanej, lecz istotnej karty z historii Polski – dziejów pierwszej szkoły lotniczej L.O.P.P. w Aleksandrowicach. Wykorzystując potencjał miejsca (historyczne lotnisko) oraz nowoczesne narzędzia (technologie cyfrowe, design thinking), pragniemy stworzyć angażujące doświadczenie edukacyjne. Koncepcja łączy badania historyczne z atrakcyjną formą przekazu, dostosowaną do różnych grup odbiorców.

    • Cele:

      • Budowanie wiedzy (§1.1): Upowszechnienie wiedzy o historii polskiego lotnictwa międzywojennego i wojennego, roli L.O.P.P. oraz znaczeniu szkoły w Aleksandrowicach.

      • Kultywowanie pamięci (§1.2): Upamiętnienie losów pilotów-absolwentów, ich postaw patriotycznych i wkładu w historię Polski.

      • Podtrzymywanie tradycji (§1.3): Ukazanie tradycji lotniczych regionu i ich znaczenia dla tożsamości lokalnej.

      • Upamiętnianie ważnych momentów historii lokalnej (§1.5): Uczczenie 90. rocznicy powstania lotniska w Bielsku-Białej i podkreślenie jego roli w historii miasta i kraju.

      • Budowanie postaw patriotycznych i obywatelskich (Idea Programu): Inspirowanie, zwłaszcza młodych ludzi, poprzez przykłady odwagi, poświęcenia i służby Ojczyźnie.

    • Założenia: Interdyscyplinarność (historia, technika, design, edukacja), interaktywność (angażowanie uczestników), dostępność (projektowanie uniwersalne), partnerstwo (współpraca lokalna i branżowa), nowoczesność (atrakcyjne formy przekazu), trwałość (materiały online na licencji CC).

    • Uzasadnienie potrzeby: Historia szkoły L.O.P.P. w Aleksandrowicach i jej absolwentów jest tematem niedostatecznie zbadanym i spopularyzowanym, a jednocześnie niezwykle ważnym dla zrozumienia polskiego dziedzictwa lotniczego i postaw patriotycznych w okresie II RP i II wojny światowej. Jubileusz 90-lecia lotniska stanowi doskonałą okazję do wypełnienia tej luki i przedstawienia tej historii w sposób atrakcyjny dla współczesnego odbiorcy. Projekt wpisuje się w potrzebę edukacji historycznej opartej na lokalnym dziedzictwie i budowania dumy z osiągnięć przodków, co jest zgodne z Ideą i Celami programu "Patriotyzm Jutra".

  • 1.5. Opis problematyki i kontekstów historycznych uwzględnionych w zadaniu:
    Projekt porusza następujące wątki historyczne:

    1. Odbudowa Polski po zaborach i rozwój infrastruktury lotniczej: Kontekst powstania lotniska w Aleksandrowicach (1936) jako elementu modernizacji kraju i budowy systemu obronnego II RP, w tym unikatowy modernistyczny projekt architektoniczny Karola Schayera.

    2. Rola Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej (L.O.P.P.): Znaczenie tej masowej organizacji paramilitarnej w krzewieniu kultury technicznej, szkoleniu kadr lotniczych i budowaniu potencjału obronnego państwa.

    3. Pierwsza szkoła lotnicza L.O.P.P. im. Marszałka Piłsudskiego: Jej pionierski charakter, program szkolenia, wykorzystywane samoloty (RWD-8, RWD-13), uroczystość otwarcia i poświęcenia z udziałem ważnych osobistości (np. wojewody M. Grażyńskiego).

    4. Losy absolwentów na frontach II wojny światowej: Ukazanie patriotyzmu i bohaterstwa pilotów wyszkolonych w Bielsku (np. kpt. Eugeniusza „Dziubka” Horbaczewskiego), ich udziału w kampanii wrześniowej (rola 121 Eskadry Myśliwskiej), walkach na Zachodzie. Ilustracja znaczenia słowa „patriotyzm” poprzez konkretne biografie.

    5. Bielsko-Biała jako „stolica szybowcowa” Polski: Powojenne losy lotniska i jego związek z rozwojem Szybowcowego Zakładu Doświadczalnego (SZD), co ugruntowało pozycję miasta w polskim i światowym lotnictwie.

    6. Lokalne dziedzictwo: Wpływ lotniska i szkoły na rozwój Bielska-Białej, kształtowanie tożsamości lokalnej i regionalnej.

  • 1.6. Elementy składowe zadania (program i szczegółowy opis planowanych działań, metody i narzędzia):
    Zadanie zostanie zrealizowane poprzez komplementarne działania:

    1. Organizacja i koordynacja: Zarządzanie projektem, współpraca z partnerami, logistyka, rozliczenia.

    2. Badania i kwerendy historyczne: We współpracy z ekspertami i Muzeum Historycznym w Bielsku-Białej – gromadzenie materiałów źródłowych, ikonografii, relacji. Opracowanie merytoryczne treści.

    3. Portal multimedialny „Skrzydlate serca”: Stworzenie interaktywnej platformy online (zgodnej z WCAG) prezentującej historię szkoły, biogramy pilotów, materiały archiwalne, wirtualne wystawy, zasoby edukacyjne. Dostępny bezpłatnie na licencji CC BY.

    4. Komunikacja wizualna na terenie lotniska: Opracowanie i instalacja (o charakterze tymczasowym, informacyjnym, np. w formie plansz, banerów, lekkich instalacji przestrzennych – należy unikać skojarzeń z trwałymi rzeźbami/pomnikami zgodnie z §5.6) elementów wizualnych w historycznych miejscach lotniska, opowiadających jego historię.

    5. Gra terenowa „Śladami bielskich pilotów”: Opracowanie scenariusza i materiałów do interaktywnej gry miejskiej/terenowej (questu) dla młodzieży i rodzin, wykorzystującej przestrzeń lotniska i okolic.

    6. Warsztaty edukacyjne „Skrzydlate serca”: Cykl warsztatów na lotnisku (np. modelarskie, historyczne, spotkania ze świadkami historii lub pasjonatami lotnictwa) dla różnych grup wiekowych, w tym z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

    7. Materiały edukacyjne: Opracowanie pakietów edukacyjnych (scenariusze lekcji, karty pracy, broszury informacyjne, krótkie filmy – zgodnie z §5.2, nie mogą być głównym elementem i muszą być bezpłatne) do wykorzystania przez nauczycieli i odbiorców indywidualnych, udostępnione online (CC BY).

    8. (Opcjonalnie, jeśli uzasadnione) Wystawa towarzysząca: np. wspomniana wystawa tkanin wielkoformatowych inspirowanych historią lotnictwa (należy silnie powiązać z tematem i zapewnić kontekst historyczny, traktować jako element artystyczny uzupełniający działania edukacyjne).

  • 1.7. Charakterystyka uczestników i odbiorców zadania:

    • Główni odbiorcy: Młodzież szkolna (szkoły podstawowe i średnie z Bielska-Białej i regionu) – rozwijanie wiedzy historycznej, postaw patriotycznych, zainteresowań.

    • Pozostali odbiorcy: Mieszkańcy Bielska-Białej (wszystkie grupy wiekowe) – wzmacnianie tożsamości lokalnej, integracja. Turyści – promocja dziedzictwa regionu. Środowisko lotnicze (lokalne, krajowe, międzynarodowe) – wymiana wiedzy, promocja polskiej historii lotnictwa. Osoby z niepełnosprawnościami i o szczególnych potrzebach (dzięki zastosowaniu zasad projektowania uniwersalnego).

  • 1.8. Informacja na temat wykorzystania środków z dotacji w celu zapewnienia dostępności:
    Projekt „Skrzydlate serca” będzie realizowany z pełnym poszanowaniem ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Planujemy:

    • Dostępność architektoniczna: Wybór miejsc warsztatów i wydarzeń pozbawionych barier lub z możliwością ich minimalizacji. Zapewnienie dostępnych ciągów komunikacyjnych.

    • Dostępność cyfrowa: Portal multimedialny i materiały online zostaną przygotowane zgodnie ze standardem WCAG 2.1 na poziomie AA, zapewniając dostępność dla osób z różnymi niepełnosprawnościami (wzroku, słuchu, ruchu).

    • Dostępność informacyjno-komunikacyjna: Wykorzystanie prostego języka w materiałach, możliwość zapewnienia tłumacza PJM (w miarę potrzeb i możliwości), wykorzystanie pętli indukcyjnej podczas wybranych wydarzeń.

    • Projektowanie uniwersalne: Uwzględnienie zasad uniwersalnego projektowania przy tworzeniu materiałów edukacyjnych i organizacji działań, aby były one zrozumiałe i użyteczne dla jak najszerszego grona odbiorców. Środki z dotacji zostaną przeznaczone m.in. na dostosowanie strony internetowej, przygotowanie materiałów w dostępnych formatach, ewentualne wynajęcie sprzętu wspomagającego (pętla indukcyjna) lub tłumacza.

  • 1.9. Osoby odpowiedzialne za koordynację merytoryczną i organizację zadania, ich doświadczenie i kompetencje:
    (Należy opisać konkretne osoby, poniżej przykład)

    • Koordynator projektu (imię, nazwisko): Doświadczony manager projektów kulturalnych i edukacyjnych (X lat doświadczenia), odpowiedzialny za realizację m.in. [nazwy projektów Fundacji]. Kompetencje w zakresie zarządzania budżetem, harmonogramem, zespołem, współpracy z partnerami i rozliczania dotacji.

    • Ekspert ds. historii lotnictwa (imię, nazwisko/instytucja partnerska): Historyk specjalizujący się w dziejach polskiego lotnictwa / przedstawiciel Muzeum Historycznego w BB. Odpowiedzialny za nadzór merytoryczny, kwerendy, opracowanie treści historycznych. Autor publikacji/wystaw [tytuły/tematyka].

    • Specjalista ds. edukacji i metodyki (imię, nazwisko): Pedagog/edukator z doświadczeniem w tworzeniu programów i materiałów edukacyjnych, prowadzeniu warsztatów, opracowywaniu gier terenowych. Znajomość nowoczesnych metod nauczania.

    • Kurator/Projektant ds. wizualnych (imię, nazwisko): Doświadczony projektant/kurator (związany z Fundacją), odpowiedzialny za koncepcję wizualną projektu, projekt portalu, materiałów graficznych, elementów w przestrzeni lotniska. Doświadczenie w projektowaniu wystaw i komunikacji wizualnej [przykłady].

    • Asystenci techniczni/Wolontariusze: Zespół wspierający realizację zadań logistycznych, technicznych, obsługę wydarzeń (koordynowany przez Fundację).

  • 1.10. Przewidywani współorganizatorzy i partnerzy zadania, ich rola w realizacji zadania:
    (Potwierdzić/rozwinąć listę i role)

    • Aeroklub Bielsko-Bialski: Partner strategiczny. Udostępnienie terenu lotniska, hangarów, ewentualnie sprzętu; wsparcie merytoryczne i organizacyjne przy warsztatach i grze terenowej. (Wkład rzeczowy).

    • Muzeum Historyczne w Bielsku-Białej: Partner merytoryczny. Wsparcie w kwerendach archiwalnych, udostępnienie zbiorów, konsultacje historyczne. (Wkład rzeczowy/intelektualny).

    • Urząd Miejski w Bielsku-Białej: Partner lokalny. Wsparcie promocyjne, pomoc w dotarciu do szkół i mieszkańców, ewentualne wsparcie logistyczne. (Inne formy współpracy).

    • Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego PŚ / ZSTiH im. F. Kępki / ASP Kraków WFP / Uniwersytet Bielsko-Bialski: Partnerzy edukacyjni/artystyczni. Współpraca przy tworzeniu materiałów, organizacji warsztatów, prezentacji prac studentów, udostępnienie ekspertów. (Wkład rzeczowy/intelektualny).

    • Drużyny harcerskie: Partner społeczny. Pomoc w organizacji i przeprowadzeniu gry terenowej, udział w warsztatach. (Wolontariat/Inne formy).
      Szeroka współpraca z partnerami o różnym profilu zapewni wysoką jakość merytoryczną, edukacyjną i organizacyjną projektu oraz jego szeroki zasięg.

  • 1.11. Informacja na temat materiałów (...) udostępnionych na zasadach wolnej licencji Creative Commons (...):
    Wszystkie materiały wytworzone w ramach projektu, które mają charakter utworu i nadają się do dalszego wykorzystania, zostaną udostępnione na wolnej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0 Międzynarodowa (CC BY 4.0) lub równoważnej. Obejmie to w szczególności:

    • Treści opublikowane na portalu multimedialnym (teksty, zdjęcia archiwalne - o ile prawa autorskie na to pozwolą lub zostaną uzyskane zgody, opracowania graficzne).

    • Pakiety edukacyjne (scenariusze lekcji, karty pracy, broszury w wersji cyfrowej).

    • Scenariusz i materiały do gry terenowej (w wersji cyfrowej).

    • Dokumentację cyfrową projektu (wybrane zdjęcia, opisy działań).

    • Ewentualnie: Cyfrowe reprodukcje prac powstałych podczas warsztatów (za zgodą autorów) lub wystawy tkanin (zdjęcia).
      Udostępnienie na licencji CC BY pozwoli na swobodne, niekomercyjne i komercyjne wykorzystanie, kopiowanie, dystrybucję i adaptację materiałów przez innych użytkowników (nauczycieli, edukatorów, pasjonatów, instytucje) pod warunkiem uznania autorstwa pierwotnych twórców (Fundacji i partnerów), co zapewni trwałość i szerokie oddziaływanie rezultatów projektu.

  • 1.12. Sposób promocji zadania, patroni medialni:
    Promocja projektu będzie prowadzona wielokanałowo:

    • Online: Dedykowana podstrona projektu na stronie Fundacji i/lub osobna strona projektu; regularne publikacje w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram – relacje, zapowiedzi, materiały); współpraca z portalami branżowymi (lotniczymi, historycznymi) oraz lokalnymi portalami informacyjnymi.

    • Media tradycyjne: Informacje prasowe kierowane do lokalnych mediów (prasa, radio, telewizja); współpraca z patronami medialnymi (np. lokalne gazety, radio regionalne, portale branżowe – należy wskazać konkretne, jeśli już są wstępne ustalenia).

    • Bezpośrednia: Plakaty i ulotki dystrybuowane w szkołach, instytucjach kultury, punktach informacji turystycznej w Bielsku-Białej; informacja poprzez kanały komunikacyjne partnerów projektu.

    • Podczas wydarzeń: Informowanie o projekcie i programie "Patriotyzm Jutra" podczas warsztatów, gry terenowej, ewentualnych spotkań.
      Wszelkie materiały promocyjne będą zawierały logotypy MHP, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz programu "Patriotyzm Jutra", zgodnie z wytycznymi Regulaminu (§14 ust. 3).

III. Preliminarz (Należy wypełnić szczegółowo zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Regulaminu)

  • Lp. / kategoria / koszt całkowity / dotacja / wkład własny / przychody

    1. Honoraria (ekspert historyczny, kurator, edukatorzy, koordynator - max 10% dotacji) / 25 000 zł / 20 000 zł / 5 000 zł / 0 zł

    2. Portal multimedialny (projekt, wdrożenie, hosting, domena) / 12 000 zł / 10 000 zł / 2 000 zł / 0 zł

    3. Komunikacja wizualna/wystawa (projekt graf., druk plansz - czasowe) / 8 000 zł / 7 000 zł / 1 000 zł / 0 zł

    4. Gra terenowa (materiały, rekwizyty, drobne nagrody) / 3 000 zł / 2 500 zł / 500 zł / 0 zł

    5. Warsztaty (materiały plastyczne, modelarskie, wynajem sprzętu) / 5 000 zł / 4 000 zł / 1 000 zł / 0 zł

    6. Promocja (druk plakatów/ulotek, reklama online) / 3 000 zł / 2 500 zł / 500 zł / 0 zł

    7. Koszty administracyjne (obsługa księgowa - tylko NGO, materiały biurowe) / 2 000 zł / 2 000 zł / 0 zł / 0 zł

    8. Dostępność (np. tłumacz PJM, materiały w alt. formacie) / 2 000 zł / 2 000 zł / 0 zł / 0 zł

  • Podsumowanie

    • Lp. / koszt całkowity / wnioskowana dotacja w PLN / wkład własny w PLN / przychód w PLN

    • RAZEM / 60 000 zł / 50 000 zł / 10 000 zł / 0 zł

    • % / 100% / 83,33% / 16,67% / 0%

IV. Wskaźniki liczbowe (Należy wypełnić realnymi, mierzalnymi wartościami)


Ocena Wniosku „Skrzydlate serca” w Kontekście Kryteriów Programu „Patriotyzm Jutra” 2025

Ocena opiera się na ulepszonej wersji wniosku i kryteriach punktowych (§9 Regulaminu).

1. Ocena Organizacyjna (Maks. 30 pkt)

  • Profesjonalizm przygotowania wniosku (0-5 pkt): Wniosek (po poprawkach) jest spójny, logiczny, dobrze ustrukturyzowany. Cele są jasno powiązane z działaniami. Język formalny, adekwatny. Ocena: 4-5 pkt

  • Realność budżetu i harmonogramu (0-5 pkt): (Wymaga szczegółowego preliminarza i harmonogramu). Zakładając realne zaplanowanie, harmonogram wydaje się ambitny, ale wykonalny w podanym okresie. Budżet musi być skalkulowany racjonalnie. Ocena (potencjalna): 3-4 pkt

  • Doświadczenie organizatora (0-5 pkt): Fundacja ma udokumentowane doświadczenie w realizacji projektów kulturalnych i edukacyjnych, w tym finansowanych ze środków publicznych (KPO). Doświadczenie w tematyce dziedzictwa i designu jest atutem. Ocena: 4 pkt

  • Stopień zaangażowania lokalnej społeczności (0-3 pkt): Projekt planuje angażować młodzież, mieszkańców, harcerzy. Gra terenowa i warsztaty mają charakter partycypacyjny. Współpraca z Miastem i Muzeum wzmacnia ten aspekt. Ocena: 2-3 pkt

  • Partnerstwo (0-2 pkt): Deklarowana szeroka współpraca z różnorodnymi partnerami (Aeroklub, Muzeum, Miasto, uczelnie, szkoły, harcerze) – instytucjonalnymi i społecznymi. Ocena: 2 pkt

  • Kryterium współpracy z MHP (0-5 pkt): (Zależne od historii współpracy). Zakładając, że to pierwszy wniosek do MHP lub poprzednie nie były finansowane: Ocena: 5 pkt. Jeśli były finansowane i rozliczone terminowo: Ocena: 3-5 pkt.

  • Zbieżność z ideą i celami programu (0-5 pkt): Projekt doskonale wpisuje się w Ideę i Cele programu: odkrywa historię Polski (lotnictwo), kultywuje pamięć (piloci), upamiętnia historię lokalną (90-lecie lotniska), buduje postawy patriotyczne. Ocena: 5 pkt

Suma punktów - Ocena Organizacyjna (szacunkowa): 28-31 pkt (na 30 możliwych)

2. Ocena Merytoryczno-Społeczna (Maks. 70 pkt)

  • OCENA MERYTORYCZNA (0-35 pkt)

    • Prezentacja tematów nieznanych/mało rozpoznanych (0-7): Historia szkoły L.O.P.P. w Aleksandrowicach jest tematem niszowym, ważnym, a mało obecnym w powszechnej świadomości. Ocena: 6-7 pkt

    • Zastosowanie interaktywnych form, praktyczne wykorzystanie wiedzy (0-7): Planowane warsztaty, gra terenowa, interaktywny portal stwarzają możliwość aktywnego udziału i praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy. Ocena: 6 pkt

    • Niesztampowa forma przekazu (nowoczesne technologie, VR, środki artystyczne) (0-7): Wykorzystanie portalu multimedialnego, gry terenowej, komunikacji wizualnej w przestrzeni. Elementy artystyczne (np. wystawa tkanin) dodają innowacyjności. (Uwaga: VR nie jest wspomniany explicite, ale ogólna koncepcja jest nowoczesna). Ocena: 5-6 pkt

    • Profesjonalizm i doświadczenie osób zaangażowanych (0-7): Deklarowane kompetencje zespołu (historycy, edukatorzy, projektanci) i partnerów (Muzeum, Aeroklub) wskazują na wysoki profesjonalizm. Ocena: 6 pkt

    • Efektywność i powszechność wykorzystania rezultatów (materiały online, CC) (0-7): Planowane udostępnienie materiałów na portalu na licencji CC BY zapewnia szeroką dostępność i możliwość dalszego wykorzystania, co gwarantuje trwałość rezultatów. Ocena: 7 pkt

    • Suma - Ocena Merytoryczna (szacunkowa): 30-32 pkt (na 35 możliwych)

  • OCENA SPOŁECZNA (0-35 pkt)

    • Dostępność i inkluzyjność (osoby ze szczególnymi potrzebami, grupy wykluczone, dialog) (0-10): Silne podkreślenie zasad dostępności (architektoniczna, cyfrowa, komunikacyjna) i projektowania uniwersalnego. Zwrócenie uwagi na różne grupy odbiorców. Ocena: 8-9 pkt

    • Współpraca z różnorodnymi podmiotami (0-10): Bardzo szerokie partnerstwo: instytucje kultury, samorząd, organizacje lotnicze, uczelnie, szkoły, organizacje społeczne (harcerze). Ocena: 9-10 pkt

    • Przemyślany dobór działań do potrzeb i możliwości grupy docelowej (0-8): Działania (warsztaty, gra, portal) wydają się dobrze dopasowane do głównych grup (młodzież, mieszkańcy), oferując różnorodne formy zaangażowania. Ocena: 7 pkt

    • Promocja zadania i jego widoczność publiczna (0-7): Zaplanowana wielokanałowa promocja (online, media tradycyjne, bezpośrednia) daje szansę na dobrą widoczność projektu. Ocena: 5-6 pkt

    • Suma - Ocena Społeczna (szacunkowa): 29-32 pkt (na 35 możliwych)

Suma punktów - Ocena Merytoryczno-Społeczna (szacunkowa): 59-64 pkt (na 70 możliwych)

Całkowita Szacunkowa Ocena Punktowa: 87 - 95 pkt (na 100 możliwych)

Podsumowanie Oceny:

Projekt „Skrzydlate serca” ma bardzo duże szanse na uzyskanie dofinansowania w programie „Patriotyzm Jutra” 2025. Jego szacunkowa punktacja (87-95 pkt) znacznie przekracza próg 70 punktów.

Mocne strony:

  • Doskonałe wpisanie w cele i ideę programu: Tematyka patriotyczna, historyczna, lokalna.

  • Oryginalny i ważny temat: Odkrywanie mało znanej historii o znaczeniu ogólnopolskim.

  • Atrakcyjna i nowoczesna forma: Wykorzystanie interaktywnych metod, technologii cyfrowych, działań w przestrzeni.

  • Silny wymiar lokalny i rocznicowy: Powiązanie z 90-leciem lotniska i dziedzictwem Bielska-Białej.

  • Szerokie i kompetentne partnerstwo: Gwarancja wsparcia merytorycznego i organizacyjnego.

  • Duży nacisk na dostępność i inkluzyjność: Spełnienie ważnych wymogów społecznych.

  • Trwałość rezultatów: Materiały na licencji CC BY.

  • Doświadczenie wnioskodawcy w realizacji projektów.

Obszary do ewentualnego dopracowania (na etapie finalizacji wniosku):

  • Szczegółowy budżet: Musi być precyzyjny, realistyczny i zgodny z Załącznikiem nr 1 Regulaminu (koszty kwalifikowane, limity np. na aplikacje mobilne, działania online, jeśli będą).

  • Harmonogram: Powinien być szczegółowy i realistyczny.

  • Wskaźniki: Muszą być mierzalne i adekwatne do skali projektu.

  • Opis elementów wizualnych/przestrzennych: Należy precyzyjnie opisać ich charakter, aby uniknąć wątpliwości co do zgodności z §5.6 (wykluczenia dot. pomników/rzeźb). Podkreślić ich tymczasowy i informacyjny charakter.

  • Wkład własny: Jasno określony i zabezpieczony, zgodnie z deklaracją (Załącznik 8).

Rekomendacja:

Zdecydowanie rekomenduję złożenie wniosku po dopracowaniu szczegółów budżetowych i harmonogramowych. Projekt ma wysoki potencjał merytoryczny i społeczny, doskonale odpowiada na założenia programu "Patriotyzm Jutra". Powodzenia!