Kto projektuje przyszłość wystaw? Firmy, które zmieniają sposób myślenia o przestrzeni, obrazie i technologii

|Mateusz Graś
Kto projektuje przyszłość wystaw? Firmy, które zmieniają sposób myślenia o przestrzeni, obrazie i technologii

Wystawa przestaje być układem plansz i gablot. Coraz częściej przypomina strukturę żywą – reagującą, adaptującą się, pełną napięć między dźwiękiem, światłem, obrazem i obecnością. Projektowanie ekspozycji to dziś nie tylko praca kuratora i architekta, ale także systemowca, programisty, inżyniera światła, dramaturga danych. Poniżej przedstawiamy przegląd wybranych firm, które wyznaczają kierunki w tej dziedzinie — z Europy i z Polski.


Technologia i synchronizacja: systemy, które spajają narrację

Modulo Pi – Francja

Twórcy systemu Modulo Player oraz Modulo Kinetic – jednych z najbardziej zaawansowanych media serwerów używanych w muzeach, pokazach immersyjnych i mappingach 3D. Umożliwiają precyzyjną synchronizację wielu projektorów, zarządzanie treścią, automatyzację scen i kontrolę w czasie rzeczywistym.

Disguise – Wielka Brytania

Dawniej znany jako system d3. Technologia wykorzystywana m.in. w koncertach Coldplay i instalacjach XR. Integruje obraz 3D, mapping przestrzenny, dane na żywo i efekty w czasie rzeczywistym. Współpracuje z silnikami Notch i Unreal.

Dataton – Szwecja

Firma znana z systemu WATCHOUT – klasycznego narzędzia do synchronizacji wielu ekranów i projektorów w przestrzeniach wystawienniczych, edukacyjnych i scenicznych.

Smode Tech – Francja

Oprogramowanie Smode łączy wizualizację czasu rzeczywistego z warstwą edycji – efektów, korekcji barw, interakcji i dźwięku. Doskonałe do projektów immersyjnych i instalacji site-specific.


Przestrzeń jako medium: studia kreatywne i kolektywy projektujące doświadczenie

Moment Factory – Kanada

Jedno z najważniejszych studiów zajmujących się immersyjnymi środowiskami medialnymi. Ich realizacje dla Sagrada Familia, Luwru czy lotnisk Charles de Gaulle redefiniują rolę obrazu w przestrzeni publicznej.

VOID / Cosmografik – Niemcy

Zespół łączący projektowanie przestrzeni z kodem i technologią. Realizują projekty ekspozycyjne w muzeach i przestrzeniach miejskich, z silnym akcentem na kontekst i narrację.

Sila Sveta – Rosja

Specjalizują się w monumentalnych mappingach architektonicznych i przestrzeniach immersyjnych. Ich projekty często operują skalą totalną, tworząc pełne środowiska audiowizualne.

Antivj – Europa

Kolektyw artystyczny łączący twórców wizualnych, kompozytorów i programistów. Ich prace to często instalacje czasowe, które wchodzą w głęboki dialog z architekturą, światłem i ruchem.


Polska scena: technologia i estetyka w służbie idei

Pushka Studio – Warszawa

Multidyscyplinarne studio tworzące doświadczenia audiowizualne, mappingi, obiekty interaktywne. Realizacje łączą zaawansowaną technologię z wyczuciem formy i nastroju.

PanGenerator – Warszawa

Eksperymentalny kolektyw łączący rzemiosło cyfrowe, elektronikę, performans i sztukę generatywną. Ich projekty wpisują się w nurty sztuki nowomedialnej i dizajnu spekulatywnego.

Platige Image – Warszawa

Znani przede wszystkim z animacji i efektów specjalnych, posiadają również dział immersive experience realizujący projekty VR, AR, mappingi i prezentacje multimedialne dla kultury i przemysłu.


Podsumowanie

Nowoczesne wystawy nie powstają w zaciszu jednego biura projektowego. To systemy oparte na współpracy – interdyscyplinarnej, transmedialnej, świadomej. Firmy i zespoły przedstawione powyżej to nie tylko wykonawcy. To współautorzy nowego języka ekspozycji, w którym światło, dźwięk, obraz i dane mówią do widza wspólnym głosem.

W świecie, który wymaga czułości i precyzji, właśnie oni projektują przyszłość muzeów, galerii i instytucji – nie jako magazynów kultury, lecz jako żywych organizmów dialogu, pamięci i formy.