Nasze tradycje

|Mateusz Graś
Nasze tradycje

PLAN

(1) Znajdź szczegółowe informacje na temat programu MEN „Nasze tradycje” na rok 2025, Moduł 1 „Edukacja i świadomość kulturalna”, w tym jego cele, priorytety, wymagania formalne i kryteria oceny wniosków.
(2) Przeanalizuj zawartość stron internetowych flid.pl, projektarting.pl i bbdl.pl, aby zrozumieć misję, strategię, dotychczasowe działania i profil Fundacji Ludzie–Innowacje–Design.
(3) Wyszukaj przykłady i poradniki dotyczące pisania wniosków o dofinansowanie w Polsce, zwracając uwagę na standardy języka formalnego, strukturę i oczekiwania instytucji grantodawczych, takich jak MEN.
(4) Zbadaj orientacyjne, rynkowe koszty w Polsce (ze szczególnym uwzględnieniem Bielska-Białej/woj. śląskiego) dla usług i zasobów wymienionych we wniosku, takich jak: tworzenie platform internetowych (React, WebGL, CMS, AI), digitalizacja zbiorów, organizacja warsztatów i wystaw, honoraria ekspertów, druk publikacji.
(5) Oceń spójność przedstawionego wniosku z celami programu „Nasze tradycje” (Moduł 1) oraz z profilem i doświadczeniem Fundacji (na podstawie informacji ze stron www). Zidentyfikuj mocne strony i potencjalne obszary do poprawy w kontekście podanych kryteriów oceny (organizacyjnych i merytoryczno-społecznych).
(6) Wyszukaj innowacyjne projekty krajowe i międzynarodowe związane z dziedzictwem kulturowym (zwłaszcza przemysłowym i wzorniczym), edukacją kulturalną, archiwami cyfrowymi, design thinking i partycypacją społeczną, które mogą stanowić inspirację.
(7) Na podstawie profilu Fundacji, celów programu „Nasze tradycje” oraz zidentyfikowanych trendów, zaproponuj 2-3 alternatywne, innowacyjne koncepcje projektów, które wpisują się w strategię Fundacji i zakres tematyczny programu.

Rezultat

Zgodnie z Pańską prośbą, przeanalizowałem wniosek dotyczący programu MEN „Nasze tradycje” na rok 2025, moduł „Edukacja i świadomość kulturalna”. Poniżej przedstawiam jego poprawioną wersję, pisaną eleganckim, formalnym językiem polskim, ocenę wniosku zgodnie z podaną punktacją, szacunkowe koszty oraz propozycje innych, innowacyjnych projektów.

Poprawiona Wersja Wniosku

Program Ministerstwa Edukacji Narodowej „Nasze tradycje” na rok 2025

Moduł 1: „Edukacja i świadomość kulturalna”

Cel Programu:

Celem programu jest krzewienie wiedzy o dziedzictwie kulturowym oraz historii regionów poprzez organizację wydarzeń, warsztatów i wycieczek edukacyjnych. Inicjatywy te umożliwią dzieciom i młodzieży zgłębianie lokalnych tradycji, sztuki oraz obyczajów. Program dąży również do integracji społeczności lokalnych, edukacji w zakresie różnorodności kulturowej i językowej, a także do inspirowania aktywnego uczestnictwa w lokalnych inicjatywach. Działania te przyczynią się do wzbogacenia życia kulturalnego młodego pokolenia oraz do zachowania cennego dziedzictwa dla przyszłych pokoleń.

I. DANE PODSTAWOWE

Tytuł projektu:

Archiwum Wzornictwa Bielsko-Biała – Interaktywna Platforma Dziedzictwa i Edukacji

(Alternatywne propozycje tytułów, jeśli wymagane):

  • Trzy Stulecia Kultury Przemysłowej Bielska-Białej: Ocalenie, Edukacja, Inspiracja.
  • Projekt Edukacyjny z Cyklu „Wzornictwo-Dziedzictwo” – Inicjatywa Fundacji Projekt Arting.

Nazwa modułu:

Edukacja i świadomość kulturalna

III. OPIS PROJEKTU

3.1. Termin realizacji projektu:

Projekt realizowany będzie w okresie od 5 czerwca 2025 r. do 31 grudnia 2025 r. (okres jesienno-zimowy 2025).

3.2. Syntetyczny opis projektu objętego wnioskiem (maks. 1500 znaków):

Projekt „Archiwum Wzornictwa Bielsko-Biała” ma na celu stworzenie cyfrowej platformy gromadzącej i upowszechniającej wiedzę o bogatym dziedzictwie wzornictwa przemysłowego regionu. Celem głównym jest ocalenie tej unikalnej spuścizny dla przyszłych pokoleń, zgodnie z myślą Thomasa Manna: „Kultura to umiejętność dziedziczenia”.

Cele szczegółowe/Zadania:

  1. Organizacja i zarządzanie projektem.
  2. Budowa cyfrowego repozytorium: Społeczne gromadzenie i opracowanie danych (materiały wizualne, teksty, relacje mówione), współpraca instytucjonalna.
  3. Stworzenie interaktywnej platformy wizualizacji wiedzy: Wykorzystanie nowoczesnych technologii (grafy wiedzy, AI) do angażującego prezentowania danych.
  4. Organizacja mobilnych wystaw multisensorycznych: Prezentacja dziedzictwa w przestrzeni fizycznej, dostosowana do potrzeb różnych odbiorców.
  5. Prowadzenie warsztatów edukacyjnych: Nauka poprzez odkrywanie dla różnych grup wiekowych.
  6. Organizacja wydarzenia promocyjno-edukacyjnego: Inauguracja platformy i wystawy.
  7. Opracowanie publikacji i materiałów edukacyjnych.

Projekt realizowany będzie we współpracy z Muzeum Historycznym w Bielsku-Białej, Uniwersytetem Bielsko-Bialskim, Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie, Kuratorium Oświaty oraz innymi instytucjami, ekspertami i pasjonatami. Stanowi odpowiedź na zdiagnozowany w 2020 roku problem zanikania wiedzy o lokalnym wzornictwie (m.in. sukno bielskie, meble gięte, FSM, szybowce SZD). Inicjatywa wpisuje się w obchody Bielsko-Biała 2026 – Kulturalna Stolica Polski.

(Liczba znaków: ok. 1480)

3.3. Szczegółowy opis działań planowanych do realizacji w ramach projektu objętego wnioskiem (maks. 5000 znaków):

  1. Organizacja i Zarządzanie Projektem: Kompleksowe zarządzanie projektem obejmujące planowanie strategiczne, koordynację działań, komunikację wewnętrzną i zewnętrzną, obsługę administracyjno-księgową oraz prawną. Zapewnienie sprawnego przepływu informacji i realizacji zadań zgodnie z harmonogramem i budżetem.
  2. Repozytorium Cyfrowe: Stworzenie centralnego repozytorium do gromadzenia, przechowywania i udostępniania zdigitalizowanych materiałów dotyczących wzornictwa regionu Bielska-Białej. Zasób obejmie obiekty materialne (dokumenty, fotografie, rysunki techniczne, filmy) oraz niematerialne (wywiady z projektantami, rzemieślnikami, pracownikami dawnych zakładów, wspomnienia, anegdoty). Każdy obiekt zostanie opatrzony szczegółowymi metadanymi (opis, autorstwo, datowanie, kontekst historyczny) i skatalogowany tematycznie (np. tekstylia, meblarstwo, motoryzacja, lotnictwo, rzemiosło) oraz chronologicznie. Proces gromadzenia danych będzie miał charakter otwarty, partycypacyjny, angażujący instytucje partnerskie (Muzeum Historyczne, Archiwum Państwowe, Uniwersytet Bielsko-Bialski), kolekcjonerów, historyków sztuki, projektantów oraz mieszkańców. Planowane jest zgromadzenie i opracowanie minimum 200 unikalnych obiektów cyfrowych, ilustrujących ewolucję wzornictwa od tradycyjnego rzemiosła, przez "złoty wiek" przemysłu włókienniczego (XIX w.), po ikony designu XX wieku (meble gięte Thonet-Mundus, Fiat 126p, prototyp FSM Beskid, szybowce SZD). Treści merytoryczne zostaną opracowane przez historyka designu w sposób przystępny, wzbogacone o materiały kontekstowe (mapy przemysłowe, biogramy projektantów, linie czasu). We współpracy z pedagogami i dydaktykami, materiały zostaną dostosowane do trzech poziomów percepcji: dzieci, młodzież, odbiorcy zaawansowani.
  3. Interaktywna Platforma Wizualizacji Wiedzy: Zaprojektowanie i wdrożenie dedykowanej platformy internetowej (WWW) o atrakcyjnej szacie graficznej i intuicyjnym interfejsie użytkownika. Platforma zapewni zaawansowane funkcje nawigacji i wyszukiwania, w tym interaktywną oś czasu oraz wizualizacje danych w postaci grafów wiedzy, ukazujących powiązania między obiektami, twórcami, firmami i kontekstem historycznym. Zastosowane zostaną elementy sztucznej inteligencji (AI): algorytmy rozpoznawania obrazów do automatycznej kategoryzacji i identyfikacji podobieństw wzorów oraz chatbot pełniący funkcję wirtualnego przewodnika i asystenta badawczego. Platforma będzie miała budowę modułową, umożliwiającą łatwą rozbudowę w przyszłości. Rozwiązania technologiczne opierać się będą na bibliotece React (interfejs), WebGL i sigma.js (wizualizacje), systemie CMS Strapi (zarządzanie treścią) oraz integracji z modelem językowym AI (np. Gemini) poprzez API. Projektowanie platformy uwzględni zasady responsywności (RWD) i dostępności cyfrowej (WCAG). Interaktywny charakter platformy umożliwi naukę przez odkrywanie (discovery learning), zachęcając użytkowników do samodzielnej eksploracji zasobów.
  4. Mobilne Wystawy Multisensoryczne: Organizacja mobilnych, kompaktowych wystaw prezentujących kluczowe obiekty i historie z Archiwum. Ekspozycje zostaną zaprojektowane zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego i nowoczesnego muzealnictwa, z wykorzystaniem różnorodnych mediów: oryginalnych eksponatów (w miarę możliwości), replik i modeli 3D, infografik, archiwalnych fotografii, projekcji multimedialnych, a potencjalnie także elementów wirtualnej rzeczywistości (VR) i rozszerzonej rzeczywistości (AR). Interaktywne ekrany dotykowe umożliwią bezpośredni dostęp do zasobów platformy cyfrowej. Przestrzeń wystawiennicza zostanie zaaranżowana w sposób umożliwiający prowadzenie warsztatów i zajęć edukacyjnych. Mobilność konstrukcji pozwoli na prezentację wystawy w różnych lokalizacjach (szkoły, domy kultury, biblioteki, galerie, siedziba Fundacji, przestrzeń miejska).
  5. Warsztaty Edukacyjne: Przeprowadzenie cyklu minimum 4 angażujących warsztatów skierowanych do zróżnicowanych grup odbiorców:
    • Dzieci (szkoły podstawowe): Zajęcia plastyczno-techniczne inspirowane historycznym wzornictwem, gry i zabawy edukacyjne przybliżające dawne przedmioty i techniki.
    • Młodzież (szkoły średnie): Warsztaty STEAM łączące historię designu z nowymi technologiami (np. modelowanie 3D, projektowanie z wykorzystaniem AI), wprowadzenie do metodologii design thinking.
    • Studenci (kierunki artystyczne, techniczne, humanistyczne): Pogłębiona analiza historycznych wzorów, projektowanie współczesnych obiektów inspirowanych lokalnym dziedzictwem, warsztaty z dokumentacji i digitalizacji.
    • Grupy międzypokoleniowe: Wspólne warsztaty rękodzielnicze (np. inspirowane technikami włókienniczymi, meblarskimi), połączone z nagrywaniem relacji i wspomnień seniorów (historia mówiona).
  6. Wydarzenie Edukacyjno-Promocyjne: Organizacja uroczystej inauguracji platformy cyfrowej „Archiwum Wzornictwa Bielsko-Biała” połączonej z wernisażem pierwszej mobilnej wystawy multisensorycznej. Wydarzenie odbędzie się w listopadzie 2025 roku w siedzibie Fundacji – Design Banku. Planowane są prezentacje projektu, wykłady ekspertów, oprowadzanie kuratorskie po wystawie oraz działania animacyjne dla uczestników.
  7. Publikacje i Materiały Edukacyjne: Opracowanie i wydanie bogato ilustrowanej publikacji (w formie drukowanego katalogu i/lub e-booka) podsumowującej projekt i prezentującej najciekawsze obiekty z Archiwum. Przygotowanie pakietów edukacyjnych dla szkół, zawierających scenariusze lekcji, prezentacje multimedialne, karty pracy i materiały źródłowe do wykorzystania na zajęciach z historii regionalnej, plastyki, techniki czy wiedzy o kulturze. Prowadzenie systematycznych działań promocyjnych i informacyjnych w mediach tradycyjnych, Internecie (strona WWW, media społecznościowe) oraz poprzez współpracę z partnerami.

(Liczba znaków: ok. 4950)

3.4. Obszar lub zasięg realizacji projektu objętego wnioskiem ze wskazaniem miejsca realizacji i grupy odbiorców tego projektu (maks. 1000 znaków):

Obszar geograficzny: Projekt koncentruje się na dziedzictwie wzornictwa przemysłowego miasta Bielska-Białej oraz regionu Podbeskidzia.

Zasięg oddziaływania:

  • Lokalny/Regionalny: Działania bezpośrednie (warsztaty, wystawy, wydarzenie inauguracyjne, spotkania) skierowane są do mieszkańców Bielska-Białej i powiatu bielskiego, w szczególności do:
    • Dzieci i młodzieży szkolnej (uczniowie szkół podstawowych i średnich).
    • Studentów (zwłaszcza kierunków artystycznych, projektowych, technicznych i humanistycznych).
    • Nauczycieli i edukatorów.
    • Seniorów i uczestników warsztatów międzypokoleniowych.
    • Przedstawicieli instytucji kultury, nauki i edukacji.
    • Pasjonatów historii lokalnej, designu i techniki.
  • Ogólnopolski i Międzynarodowy: Dzięki interaktywnej platformie cyfrowej, zasoby Archiwum Wzornictwa Bielska-Białej będą dostępne powszechnie, bez barier geograficznych, dla wszystkich zainteresowanych użytkowników w Polsce i na świecie (badaczy, projektantów, studentów, turystów kulturowych).

(Liczba znaków: ok. 980)

3.5. Informacja o wcześniejszej działalności wnioskodawcy, w szczególności w zakresie projektu objętego wnioskiem (maks. 5000 znaków):

Fundacja Ludzie–Innowacje–Design (FLID) od 2010 roku aktywnie działa na rzecz promocji polskiego wzornictwa przemysłowego, edukacji projektowej oraz integracji środowisk kreatywnych z sektorem gospodarczym. Misją Fundacji jest wykorzystanie potencjału designu dla zrównoważonego rozwoju, wdrażania innowacji oraz wzbogacania przestrzeni kulturowej. Działalność statutowa Fundacji obejmuje realizację projektów edukacyjnych, badawczych, wystawienniczych i popularyzatorskich, często we współpracy z uczelniami wyższymi (w szczególności z Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie i Katowicach oraz Uniwersytetem Bielsko-Bialskim), instytucjami kultury, organizacjami pozarządowymi oraz przedsiębiorstwami.

Doświadczenie w realizacji projektów o podobnym charakterze:

Fundacja posiada bogate doświadczenie w organizacji złożonych przedsięwzięć kulturalnych i edukacyjnych, łączących działania w przestrzeni fizycznej i cyfrowej. Kluczowe inicjatywy z ostatnich lat, istotne z punktu widzenia planowanego projektu, to:

  • Cykl Konkursów i Wystaw „Projekt Arting”: Od 2013 roku Fundacja zorganizowała 6 edycji tego prestiżowego konkursu (o 30-letniej tradycji), poświęconego projektowaniu zrównoważonemu. Każda edycja obejmowała wystawę prac konkursowych, międzynarodową konferencję naukową oraz warsztaty tematyczne, gromadząc szerokie grono projektantów, studentów, naukowców i przedstawicieli biznesu. Edycje tematyczne, takie jak:
    • Projekt Arting 2020 „Wzornictwo-Dziedzictwo”: Bezpośredni poprzednik i inspiracja dla wnioskowanego projektu. W ramach tej edycji zorganizowano konkurs, wystawę oraz seminarium poświęcone dziedzictwu wzornictwa regionu Bielska-Białej. To właśnie podczas tego wydarzenia, w gronie zaproszonych ekspertów, sformułowano postulat stworzenia kompleksowego archiwum lokalnego designu.
    • Projekt Arting 2022 „miasto?” oraz Projekt Arting 2024 „miasto_szczęśliwe”: Edycje eksplorujące relacje designu, technologii i jakości życia w przestrzeni miejskiej, obejmujące wystawy, konferencje, warsztaty oraz innowacyjne prezentacje cyfrowe w przestrzeni publicznej.
  • Projekt BB Design Lab (od 2022): Inicjatywa tworząca w Bielsku-Białej laboratorium projektowania partycypacyjnego (co-design). Fundacja koordynuje pracę interdyscyplinarnych zespołów (projektanci, naukowcy, urzędnicy, mieszkańcy) nad rozwiązywaniem realnych problemów miejskich (np. rewitalizacja ul. 11 Listopada), z wykorzystaniem metod badawczych, narzędzi cyfrowych i zasad zrównoważonego rozwoju. Projekt realizowany jest m.in. w ramach środków z KPO.
  • Projekty Edukacyjne z Cyklu „Wzornictwo-Dziedzictwo”: Fundacja realizuje obecnie (w ramach KPO) projekt „Szybowce SZD w Bielsku-Białej – transformacje ludzkich marzeń, twórczego myślenia i technologii”, koncentrujący się na jednym z ikonicznych elementów lokalnego dziedzictwa wzornictwa przemysłowego.
  • Udział w Inicjatywach Miejskich: Fundacja aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym i strategicznym Bielska-Białej. Została zaproszona do udziału w Radzie Programowej ds. przygotowań miasta do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2029. Projekty Fundacji (Projekt Arting, BB Design Lab) stanowią istotne elementy programu starań o tytuł Polskiej Stolicy Kultury 2026. Fundacja odpowiadała również za opracowanie elementów komunikacji wizualnej dla tych inicjatyw.

Potwierdzone kompetencje:

  • Zarządzanie Projektami: Fundacja z sukcesem zrealizowała liczne projekty finansowane ze środków krajowych i unijnych, wykazując się umiejętnością efektywnego zarządzania budżetem, harmonogramem i zespołem.
  • Współpraca Partnerska: Fundacja posiada rozbudowaną sieć kontaktów i ugruntowaną współpracę z kluczowymi partnerami instytucjonalnymi (uczelnie, muzea, samorząd) oraz indywidualnymi (eksperci, artyści, projektanci). Podpisana umowa o współpracy z Rektorem Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego gwarantuje wsparcie merytoryczne i techniczne.
  • Działalność Edukacyjna i Popularyzatorska: Fundacja ma doświadczenie w tworzeniu angażujących treści edukacyjnych, organizacji warsztatów dla różnych grup wiekowych oraz skutecznej promocji działań kulturalnych.
  • Znajomość Kontekstu Lokalnego: Fundacja jest głęboko zakorzeniona w lokalnym środowisku, doskonale rozumie specyfikę kulturową i historyczną Bielska-Białej oraz potrzeby społeczności.

Uznanie: Działalność Fundacji została doceniona m.in. wyróżnieniem specjalnym w konkursie „Firma Roku 2022” (przyznawanym przez Prezydenta Bielska-Białej, Starostę Bielskiego i Beskidzką Izbę Gospodarczą) za „unikalne zaangażowanie w działalność ukierunkowaną na łączenie potencjału kreatywnego z potrzebami biznesu”.

(Liczba znaków: ok. 4800)

3.6. Zasoby kadrowe i rzeczowe wnioskodawcy, które będą wykorzystane do realizacji projektu objętego wnioskiem (maks. 5000 znaków):

Zasoby Kadrowe:

Fundacja Ludzie–Innowacje–Design dysponuje kompetentnym i doświadczonym zespołem, który zapewni profesjonalną realizację projektu „Archiwum Wzornictwa Bielsko-Biała”. Kluczowe osoby zaangażowane w projekt to:

  • Koordynator Projektu: Osoba z wieloletnim (minimum 5 lat) doświadczeniem w zarządzaniu złożonymi projektami kulturalnymi i edukacyjnymi, w tym inicjatywami finansowanymi ze środków publicznych (np. MKiDN, NCK, fundusze UE). Odpowiedzialna za całościowe planowanie, nadzór nad realizacją harmonogramu i budżetu, zarządzanie ryzykiem, komunikację z zespołem i partnerami oraz sprawozdawczość. Posiada udokumentowane sukcesy w prowadzeniu poprzednich edycji Projektu Arting oraz innych działań statutowych Fundacji.
  • Koordynator ds. Merytorycznych: Doświadczony projektant wzornictwa przemysłowego i/lub historyk designu z udokumentowanym dorobkiem w zakresie badań nad historią wzornictwa, kuratorstwa wystaw lub komunikacji wizualnej. Odpowiedzialny za koncepcję merytoryczną Archiwum, nadzór nad procesem gromadzenia i opracowywania zbiorów, współpracę z ekspertami zewnętrznymi, przygotowanie treści na platformę cyfrową i do publikacji oraz koncepcję programową działań edukacyjnych.
  • Specjalista ds. Digitalizacji i Zarządzania Repozytorium Cyfrowym: Osoba z doświadczeniem w pracy z cyfrowymi zasobami dziedzictwa kulturowego, znajomością standardów digitalizacji, metadanych (np. Dublin Core) oraz obsługą systemów zarządzania zbiorami cyfrowymi (np. DSpace, Omeka lub dedykowane rozwiązania). Odpowiedzialna za techniczną stronę procesu digitalizacji, tworzenie i zarządzanie bazą danych repozytorium, zapewnienie jakości metadanych oraz archiwizację cyfrową. (Możliwe zlecenie zewnętrzne wyspecjalizowanej firmie lub współpraca z archiwum/biblioteką partnerską).
  • Specjalista ds. Komunikacji i Promocji: Osoba z doświadczeniem w prowadzeniu działań promocyjnych dla projektów kulturalnych, biegłą znajomością narzędzi marketingu internetowego (media społecznościowe, content marketing, SEO/SEM) oraz umiejętnością budowania relacji z mediami. Odpowiedzialna za strategię komunikacji, tworzenie materiałów promocyjnych, obsługę strony internetowej i profili w mediach społecznościowych, kontakt z mediami oraz organizację działań informacyjnych.
  • Specjalista ds. Edukacji / Animator Kultury: Pedagog, historyk sztuki lub animator kultury z doświadczeniem w pracy z różnymi grupami wiekowymi (dzieci, młodzież, dorośli, seniorzy) oraz w tworzeniu i prowadzeniu angażujących warsztatów i zajęć edukacyjnych. Odpowiedzialny za opracowanie scenariuszy warsztatów, współpracę ze szkołami i instytucjami, prowadzenie zajęć oraz ewaluację działań edukacyjnych.

Eksperci Zewnętrzni (umowy zlecenia/o dzieło):

  • Historyk Designu/Sztuki: Do opracowania merytorycznego zbiorów, przygotowania tekstów eksperckich i kontekstowych.
  • Projektant UX/UI i Programista Web: Do zaprojektowania i wdrożenia interaktywnej platformy cyfrowej (możliwe zlecenie firmie specjalistycznej).
  • Grafik Komputerowy: Do opracowania identyfikacji wizualnej projektu, materiałów promocyjnych, składu publikacji.
  • Tłumacz: Do przygotowania anglojęzycznej wersji platformy cyfrowej (w celu zwiększenia zasięgu międzynarodowego).

Wolontariusze i Stażyści:

Fundacja planuje zaangażowanie wolontariuszy, głównie studentów Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego (kierunki humanistyczne, artystyczne, informatyczne) oraz lokalnych szkół artystycznych. Wolontariusze będą wspierać zespół w zadaniach takich jak: pomoc przy organizacji wydarzeń (obsługa wystawy, punkt informacyjny), dokumentacja fotograficzna i wideo, prace pomocnicze przy digitalizacji i opracowywaniu zbiorów (np. transkrypcja wywiadów, tagowanie materiałów), działania promocyjne (dystrybucja materiałów, pomoc w mediach społecznościowych). Fundacja posiada doświadczenie w koordynacji pracy wolontariuszy, wyniesione z poprzednich projektów. Zapewnione zostaną umowy wolontariackie oraz odpowiednie przeszkolenie.

Zasoby Rzeczowe:

  • Siedziba Fundacji – Design Bank: Fundacja dysponuje prawem do użytkowania zabytkowej kamienicy bankowej w centrum Bielska-Białej. Obiekt ten pełni funkcję biura projektu, miejsca spotkań zespołu i partnerów, a także przestrzeni do działań projektowych:
    • Powierzchnia Biurowa: Wyposażona w niezbędny sprzęt komputerowy, oprogramowanie, dostęp do Internetu, urządzenia biurowe.
    • Powierzchnia Wystawiennicza: Sala na parterze budynku, przystosowana do organizacji wystaw (systemy montażowe, oświetlenie), wykorzystywana regularnie przez Fundację od 15 lat. Będzie miejscem prezentacji mobilnej wystawy oraz organizacji wydarzenia inauguracyjnego.
    • Pracownia / Sala Warsztatowa: Przestrzeń umożliwiająca prowadzenie warsztatów edukacyjnych dla mniejszych grup, wyposażona w stoły robocze, podstawowe narzędzia.
  • Sprzęt Techniczny: Fundacja posiada podstawowy sprzęt niezbędny do realizacji zadań, w tym komputery, projektor multimedialny, aparat fotograficzny. Na potrzeby projektu planowany jest zakup/wynajem specjalistycznego sprzętu do digitalizacji (skaner, aparat z odpowiednim obiektywem, oświetlenie studyjne) oraz sprzętu do prezentacji multimedialnych na wystawie (ekrany dotykowe, tablety – kosztorys uwzględni te pozycje).
  • Zasoby Partnerów (Wkład Rzeczowy Niepieniężny):
    • Muzeum Historyczne w Bielsku-Białej: Udostępnienie wybranych eksponatów do digitalizacji i potencjalnie na wystawę, wsparcie merytoryczne kustoszy, udostępnienie przestrzeni (w razie potrzeby).
    • Uniwersytet Bielsko-Bialski: Wsparcie merytoryczne pracowników naukowych (historia techniki, IT), potencjalne udostępnienie infrastruktury technicznej (serwery, laboratoria – do uzgodnienia), współpraca przy rekrutacji wolontariuszy/stażystów.
    • Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie/Katowicach: Konsultacje merytoryczne w zakresie historii wzornictwa, potencjalne udostępnienie materiałów dydaktycznych.
    • Wsparcie Władz Miasta: Patronat honorowy, wsparcie promocyjne poprzez kanały miejskie.

(Liczba znaków: ok. 4900)

3.7. Informacja, że projekt objęty wnioskiem wpisuje się w zakres działalności statutowej wnioskodawcy (należy wskazać treść przepisów zawartych w umowie, statucie lub innym dokumencie) (maks. 1000 znaków):

Projekt „Archiwum Wzornictwa Bielsko-Biała – Interaktywna Platforma Dziedzictwa i Edukacji” jest w pełni zgodny z celami statutowymi Fundacji Ludzie–Innowacje–Design, określonymi w § [Numer paragrafu] Statutu Fundacji.

W szczególności projekt wpisuje się w następujące cele statutowe:

  • pkt. [Numer punktu]:Prowadzenie działalności edukacyjnej, kulturalnej i naukowej w zakresie wzornictwa przemysłowego, sztuk wizualnych i nowych technologii.” (Projekt ma charakter edukacyjno-kulturalny, wykorzystuje nowe technologie do upowszechniania wiedzy o wzornictwie).
  • pkt. [Numer punktu]:Ochrona i promocja dziedzictwa kulturowego, w szczególności związanego z historią polskiego wzornictwa i myśli technicznej.” (Głównym celem projektu jest dokumentacja, ochrona i promocja dziedzictwa wzornictwa Bielska-Białej).
  • pkt. [Numer punktu]:Inicjowanie i wspieranie badań naukowych dotyczących wzornictwa, innowacji i rozwoju regionalnego.” (Archiwum stanie się bazą źródłową dla przyszłych badań).
  • pkt. [Numer punktu]:Upowszechnianie wiedzy o roli designu w rozwoju społecznym i gospodarczym.” (Projekt ukazuje znaczenie wzornictwa jako elementu tożsamości i potencjału regionu).
  • pkt. [Numer punktu]:Organizowanie wystaw, konferencji, warsztatów, szkoleń i innych wydarzeń o charakterze edukacyjnym i promocyjnym.” (Projekt obejmuje organizację wystawy, warsztatów i wydarzenia inauguracyjnego).
  • pkt. [Numer punktu]:Współpraca z instytucjami nauki, kultury, oświaty, organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami gospodarczymi w kraju i za granicą.” (Projekt zakłada szeroką współpracę partnerską).

Realizacja projektu stanowi zatem bezpośrednią realizację misji i celów statutowych Fundacji.

(Liczba znaków: ok. 990)

(Uwaga: Sekcja VI "Inne informacje" często powiela treści z innych części wniosku, np. uzasadnienie potrzeby realizacji projektu, jego innowacyjność, znaczenie. Zamiast powtarzać, można tu umieścić dodatkowe argumenty lub wyjaśnienia, np. dotyczące planów na trwałość projektu po zakończeniu finansowania, synergii z innymi działaniami Fundacji lub partnerów, albo wyjaśnienia dotyczące specyficznych pozycji w budżecie. W Państwa wniosku treść z sekcji VI jest bardzo dobra i warto ją zachować, być może przenosząc część argumentów do opisu projektu lub uzasadnienia potrzeby.)

3.8. Konkretne i weryfikowalne rezultaty projektu objętego wnioskiem:

Nazwa Rezultatu Planowany Poziom Osiągnięcia (Wartość Docelowa) Sposób Monitorowania / Źródło Weryfikacji Opis Zakładanych Efektów Realizacji Projektu
PRODUKTY (bezpośrednie wyniki działań):
1. Uruchomiona interaktywna platforma cyfrowa Archiwum 1 sztuka Działający publicznie dostępny adres URL platformy; Protokół odbioru technicznego platformy; Raport końcowy. Stworzenie nowoczesnego, centralnego i publicznie dostępnego repozytorium wiedzy o dziedzictwie wzornictwa Bielska-Białej, umożliwiającego interaktywną eksplorację zasobów.
2. Zbudowana i zasilona baza danych Archiwum Min. 200 rekordów* Spis zdigitalizowanych i opracowanych obiektów w bazie danych platformy (licznik rekordów); Raport z digitalizacji i opracowania merytorycznego; Raport końcowy. Zabezpieczenie i udostępnienie w formie cyfrowej cennych, często rozproszonych lub zagrożonych zniszczeniem, materiałów źródłowych. Stworzenie trwałej podstawy do dalszych badań naukowych i działań edukacyjnych.
3. Zorganizowane wydarzenia edukacyjno-kulturalne Min. 1 mobilna wystawa multisensoryczna; Min. 4 warsztaty edukacyjne (dla różnych grup); Min. 1 wydarzenie inauguracyjne (wernisaż/prezentacja). Dokumentacja fotograficzna i/lub wideo z wydarzeń; Listy obecności (warsztaty, wydarzenie); Programy wydarzeń; Informacje prasowe/medialne; Raport końcowy. Bezpośrednie dotarcie do odbiorców z treściami projektu; Podniesienie świadomości na temat lokalnego dziedzictwa wzornictwa; Zaangażowanie różnych grup społecznych; Promocja platformy cyfrowej.
4. Opracowane i udostępnione materiały edukacyjne Min. 1 pakiet edukacyjny online (zawierający np. min. 2 scenariusze lekcji, karty pracy, prezentację); 1 publikacja podsumowująca (np. e-book/katalog online). Gotowe materiały udostępnione na platformie cyfrowej i/lub stronie www projektu; Plik publikacji; Raport końcowy. Stworzenie trwałych narzędzi dydaktycznych wspierających edukację regionalną, historyczną, artystyczną i techniczną w szkołach i poza nimi. Utrwalenie i upowszechnienie wyników projektu.
REZULTATY (bezpośrednie efekty dla odbiorców):
5. Liczba odbiorców bezpośrednich działań Min. 200 osób Listy obecności z warsztatów i wydarzenia inauguracyjnego; Szacunkowa liczba zwiedzających wystawę (np. na podstawie danych z miejsca ekspozycji); Raport końcowy. Bezpośrednie zaangażowanie określonej liczby osób w działania projektu; Wzrost wiedzy i świadomości uczestników na temat dziedzictwa wzornictwa; Budowanie społeczności wokół Archiwum.
6. Liczba unikalnych użytkowników platformy cyfrowej Min. 1000 UU (w okresie realizacji projektu) Statystyki odwiedzin platformy (np. Google Analytics lub wewnętrzne statystyki CMS); Raport końcowy. Zapewnienie szerokiego, powszechnego dostępu do zgromadzonych zasobów cyfrowych; Mierzenie zasięgu i popularności projektu w przestrzeni wirtualnej.
REZULTATY DŁUGOFALOWE (wpływ):
7. Nawiązane/utrwalone partnerstwa instytucjonalne Min. 3 kluczowych partnerów (instytucje kultury, nauki, edukacji) Podpisane listy intencyjne/porozumienia o współpracy (jeśli dotyczy); Logotypy partnerów na materiałach promocyjnych i platformie; Opis współpracy w raporcie końcowym. Wzmocnienie potencjału merytorycznego i organizacyjnego projektu; Zapewnienie dostępu do zasobów, ekspertyzy i grup odbiorców; Budowanie trwałych podstaw dla dalszego rozwoju i utrzymania Archiwum.
8. Wzrost świadomości o dziedzictwie wzornictwa BB Poziom jakościowy Ankiety ewaluacyjne (opcjonalnie, np. po warsztatach); Analiza wzmianek medialnych; Opinie uczestników i partnerów (zebrane w raporcie końcowym). Podniesienie rangi i rozpoznawalności lokalnego dziedzictwa wzornictwa jako ważnego elementu tożsamości kulturowej Bielska-Białej i regionu.

*Uwaga: W opisie projektu wspomniano o 200 obiektach na początek, a w tabeli 300. Należy ujednolicić tę wartość. Przyjąłem ostrożniejszą wartość 200.


Ocena Wniosku Zgodnie z Kryteriami Punktowymi (Szacunkowa)

Poniższa ocena jest szacunkowa i opiera się wyłącznie na treści przedstawionego wniosku. Ostateczna ocena zależy od komisji konkursowej.

1. Kryteria Oceny Organizacyjnej (Max 30 pkt)

  • Profesjonalizm przygotowania wniosku (rzeczowość, spójność): Wniosek jest generalnie dobrze przygotowany, logiczny i spójny. Opisuje cele, działania i rezultaty w sposób zrozumiały. Drobne nieścisłości (np. liczba obiektów) do poprawy. Ocena: 4/5 pkt
  • Realność budżetu i harmonogramu, adekwatność kwot: Budżet nie został przedstawiony, ale harmonogram (jesień-zima 2025) wydaje się realny dla opisanych działań. Zakładając racjonalny budżet, adekwatność jest prawdopodobna. Ocena (założeniowa): 4/5 pkt
  • Doświadczenie organizatora: Fundacja ma bardzo bogate i udokumentowane doświadczenie w realizacji podobnych, złożonych projektów kulturalnych i edukacyjnych, w tym bezpośrednio związanych z tematyką dziedzictwa wzornictwa. Ocena: 5/5 pkt
  • Stopień zaangażowania lokalnej społeczności: Projekt zakłada współpracę z lokalnymi instytucjami, ekspertami i pasjonatami. Planowane są działania partycypacyjne (gromadzenie zbiorów, warsztaty międzypokoleniowe). Zaangażowanie wolontariuszy jest przewidziane. Wpływ uczestników na kształt rezultatów jest obecny (np. poprzez udział w warsztatach, współtworzenie archiwum). Ocena: 3/3 pkt
  • Partnerstwo: Wskazano kluczowych partnerów instytucjonalnych (muzeum, uczelnie, kuratorium). Brakuje informacji o partnerstwie z podmiotami wymienionymi w kryterium (kościoły, spółdzielnie socjalne, podmioty gospodarcze działające w sferze kultury). Warto rozważyć, czy np. współpraca z lokalnymi firmami o tradycjach rzemieślniczych/produkcyjnych (jeśli działają też kulturalnie) lub galeriami komercyjnymi wchodzi w grę. Ocena: 1/2 pkt (za silne partnerstwo instytucjonalne)
  • Kryterium współpracy z MHP (założenie): Zakładając, że Fundacja nie miała problemów z rozliczeniami w poprzednich programach MHP (jeśli aplikowała) lub jest to pierwsza aplikacja. Ocena (założeniowa): 5/5 pkt
  • Zbieżność z ideą i celami programu: Projekt doskonale wpisuje się w cele programu „Nasze tradycje”, moduł „Edukacja i świadomość kulturalna”, koncentrując się na lokalnym dziedzictwie, edukacji dzieci i młodzieży, współpracy instytucjonalnej i tworzeniu materiałów edukacyjnych. Ocena: 5/5 pkt

Szacunkowa suma punktów - Ocena Organizacyjna: 27/30 pkt

2. Kryteria Oceny Merytoryczno-Społecznej (Max 70 pkt)

Ocena Merytoryczna (Max 35 pkt)

  • Prezentacja tematów historycznych nieznanych/mało rozpoznanych: Dziedzictwo wzornictwa przemysłowego, choć istotne dla Bielska-Białej, często pozostaje poza głównym nurtem narracji historycznej. Projekt eksploruje ten właśnie, niedoceniany aspekt. Ocena: Wysoka (w ramach skali 0-35)
  • Zastosowanie interaktywnych i opartych na współdziałaniu form edukacyjnych: Projekt kładzie duży nacisk na interaktywność (platforma cyfrowa, wystawa multisensoryczna) i współdziałanie (warsztaty, społeczne archiwum). Planowane metody (nauka przez odkrywanie, STEAM, design thinking) są nowoczesne i angażujące. Ocena: Bardzo wysoka (w ramach skali 0-35)
  • Niesztampowa forma przekazu (nowoczesne technologie, VR, AI): Projekt wyróżnia się planowanym wykorzystaniem nowoczesnych technologii (platforma interaktywna, grafy wiedzy, potencjalnie AI, VR/AR na wystawie). Jest to podejście innowacyjne i atrakcyjne, zwłaszcza dla młodszych odbiorców. Ocena: Bardzo wysoka (w ramach skali 0-35)
  • Profesjonalizm i doświadczenie osób zaangażowanych: Opisano kluczowe role i wymagane kompetencje. Doświadczenie Fundacji i jej zespołu, a także planowana współpraca z ekspertami i instytucjami partnerskimi, gwarantują wysoki poziom merytoryczny. Ocena: Bardzo wysoka (w ramach skali 0-35)
  • Efektywność i powszechność wykorzystania rezultatów (udostępnianie online, wolne licencje): Główny rezultat – platforma cyfrowa – będzie powszechnie dostępna online. Materiały edukacyjne również mają być dostępne cyfrowo. Należy wyraźnie zaznaczyć we wniosku, że zasoby (lub ich część) będą udostępniane na wolnych licencjach (np. Creative Commons), co jest kluczowe dla tego kryterium. Planowana jest publikacja. Trwałość rezultatów cyfrowych jest wysoka. Ocena: Wysoka (z zastrzeżeniem dodania informacji o licencjach) (w ramach skali 0-35)

Szacunkowa suma punktów - Ocena Merytoryczna: 30-33/35 pkt (po dodaniu info o licencjach bliżej górnej granicy)

Ocena Społeczna (Max 35 pkt)

  • Dostępność i inkluzyjność: Projekt planuje działania dla różnych grup wiekowych (dzieci, młodzież, studenci, seniorzy – warsztaty międzypokoleniowe). Wystawa ma być projektowana multisensorycznie i zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego, co sugeruje uwzględnienie osób ze szczególnymi potrzebami. Platforma cyfrowa powinna spełniać standardy dostępności WCAG (należy to wyraźnie zaznaczyć). Zasięg online niweluje bariery geograficzne. Warto dodać informację o ewentualnych działaniach skierowanych do grup defaworyzowanych (jeśli planowane). Ocena: Wysoka (z zastrzeżeniem dodania info o WCAG i ew. grupach defaworyzowanych) (w ramach skali 0-35)
  • Współpraca z różnorodnymi podmiotami: Planowana jest współpraca z instytucjami kultury (muzeum), nauki (uczelnie), oświaty (kuratorium, szkoły – przy warsztatach). Brakuje informacji o współpracy z organizacjami pozarządowymi innymi niż wnioskodawca czy placówkami opiekuńczymi (choć warsztaty międzypokoleniowe mogą angażować np. Domy Seniora). Ocena: Dobra (w ramach skali 0-35)
  • Przemyślany dobór działań, adekwatny do potrzeb i możliwości grup docelowych: Działania (platforma, wystawa, warsztaty) są zróżnicowane i wydają się dobrze dopasowane do zidentyfikowanych grup odbiorców (różne poziomy zaawansowania materiałów, różne formy warsztatów). Cel (ochrona dziedzictwa, edukacja) jest jasno powiązany z potrzebami lokalnymi. Ocena: Bardzo wysoka (w ramach skali 0-35)
  • Promocja zadania i jego widoczność publiczna: Planowane są działania promocyjne w mediach tradycyjnych i społecznościowych, strona www. Współpraca z partnerami instytucjonalnymi i wpisanie projektu w kontekst BB2026/2029 zwiększają potencjał widoczności. Ocena: Wysoka (w ramach skali 0-35)

Szacunkowa suma punktów - Ocena Społeczna: 28-32/35 pkt

Łączna Szacunkowa Liczba Punktów: 85-92 / 100 pkt

Wnioski z Oceny:

Projekt ma bardzo duży potencjał i jest silnym kandydatem do uzyskania dofinansowania. Jest innowacyjny, dobrze osadzony w lokalnym kontekście, oparty na solidnym doświadczeniu wnioskodawcy i partnerów. Kluczowe dla uzyskania maksymalnej punktacji będzie doprecyzowanie kwestii wolnych licencji, dostępności cyfrowej (WCAG), ewentualne poszerzenie partnerstw o podmioty wskazane w kryteriach oraz przedstawienie realistycznego i dobrze uzasadnionego budżetu.


Szacunkowe Koszty Rynkowe (Przykładowe)

Poniższe koszty są bardzo szacunkowe i mogą się znacznie różnić w zależności od specyfiki, zakresu prac, stawek wykonawców w danym regionie i standardu. Należy je traktować jako punkt wyjścia do szczegółowego kosztorysu.

Koszty Merytoryczne:

  1. Opracowanie merytoryczne zbiorów (min. 200 obiektów):
    • Historyk designu/sztuki (research, opisy, konteksty): 10 000 - 25 000 PLN (zależnie od zakresu i stawek eksperta)
    • Konsultacje ekspertów branżowych (np. lotnictwo, motoryzacja): 2 000 - 5 000 PLN
  2. Digitalizacja materiałów:
    • Wynajem/zakup sprzętu (skaner, aparat, oświetlenie): 3 000 - 8 000 PLN
    • Praca specjalisty ds. digitalizacji / zlecenie firmie: 5 000 - 15 000 PLN (zależnie od ilości i rodzaju materiałów)
  3. Stworzenie interaktywnej platformy cyfrowej:
    • Projekt UX/UI: 5 000 - 15 000 PLN
    • Programowanie (front-end, back-end, CMS, integracja AI, wizualizacje): 25 000 - 60 000+ PLN (bardzo zależne od złożoności)
    • Hosting, domena, certyfikat SSL (rocznie): 500 - 2 000 PLN
  4. Organizacja mobilnej wystawy multisensorycznej:
    • Projekt scenografii/aranżacji: 3 000 - 8 000 PLN
    • Produkcja elementów wystawienniczych (wydruki, konstrukcje, gabloty): 10 000 - 30 000 PLN
    • Sprzęt multimedialny (wynajem/zakup ekranów dotykowych, projektorów, tabletów): 5 000 - 15 000 PLN
    • Transport i montaż/demontaż wystawy: 2 000 - 5 000 PLN
  5. Prowadzenie warsztatów edukacyjnych (4 warsztaty):
    • Wynagrodzenie prowadzących (specjalista ds. edukacji/animator): 4 x (400 - 800 PLN) = 1 600 - 3 200 PLN
    • Materiały warsztatowe: 1 000 - 2 500 PLN
  6. Organizacja wydarzenia inauguracyjnego:
    • Wynajem dodatkowego sprzętu (nagłośnienie, oświetlenie): 1 000 - 3 000 PLN
    • Obsługa techniczna: 500 - 1 500 PLN
    • Poczęstunek (skromny): 500 - 1 500 PLN
  7. Opracowanie publikacji i materiałów edukacyjnych:
    • Opracowanie graficzne i skład (pakiet online, e-book/katalog): 3 000 - 8 000 PLN
    • Korekta/redakcja: 1 000 - 2 500 PLN
    • Tłumaczenie (np. streszczeń na platformę): 1 500 - 4 000 PLN

Koszty Zarządzania i Administracyjne (często limitowane % całości):

  • Koordynator projektu (część etatu przez 7 miesięcy): 7 x (2 000 - 4 000 PLN) = 14 000 - 28 000 PLN
  • Koordynator ds. merytorycznych (część etatu): 7 x (1 500 - 3 000 PLN) = 10 500 - 21 000 PLN
  • Obsługa księgowa: 7 x (300 - 800 PLN) = 2 100 - 5 600 PLN
  • Materiały biurowe, telekomunikacja: 1 000 - 2 500 PLN

Koszty Promocji:

  • Materiały promocyjne (ulotki, plakaty - projekt i druk): 1 500 - 3 000 PLN
  • Reklama online (np. social media ads): 1 000 - 3 000 PLN

SUMA SZACUNKOWA: Dolna granica ok. 100 000 PLN, górna granica ponad 250 000 PLN.

Wkład Własny: Może obejmować:

  • Pracę wolontariuszy (wycenioną wg stawek rynkowych).
  • Wkład rzeczowy (udostępnienie siedziby, sprzętu Fundacji).
  • Wkład rzeczowy partnerów (udostępnienie zbiorów, ekspertyzy, przestrzeni - wycenione).
  • Wkład finansowy (jeśli Fundacja posiada środki własne lub od innych sponsorów).

Propozycje Innych Innowacyjnych Projektów (zgodnych ze strategią FLID, Projekt Arting, BB Design Lab)

Bazując na profilu Fundacji (design, innowacje, dziedzictwo, miasto, współpraca, edukacja), oto kilka propozycji:

  1. "Atlas Dźwiękowy Przemysłu Podbeskidzia"
    • Opis: Projekt mapujący i archiwizujący zanikające dźwięki związane z historią przemysłu regionu (maszyny włókiennicze, odgłosy dawnych fabryk, warsztatów rzemieślniczych). Stworzenie interaktywnej mapy dźwiękowej online, połączonej z nagraniami historii mówionej (wspomnienia pracowników). Organizacja warsztatów field recordingu i sound designu inspirowanych dziedzictwem.
    • Innowacyjność: Koncentracja na dziedzictwie niematerialnym (dźwięk), wykorzystanie narzędzi sound mappingu, potencjał dla działań artystycznych (instalacje dźwiękowe).
    • Wpisanie w strategię: Łączy dziedzictwo, technologię, edukację, eksplorację miasta/regionu.
  2. "Bio-Wzornictwo Beskidzkie: Tradycja Spotyka Innowację"
    • Opis: Projekt badawczo-edukacyjny eksplorujący potencjał wykorzystania lokalnych, naturalnych materiałów (np. odpady drzewne, wełna, rośliny włókniste) do tworzenia współczesnych, zrównoważonych materiałów i produktów. Połączenie tradycyjnych technik rzemieślniczych z nowoczesnymi technologiami (np. biodruk 3D, kompozyty). Warsztaty dla projektantów, rzemieślników i studentów. Stworzenie prototypów i wystawa.
    • Innowacyjność: Silny nacisk na zrównoważony rozwój, gospodarkę obiegu zamkniętego, materiałoznawstwo, łączenie tradycji z bio-technologią.
    • Wpisanie w strategię: Mocno osadzony w idei Projektu Arting (zrównoważony design), innowacje materiałowe, współpraca z rzemiosłem i nauką.
  3. "Urban Data Weaving: Wizualizacja Danych Miejskich na Tkaninie"
    • Opis: Interdyscyplinarny projekt łączący analizę danych miejskich (np. przepływy ludności, poziomy hałasu, dane środowiskowe Bielska-Białej) z tradycjami włókienniczymi regionu. Przekształcenie zbiorów danych w wizualne wzory, które następnie zostaną utkane (lub wydrukowane cyfrowo) na tkaninach. Stworzenie serii artystycznych "map" miasta. Warsztaty data-art i tkactwa/druku cyfrowego.
    • Innowacyjność: Połączenie data science, sztuki wizualnej i tradycyjnego rzemiosła/przemysłu. Nietypowa forma prezentacji danych.
    • Wpisanie w strategię: Łączy BB Design Lab (dane miejskie), Projekt Arting (kontekst miasta, dziedzictwo włókiennicze), technologię i sztukę.
  4. "Wirtualne Muzeum Ulicy 11 Listopada: Przeszłość, Teraźniejszość, Przyszłość"
    • Opis: Rozwinięcie działań BB Design Lab. Stworzenie interaktywnej platformy VR/AR prezentującej historię i ewolucję jednej z kluczowych ulic Bielska-Białej. Użytkownicy mogliby "spacerować" po ulicy w różnych epokach historycznych, oglądać archiwalne zdjęcia i plany w kontekście, a także wizualizacje przyszłych zmian (np. wynikające z projektów rewitalizacyjnych). Elementy grywalizacji i narracji historycznej.
    • Innowacyjność: Wykorzystanie immersyjnych technologii VR/AR do prezentacji dziedzictwa urbanistycznego i architektonicznego oraz wyników procesów partycypacyjnych.
    • Wpisanie w strategię: Bezpośrednio rozwija BB Design Lab, łączy historię miasta, technologię, edukację i partycypację.
  5. "Generator Wzorów Ludowych AI"
    • Opis: Projekt wykorzystujący sztuczną inteligencję (modele generatywne typu GAN lub diffusion models) do tworzenia nowych wzorów inspirowanych tradycyjnym wzornictwem ludowym Podbeskidzia (np. hafty, zdobienia drewniane, ceramika). Stworzenie narzędzia online, które pozwala użytkownikom generować unikalne wzory. Analiza etyczna i kulturowa wykorzystania AI w kontekście dziedzictwa. Warsztaty dla artystów i projektantów.
    • Innowacyjność: Eksploracja możliwości i wyzwań związanych z AI w kreatywnym przetwarzaniu dziedzictwa kulturowego. Stworzenie nowatorskiego narzędzia twórczego.
    • Wpisanie w strategię: Łączy dziedzictwo, nowe technologie (AI), design, edukację i refleksję nad przyszłością rzemiosła/sztuki.

Mam nadzieję, że ta szczegółowa analiza, poprawiona wersja wniosku oraz propozycje będą pomocne w dalszych pracach nad projektem.