Sekcja 1: Geneza i Ewolucja Koncepcji Miasta Kreatywnego
Koncepcja miasta kreatywnego, zyskująca na znaczeniu w dyskursie urbanistycznym i politykach rozwoju od końca XX wieku, stanowi odpowiedź na zmieniające się paradygmaty gospodarcze i społeczne. Przejście od gospodarek opartych na przemyśle tradycyjnym do gospodarek wiedzy i innowacji wymusiło poszukiwanie nowych źródeł przewagi konkurencyjnej miast. W tym kontekście kreatywność, kultura i kapitał ludzki stały się kluczowymi zasobami.
1.1. Definiowanie "Miasta Kreatywnego": Podstawowe Zasady i Ambicje
Termin "miasto kreatywne" opisuje złożony zespół miejski, w którym różnorodne formy działalności twórczej są integralną częścią jego funkcjonowania gospodarczego i społecznego. Nie chodzi tu jedynie o obecność instytucji kultury czy organizację wydarzeń artystycznych, ale o strategiczne włączenie kreatywności i sektorów kultury w plany rozwoju lokalnego, czyniąc z nich centralny element zrównoważonego rozwoju miejskiego. Polska definicja, przytaczana przez Urząd Miasta Łodzi, określa przemysły kreatywne jako „działania, które biorą się z indywidualnej kreatywności i talentu, i które mają zarazem potencjał kreowania bogactwa oraz zatrudnienia poprzez wytwarzanie i wykorzystywanie praw własności intelektualnej”. Ta perspektywa podkreśla ekonomiczny wymiar kreatywności, który często jest motorem napędowym strategii miast kreatywnych.
Zrozumienie tych fundamentalnych definicji jest kluczowe, ponieważ stanowią one ramy dla całej dyskusji. Pokazują, że "miasto kreatywne" to nie tylko chwytliwe hasło, ale przemyślane podejście strategiczne do rozwoju urbanistycznego, mające na celu wykorzystanie niematerialnych zasobów dla osiągnięcia konkretnych celów gospodarczych, społecznych i kulturowych.
1.2. Kluczowi Teoretycy i Ich Fundamentalne Idee
Rozwój koncepcji miasta kreatywnego jest nierozerwalnie związany z pracami kilku wpływowych teoretyków, którzy nadali jej kształt i kierunek.
Charles Landry jest powszechnie uznawany za jednego z głównych twórców tej koncepcji, często wymieniany wraz z Charlesem Bianchinim. Prace Landry'ego koncentrują się na tym, jak miasta mogą tworzyć warunki sprzyjające myśleniu, planowaniu i działaniu w sposób innowacyjny, aby rozwiązywać problemy i kreować nowe możliwości. W jego ujęciu "wspaniałe miejsca" (great places) charakteryzują się takimi elementami jak poczucie zakorzenienia (anchorage), stwarzanie możliwości (possibility), komunikacja, samodoskonalenie, inspiracja oraz dobra organizacja i estetyka (well-put-together). Te jakościowe aspekty podkreślają potrzebę holistycznego środowiska, w którym kreatywność może rozkwitać. Jego publikacja "The Creative City: A Toolkit for Urban Innovators" dostarcza praktycznych narzędzi dla innowatorów miejskich, wskazując na konieczność zmiany paradygmatu w zarządzaniu miastem, aby w pełni wykorzystać talenty mieszkańców.
Richard Florida znacząco spopularyzował koncepcję miasta kreatywnego, zwłaszcza poprzez swoją teorię "klasy kreatywnej" (creative class). Florida argumentuje, że ta grupa społeczno-zawodowa – obejmująca naukowców, inżynierów, artystów, projektantów, nauczycieli akademickich i innych profesjonalistów, których funkcją ekonomiczną jest tworzenie nowych idei, technologii lub treści kreatywnych – jest kluczową siłą napędową rozwoju gospodarczego miast postindustrialnych. Jego model "3T" – Talent (wysoko wykwalifikowana i wykształcona populacja), Technologia (infrastruktura technologiczna wspierająca kulturę przedsiębiorczości) oraz Tolerancja (zróżnicowana społeczność, charakteryzująca się etosem "żyj i pozwól żyć innym") – przedstawiane są jako niezbędne warunki przyciągania klasy kreatywnej.
Wkład Landry'ego i Floridy jest fundamentalny dla zrozumienia koncepcji miasta kreatywnego. Landry oferuje holistyczne, jakościowe ramy, podczas gdy Florida proponuje model bardziej skoncentrowany na wymiarze ekonomicznym i kapitale ludzkim, choć jego teorie spotkały się również z szeroką krytyką. Zrozumienie obu perspektyw jest niezbędne do uchwycenia różnych aspektów i debat w dyskursie na temat miast kreatywnych. Ewolucja koncepcji od niszowej idei akademicko-politycznej do powszechnie przyjmowanej strategii rozwoju miast jest zauważalna. Popularyzacja, zwłaszcza poprzez prace Floridy, wprowadziła jednak pewne napięcia. Z jednej strony mamy organiczny, kulturowo napędzany rozwój, często implikowany przez Landry'ego, a z drugiej – bardziej preskryptywne, ekonomicznie zorientowane modele, skupione na przyciąganiu określonej "klasy". To rodzi fundamentalne pytanie: czy miasto kreatywne jest czymś, co pielęgnuje się oddolnie, czy też projektuje się odgórnie?
1.3. Główne Cechy i Cele Miasta Kreatywnego
Miasta kreatywne dążą do wykształcenia specyficznych cech i osiągnięcia określonych celów, które wykraczają poza tradycyjne wskaźniki rozwoju.
Cechy charakterystyczne obejmują wysoki odsetek zatrudnienia w sektorach kreatywnych, wysokiej jakości infrastrukturę społeczną i kulturalną, atrakcyjność dla inwestorów zagranicznych oraz nacisk na różnorodność społeczną i kulturową. Istotne jest, aby wyobraźnia była widoczna we wszystkich sferach działalności publicznej i prywatnej, a kreatywność była wzmacniana przez środowisko miejskie.
Główne cele to przyciąganie i zatrzymywanie wykształconej "klasy kreatywnej" , stymulowanie innowacji, wspieranie wzrostu gospodarczego, podnoszenie jakości życia mieszkańców oraz pełnienie roli katalizatora rozwoju dla całego obszaru funkcjonalnego miasta.
Wielowymiarowy wpływ przemysłów kreatywnych jest również istotny. Posiadają one aspekty: ekonomiczny (rosnący udział w handlu światowym), społeczny (wpływ na zatrudnienie, wyrównywanie szans), kulturowy (pomost między kulturą a ekonomią) oraz związany ze zrównoważonym rozwojem (ochrona kapitału kulturowego, mniejsza zależność od zasobów naturalnych). Przykładowo, światowy eksport sztuk wizualnych wzrósł z 10,3 do 22,1 miliarda dolarów w latach 1996-2005, a wpływy z obrotów mediami audiowizualnymi potroiły się w tym samym okresie. W sferze społecznej, sektor ten może stanowić 2-8% całego zatrudnienia w danym kraju.
Te cechy i cele ilustrują szerokie ambicje strategii miast kreatywnych, które obejmują nie tylko dążenia ekonomiczne, ale także dobrostan społeczny i zrównoważony rozwój. Często pojawia się jednak dylemat dotyczący równowagi między "miękką" a "twardą" infrastrukturą. Podczas gdy dyskurs o miastach kreatywnych często podkreśla znaczenie "miękkich" zasobów, takich jak mentalność, postawy i styl życia , praktyczna implementacja nierzadko wiąże się ze znaczącymi inwestycjami w "twardą" infrastrukturę, taką jak budynki kulturalne czy parki technologiczne. Skuteczne zrównoważenie i zintegrowanie tych dwóch aspektów stanowi trwałe wyzwanie, wymagające od decydentów politycznych umiejętności kultywowania zarówno materialnych, jak i niematerialnych aktywów.
Poniższa tabela przedstawia porównawczy przegląd definicji i ram koncepcyjnych miasta kreatywnego.
Tabela 1: Porównawczy Przegląd Definicji i Ram Koncepcyjnych Miasta Kreatywnego
Teoretyk/Źródło |
Główna Definicja |
Kluczowe Cechy/Filary |
Główne Cele |
---|---|---|---|
Charles Landry |
Miejsca, gdzie ludzie mogą myśleć, planować i działać z wyobraźnią, aby rozwiązywać problemy i tworzyć możliwości; nacisk na tworzenie warunków dla kreatywności. |
Zakorzenienie, możliwość, komunikacja, samodoskonalenie, inspiracja, dobra organizacja; kultura, postawy, mentalność; wyobraźnia we wszystkich sferach; środowisko miejskie wzmacniające kreatywność. |
Ożywienie i rewitalizacja miast; pełne wykorzystanie talentów mieszkańców; tworzenie miejsc przyjaznych do życia, dynamicznych i atrakcyjnych. |
Richard Florida |
Miasta przyciągające "klasę kreatywną" (naukowcy, artyści, inżynierowie itp.), która jest motorem rozwoju gospodarczego. |
3T: Talent (wykształcona populacja), Technologia (infrastruktura), Tolerancja (różnorodność, otwartość). |
Przyciągnięcie klasy kreatywnej; stymulowanie wzrostu gospodarczego i innowacji. |
UNESCO (Sieć Miast Kreatywnych UCCN) |
Miasta, które identyfikują kreatywność jako strategiczny czynnik zrównoważonego rozwoju miejskiego i umieszczają ją w centrum swoich planów rozwojowych. |
Współpraca międzynarodowa; kreatywność i przemysły kulturalne w centrum planów rozwojowych; 7 dziedzin kreatywności (np. rzemiosło, design, film, gastronomia, literatura, media arts, muzyka). |
Promowanie współpracy; rozwijanie centrów kreatywności i innowacji; poszerzanie możliwości dla twórców; poprawa dostępu do życia kulturalnego; integracja kultury z planami zrównoważonego rozwoju. |
Definicja polska (np. uml.lodz.pl) |
Działania wynikające z indywidualnej kreatywności i talentu, mające potencjał tworzenia bogactwa i zatrudnienia poprzez generowanie i wykorzystywanie własności intelektualnej. |
Reklama, film, architektura, muzyka, rynek sztuki, gry komputerowe, wydawnictwa, rzemiosło, oprogramowanie, wzornictwo, moda itp.; aspekty: ekonomiczny, społeczny, kulturowy, zrównoważony rozwój. |
Tworzenie bogactwa i miejsc pracy; rozwój gospodarczy, społeczny i kulturowy; zrównoważony rozwój. |
Sekcja 2: Projekt "Miasto Kreatywne" bbdl.pl: Polska Inicjatywa
W polskim krajobrazie inicjatyw związanych z kreatywnością miejską, projekt "miasto__kreatywne" realizowany przez BB__Design Lab (bbdl.pl) wyróżnia się specyficznym podejściem, koncentrującym się na praktycznym zastosowaniu nowych technologii w kontekście miejskim.
2.1. Wprowadzenie do bbdl.pl i Projektu "Miasto Kreatywne"
Projekt "miasto__kreatywne" prowadzony przez bbdl.pl ma na celu "prototypowanie rozwiązań kreatywnych dla miasta na bazie lokalnych firm nowych technologii". Takie sformułowanie celu pozycjonuje inicjatywę jako działanie o charakterze praktycznym i eksperymentalnym, dążące do wykorzystania potencjału innowacyjnego lokalnego sektora technologicznego na rzecz ulepszania przestrzeni miejskiej. Kontekst lokalny, związany najprawdopodobniej z Bielskiem-Białą, na co wskazuje wzmianka o Uniwersytecie Bielsko-Bialskim , nadaje projektowi wymiar konkretnego, oddolnego działania.
2.2. Cele i Kluczowe Działania
Głównym celem projektu jest, jak wspomniano, tworzenie prototypów kreatywnych rozwiązań dla miasta w oparciu o lokalne firmy z sektora nowych technologii. Realizacja tego celu odbywa się poprzez szereg zróżnicowanych działań :
-
Mapa projektu: Propozycja zapisu etapów procesu projektowego, podejmowanych zagadnień oraz powiązań między nimi, oparta na trójstopniowym schemacie cyrkularnym. Sugeruje to ustrukturyzowane i iteracyjne podejście do opracowywania rozwiązań.
-
Seminarium "Edukacja kreatywna": Dyskusje dotyczące pobudzania kreatywności w firmach i edukacji, połączone z wymianą doświadczeń na temat metod stymulujących kreatywne myślenie. Wskazuje to na nacisk na budowanie kompetencji i wymianę wiedzy.
-
Seminarium "Rozmowa o kreatywności": Uczestnicy, bazując na swoim doświadczeniu, przedstawiają różne perspektywy postrzegania kreatywności i jej znaczenia. Służy to poszerzeniu rozumienia i docenienia roli kreatywności.
-
Wystawa: Eksperyment testujący nowe technologie cyfrowe w aranżacji artystycznych przekazów wizualnych w przestrzeni Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego, mający na celu łączenie edukacji technicznej i humanistycznej. Jest to przykład praktycznego zastosowania technologii w kontekście kulturalno-edukacyjnym.
-
Koło naukowe Reset UBB: Przedstawiane jako przykład poszukiwania kreatywnych metod edukacji, łączące rozwój studentów z działalnością na rzecz miasta. Ukazuje to oddolną inicjatywę związaną ze środowiskiem akademickim.
-
Kompendium - projekt miasto__kreatywne: Zbiór informacji, wyników badań oraz sprawozdań z przeprowadzonych działań. Pełni funkcję repozytorium wiedzy i narzędzia do jej upowszechniania.
Szczegółowe omówienie tych działań ukazuje metodologię projektu: połączenie ustrukturyzowanego planowania, współpracy i dyskusji, praktycznego eksperymentowania, zaangażowania edukacyjnego oraz upowszechniania wiedzy. Ten technologicznie zorientowany i prototypowy charakter projektu stanowi o jego specyfice. Zamiast dążyć do kompleksowych, odgórnych strategii kreowania miasta kreatywnego, bbdl.pl zdaje się preferować bardziej zwinne, eksperymentalne podejście, które kładzie nacisk na współtworzenie z firmami technologicznymi konkretnych, namacalnych rozwiązań dla problemów miejskich. Działania takie jak wystawa testująca technologie cyfrowe są tego dobrym przykładem. Taki model może być szczególnie adekwatny dla mniejszych miast lub ośrodków z silnym sektorem technologicznym, oferując ścieżkę do statusu "miasta kreatywnego" poprzez praktyczne rozwiązywanie problemów, a nie wyłącznie poprzez branding kulturowy.
2.3. Pozycjonowanie w Polskim Ekosystemie Kreatywnym
Koncentracja projektu na "lokalnych firmach nowych technologii" wskazuje na jego specyficzną niszę w ramach szerszego spektrum przemysłów kreatywnych, które obejmują również sztukę, kulturę, media i inne dziedziny. Wydaje się, że jest to przykład inicjatywy oddolnej lub lokalnie sterowanej, która może uzupełniać większe, ogólnomiejskie strategie obserwowane w miastach takich jak Łódź czy Wrocław. Powiązanie z Uniwersytetem Bielsko-Bialskim podkreśla rolę instytucji akademickich we wspieraniu lokalnych ekosystemów kreatywnych, co jest również motywem przewijającym się w szerszych dyskusjach na temat miast kreatywnych, na przykład w kontekście rozwoju talentów.
Chociaż zlokalizowany i specyficzny charakter projektu (koncentracja na Bielsku-Białej i nowych technologiach) pozwala na ukierunkowane interwencje, jego bezpośrednia replikowalność w innych kontekstach może w dużym stopniu zależeć od obecności podobnych lokalnych ekosystemów technologicznych i zaangażowania uniwersytetów. "Kompendium" może odgrywać kluczową rolę w dzieleniu się zdobytymi doświadczeniami, jednak sam model może nie być uniwersalnie stosowalny bez odpowiedniej adaptacji. Sugeruje to, że chociaż bbdl.pl może dostarczyć cennych lekcji, jego bezpośrednia przenoszalność jako strategii "miasta kreatywnego" może być ograniczona, co podkreśla znaczenie podejść dostosowanych do konkretnego kontekstu.
Poniższa tabela systematyzuje kluczowe działania i cele projektu "miasto__kreatywne" bbdl.pl.
Tabela 2: Projekt "miasto__kreatywne" bbdl.pl: Kluczowe Działania i Cele
Działanie |
Opis (na podstawie ) |
Główny Cel Związany z Działaniem |
---|---|---|
Mapa projektu |
Propozycja zapisu etapów procesu projektowego, zagadnień i powiązań; trójstopniowy schemat cyrkularny. |
Ustrukturyzowanie procesu projektowego, identyfikacja kluczowych elementów i ich wzajemnych relacji. |
Seminarium "Edukacja kreatywna" |
Dyskusja o pobudzaniu kreatywności w firmach i edukacji; wymiana doświadczeń nt. metod stymulujących kreatywne myślenie. |
Budowanie kompetencji w zakresie kreatywności, wymiana wiedzy i dobrych praktyk. |
Seminarium "Rozmowa o kreatywności" |
Prezentacja różnych perspektyw postrzegania kreatywności i jej znaczenia w różnych dziedzinach życia, bazująca na doświadczeniu. |
Poszerzenie rozumienia kreatywności, podkreślenie jej interdyscyplinarnego charakteru. |
Wystawa |
Eksperyment testujący nowe technologie cyfrowe dla aranżacji artystycznych przekazów wizualnych w przestrzeni Uniwersytetu BB. |
Testowanie i demonstracja praktycznych zastosowań nowych technologii w kontekście artystycznym i edukacyjnym. |
Koło naukowe Reset UBB |
Przykład poszukiwań kreatywnych metod edukacji, łączący rozwój studentów z działalnością na rzecz miasta. |
Promowanie kreatywnych metod edukacji, angażowanie studentów w działania na rzecz miasta. |
Kompendium |
Zestaw informacji, wyniki badań oraz sprawozdania z przeprowadzonych badań w ramach projektu. |
Gromadzenie, systematyzacja i upowszechnianie wiedzy oraz wyników projektu. |
Sekcja 3: Miasta Kreatywne w Polsce: Krajobraz Narodowy i Studia Przypadków
Koncepcja miasta kreatywnego zyskuje w Polsce coraz większe uznanie, znajdując odzwierciedlenie w strategiach rozwojowych i promocyjnych wielu ośrodków miejskich. Analiza polskiego krajobrazu w tym zakresie ukazuje zarówno istniejący potencjał, jak i wyzwania stojące przed miastami dążącymi do miana "kreatywnych".
3.1. Zjawisko Miasta Kreatywnego w Polsce: Przegląd Ogólny
Polskie miasta coraz śmielej sięgają po idee związane z kreatywnością, starając się wykorzystać je jako dźwignię rozwoju i element budowania swojego wizerunku. Badania wskazują, że znaczący odsetek, szacowany na 20-25%, wszystkich polskich przedsiębiorstw działa w branżach zaliczanych do sektora kreatywnego, co świadczy o solidnych podstawach dla dalszego rozwoju. Niemniej jednak, zauważalna jest tzw. "luka percepcyjna": pomimo posiadania aktywów kreatywnych, polskie miasta nie zawsze są silnie kojarzone z kreatywnością w szerszej opinii publicznej. Wskazuje to na potrzebę skutecznego brandingu i komunikacji, aby w pełni wykorzystać istniejący potencjał.
3.2. Studia Przypadków: Łódź, Lublin i Wrocław
Analizy badawcze często koncentrują się na miastach, które w swoich strategiach promocyjnych i rozwojowych wyraźnie akcentują kreatywność. Do takich ośrodków należą Łódź, Lublin i Wrocław.
Łódź: Promowana jako "miasto kreatywne" , postrzega swoją strategię jako sposób na optymalne wykorzystanie zasobów rozwojowych i przekształcenie wizerunku miasta o przemysłowej przeszłości. Sektor kreatywny jest tu aktywny, co wspiera obraną strategię, jednakże niepokojącym sygnałem dla marki "Kreatywna Łódź" jest spadająca liczba przedsiębiorstw w tym sektorze. Warto zaznaczyć, że kampania brandingowa Łodzi opiera się na analizie sektora i potencjału kreatywnego miasta, co sugeruje podejście oparte na danych. Łódź od 2017 roku jest również Miastem Filmu UNESCO.
Lublin: Prezentuje się jako "miasto inspiracji". W niektórych analizach Lublin wykazuje najwyższy odsetek przedsiębiorstw z branży kreatywnej spośród trzech badanych miast. Jednakże, wybór kreatywnej ścieżki rozwoju wydaje się w przypadku Lublina opierać bardziej na "wrażeniu i subiektywnej woli zarządu miasta", a w dokumentach strategicznych brakuje analizy ilościowej sektora kreatywnego, mimo optymistycznych danych liczbowych.
Wrocław: Budował swój wizerunek miasta kreatywnego m.in. poprzez uzyskanie tytułu Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku. Tego typu wydarzenia często pełnią rolę katalizatora dla rozwoju kreatywnego. Wrocław od 2019 roku jest Miastem Literatury UNESCO.
Porównawcze atuty i wyzwania: Polskie miasta, zwłaszcza Lublin i Wrocław, wykazują znaczącą przewagę pod względem liczby studentów szkół wyższych w porównaniu z niektórymi miastami europejskimi, co zapewnia dostęp do dobrze wykształconej siły roboczej. Sektor ICT w Polsce utrzymuje się na średnim poziomie europejskim. Do wyzwań należą natomiast niezadowalające wyniki w finansowaniu badań i rozwoju (co może wynikać z niższego ogólnego poziomu PKB lub historycznych zaniedbań) oraz spadek liczby przedsiębiorstw kreatywnych (potencjalnie spowodowany kryzysem gospodarczym i wrażliwością tego sektora na wahania rynkowe). Zauważalny jest również brak mechanizmów pozwalających na pełne wykorzystanie posiadanych aktywów kreatywnych.
Te studia przypadków dostarczają konkretnych przykładów zaangażowania polskich miast w strategie kreatywne, ukazując różnorodność podejść, sukcesy oraz bieżące wyzwania. Obserwuje się pewną lukę między deklarowanymi strategiami a ich efektywną realizacją. Mimo że polskie miasta, takie jak Łódź, Lublin i Wrocław, przyjęły kreatywny branding i strategie, powracającym tematem jest trudność w pełnym wykorzystaniu ich potencjału kreatywnego z powodu "braku niezbędnych mechanizmów". Sugeruje to, że samo posiadanie strategii czy aktywów kreatywnych jest niewystarczające; kluczowe są efektywne ramy implementacyjne. Nawet dobrze przygotowane, oparte na danych plany, jak w przypadku Łodzi, mogą napotykać trudności bez solidnych systemów wsparcia, zrozumienia rynku i środków budujących odporność dla wrażliwych małych i średnich przedsiębiorstw kreatywnych.
Kontrast między opartą na danych strategią kreatywną Łodzi a bardziej "impresjonistycznym" podejściem Lublina uwidacznia krytyczną rozbieżność w sposobach, w jakie polskie miasta podchodzą do rozwoju kreatywnego. Ma to znaczące implikacje dla trwałości i skuteczności ich strategii. Podejście oparte na danych pozwala na ukierunkowane interwencje i lepszą alokację zasobów, podczas gdy podejście aspiracyjne, choć potencjalnie wizjonerskie, niesie ryzyko niedopasowania do rzeczywistych możliwości lub realiów rynkowych. Aby polskie miasta mogły skutecznie konkurować i rozwijać swoje gospodarki kreatywne, konieczne może być przejście w kierunku strategicznego planowania w większym stopniu opartego na dowodach, zwłaszcza biorąc pod uwagę wyzwania takie jak niedofinansowanie badań i rozwoju czy spadek liczby przedsiębiorstw.
Wykorzystanie przez Wrocław tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016 pokazuje, jak tego typu wielkie wydarzenia mogą być potężnymi katalizatorami dla brandingu i rozwoju miasta kreatywnego. Jednak długoterminowy wpływ często zależy od włączenia dziedzictwa ESK w trwałe działania strategiczne, a nie traktowania go jako jednorazowego szczytu promocyjnego. Udział w konkursach o takie tytuły (jak czyniły to również Lublin i Łódź ) może stymulować autoanalizę i rozwój kapitału kreatywnego, ale prawdziwym testem jest to, jak miasta przekształcają to tymczasowe zainteresowanie w trwałą infrastrukturę kreatywną, wzrost przemysłu i wzmocniony profil międzynarodowy.
3.3. Rola Przemysłów Kreatywnych w Polskim Rozwoju Miejskim
Przemysły kreatywne w Polsce obejmują szeroki wachlarz dziedzin, takich jak reklama, film i wideo, architektura, muzyka, rynek sztuki i antyków, sztuki performatywne, gry komputerowe, rynek wydawniczy, rzemiosło, oprogramowanie, wzornictwo, radio i telewizja oraz projektowanie mody. Sektory te odgrywają wieloaspektową rolę, wpływając na gospodarkę, społeczeństwo, kulturę i zrównoważony rozwój. Przyczyniają się do tworzenia miejsc pracy (stanowiąc od 2% do 8% całkowitego zatrudnienia w zależności od stopnia rozwoju kraju) i mogą pomagać w niwelowaniu podziałów społecznych i kulturowych. Rozwój przemysłów kreatywnych jest postrzegany jako droga do regeneracji miejskiej i dywersyfikacji gospodarczej, szczególnie w miastach przechodzących transformację po okresie dominacji przemysłu tradycyjnego, czego przykładem jest Łódź.
3.4. Rekomendacje dla Polskich Miast
Badania dotyczące polskich miast kreatywnych formułują szereg rekomendacji dla decydentów:
-
Zaangażowanie lokalne: Kluczowe dla polityki miejskiej i kampanii brandingowych.
-
Perspektywa długoterminowa: Niezbędna dla rozwoju "miękkich" elementów, takich jak atmosfera i postawy.
-
Równowaga rynkowa: Uwzględnienie zarówno podaży produktów/usług kreatywnych, jak i popytu na nie.
-
Przewagi konkurencyjne: Gruntowna analiza zasobów w celu budowania strategii opartych na specyficznych cechach.
-
Kampania brandingowa: Aby przezwyciężyć lukę percepcyjną i przyciągnąć klasę kreatywną.
Te rekomendacje, wynikające z analizy akademickiej, oferują praktyczne wskazówki dla kształtowania polityk rozwoju miast kreatywnych w Polsce.
Poniższa tabela przedstawia profil wybranych polskich miast kreatywnych.
Tabela 3: Profil Wybranych Polskich Miast Kreatywnych (Łódź, Lublin, Wrocław): Strategie, Kluczowe Sektory i Odnotowane Wyniki/Wyzwania
Miasto |
Hasło Promocyjne/Fokus Strategii |
Kluczowe Wymienione Sektory Kreatywne |
Odnotowane Atuty/Osiągnięcia |
Zidentyfikowane Wyzwania/Obawy |
---|---|---|---|---|
Łódź |
"Miasto kreatywne", "Kreatywna Łódź"; wykorzystanie zasobów. |
Film (Miasto Filmu UNESCO ), przemysły kreatywne ogólnie, transformacja z miasta przemysłowego. |
Aktywny sektor kreatywny; strategia oparta na analizie potencjału ; dziedzictwo filmowe. |
Spadająca liczba przedsiębiorstw kreatywnych ; potrzeba wzmocnienia marki. |
Lublin |
"Miasto inspiracji". |
Przemysły kreatywne ogólnie (najwyższy odsetek przedsiębiorstw w badaniu ). |
Wysoki odsetek przedsiębiorstw kreatywnych; silne szkolnictwo wyższe. |
Strategia oparta bardziej na "wrażeniu" niż analizie danych; brak analizy ilościowej sektora kreatywnego w strategii. |
Wrocław |
Europejska Stolica Kultury 2016. |
Literatura (Miasto Literatury UNESCO ), kultura, przemysły kreatywne. |
Doświadczenie ESK 2016; silne szkolnictwo wyższe ; status Miasta Literatury UNESCO. |
Ogólne wyzwania dla polskich miast: finansowanie B+R, utrzymanie dynamiki sektora kreatywnego, pełne wykorzystanie aktywów. |
Kraków |
Nie wyszczególniono hasła w materiałach. |
Literatura (Miasto Literatury UNESCO ), design, muzyka, sztuki performatywne. |
Status Miasta Literatury UNESCO od 2013 ; silna tradycja kulturalna i akademicka. |
Podobnie jak inne polskie miasta, stoi przed wyzwaniami związanymi z luką percepcyjną i pełnym wykorzystaniem potencjału kreatywnego. |
Sekcja 4: Perspektywy Europejskie: Strategie i Wzorce Miast Kreatywnych
Europa, z jej bogatym dziedzictwem kulturowym i zróżnicowanymi ośrodkami miejskimi, stanowi żyzne podłoże dla rozwoju koncepcji miast kreatywnych. Inicjatywy na poziomie Unii Europejskiej oraz oddolne strategie poszczególnych miast tworzą dynamiczny krajobraz, w którym kreatywność staje się kluczowym narzędziem transformacji i wzrostu.
4.1. Wsparcie na Poziomie UE: Program Kreatywna Europa
Program Kreatywna Europa (na lata 2021-2027) jest znaczącą inicjatywą Unii Europejskiej, dysponującą budżetem w wysokości 2,4 miliarda euro, przeznaczonym na wspieranie sektorów kultury, kreatywnego i audiowizualnego. Jego cele obejmują wspieranie transnarodowego obiegu dzieł i artystów, ochronę różnorodności kulturowej i językowej, zwiększanie konkurencyjności sektorów, wykorzystanie technologii, rozwój publiczności, promowanie włączenia społecznego oraz wspieranie zrównoważonego rozwoju w tych sektorach.
Komponent "Kultura" programu jest szczególnie istotny dla miast kreatywnych, ponieważ wspiera budowanie transnarodowych sieci współpracy, rozwój publiczności (zwłaszcza grup mniej uprzywilejowanych), włączenie społeczne poprzez kulturę, transformację cyfrową oraz budowanie potencjału w takich dziedzinach jak architektura, dziedzictwo kulturowe, muzyka, wydawnictwa, design i zrównoważona turystyka kulturowa. Inicjatywy takie jak Europejskie Projekty Współpracy, wsparcie dla tłumaczeń literackich, Europejskie Sieci, Europejskie Platformy, programy mobilności, Nagrody Kulturalne (np. Nagroda Literacka UE, Nagroda im. Miesa van der Rohe), Europejskie Stolice Kultury oraz Znak Dziedzictwa Europejskiego przyczyniają się do tworzenia dynamicznego ekosystemu kreatywnego w całej Europie. Zrozumienie tych mechanizmów wsparcia na poziomie UE jest kluczowe, ponieważ dostarczają one finansowania, ram i zachęt, które kształtują rozwój i wdrażanie strategii miast kreatywnych w państwach członkowskich, w tym w Polsce.
4.2. Studium Przypadku: Bolonia, Włochy – IncrediBOL!
Projekt IncrediBOL! (L'INnovazione CREativa DI BOLogna – Kreatywna Innowacja Bolonii), działający od 2010 roku, ma na celu wzmocnienie sektora kultury i kreatywnego (CCI) w regionie Emilia-Romania poprzez prostą formułę: niewielkie granty, bezpłatne przestrzenie oraz indywidualnie dopasowane usługi (szkolenia, doradztwo, promocja) dla startupów. Celem jest zatrzymanie talentów kreatywnych w regionie oraz promowanie CCI jako motoru innowacji i rozwoju gospodarczego.
Kluczowe cechy projektu to: strategiczne wykorzystanie dziedzictwa publicznego (rewitalizacja nieruchomości publicznych na rzecz tworzenia małych "klasterów kreatywnych"), zintegrowane i partycypacyjne podejście (szerokie partnerstwo publiczno-prywatne, mentoring ze strony wcześniejszych laureatów), integracja wertykalna (współpraca miasta i regionu), koncentracja na "zielonych" CCI, włączenie społeczne oraz promowanie efektów spillover do sektorów tradycyjnych.
W ramach projektu wyłoniono 82 laureatów (poniżej 40. roku życia) w pięciu naborach; przydzielono 27 budynków publicznych; udzielono wsparcia projektom internacjonalizacji i małym projektom rewitalizacji miejskiej; udzielono pomocy ponad 100 beneficjentom rocznie. Projekt charakteryzuje się niskim wskaźnikiem "śmiertelności" założonych firm i przyczynił się do wypracowania bardziej horyzontalnego, nieformalnego i elastycznego podejścia sektora publicznego, przy relatywnie niskim budżecie finansowym, ale wysokiej szacowanej wartości globalnej. Inicjatywa otrzymała Znak Dobrej Praktyki URBACT. IncrediBOL! w Bolonii jest doskonałym przykładem trwałego, wieloaspektowego systemu wsparcia dla kreatywnych startupów, pokazującym, jak ukierunkowane interwencje mogą wspierać dynamiczną lokalną gospodarkę kreatywną i przyczyniać się do rewitalizacji miejskiej.
4.3. Studium Przypadku: Dundee, Wielka Brytania – Miasto Designu UNESCO
Dundee, uznane w 2014 roku za pierwsze Miasto Designu UNESCO w Wielkiej Brytanii , oparło swoją strategię na celebrowaniu wpływu designu, wspieraniu lokalnych projektantów (zarówno w wymiarze kreatywnym, jak i komercyjnym) oraz aktywnym uczestnictwie w Sieci Miast Kreatywnych UNESCO. Miasto szczyci się zróżnicowanym wkładem w takie dziedziny jak badania medyczne (wynalezienie aspiryny, badania nad nowymi lekami na raka), komiksy (Beano, Dandy), gry wideo (Lemmings, Grand Theft Auto), projektowanie tekstyliów, moda, sztuka i biżuteria oraz dynamicznie rozwijające się firmy cyfrowe.
Kluczowe inicjatywy to m.in. V&A Dundee (pierwsze muzeum designu w Szkocji), coroczny Dundee Month of Design, odbywający się co dwa lata Dundee Design Festival oraz Dundee Design Parade. Miasto posiada silne zaplecze edukacyjne z dwiema wiodącymi uczelniami artystycznymi i projektowymi oraz pierwszą w Wielkiej Brytanii Akademią Service Design. Niedawno uruchomiono program wsparcia "Design Lives Here". Tytuł Miasta Designu UNESCO przyniósł Dundee wzmocnienie tożsamości i wizerunku, korzyści ekonomiczne (miejsca pracy, turystyka, konferencje, możliwości biznesowe), wzrost dumy obywatelskiej, inwestycje zagraniczne oraz przyczynił się do zatrzymania talentów i globalnego uznania. Dundee ilustruje, jak miasto poprzemysłowe może wykorzystać swoje dziedzictwo projektowe i współczesne aktywa kreatywne, zakotwiczone przez ważną instytucję kulturalną (V&A) i desygnację UNESCO, do napędzania rewitalizacji miejskiej i dywersyfikacji gospodarczej.
4.4. Studium Przypadku: Óbidos, Portugalia – Kreatywna Turystyka i Rewitalizacja
Óbidos, niewielkie miasto portugalskie, jest przykładem skutecznego wykorzystania unikalnych zasobów endogenicznych (historyczne miasto, położenie geograficzne) poprzez politykę publiczną w zakresie kultury, kreatywności i innowacji. Od 2002 roku lokalne władze wdrażają strategię łączącą kulturę, turystykę i gospodarkę w celu rewitalizacji i dywersyfikacji lokalnej ekonomii, wspieraną przez markę "Kreatywne Óbidos" oraz wydarzenia kulturalne. Strategia koncentruje się na przyciąganiu talentów, tworzeniu miejsc pracy i poprawie jakości życia w obszarze produkcji kreatywnej (sztuka, architektura, design, technologie cyfrowe, gastronomia), przy jednoczesnym utrzymaniu doskonałości kulturowej i wysokiej jakości turystyki. Program rewitalizacji miejskiej obejmuje renowację starych domów na pracownie twórcze i przestrzenie co-workingowe.
Główne sektory kreatywne to sztuka, architektura, design, technologie cyfrowe, gastronomia i turystyka. Osiągnięcia obejmują rozwój lokalnego know-how w dziedzinach kreatywnych, program "Kreatywne Óbidos", park technologiczny, inkubator ABC, rewitalizację miejską, nowe obiekty kulturalne (np. Óbidos Story Centre, księgarnia São Tiago), inwestycje w edukację kreatywną oraz zwiększoną łączność cyfrową. Óbidos przewodziło sieci URBACT II "Kreatywne Klastry na Obszarach Miejskich o Niskiej Gęstości Zaludnienia". Jest to doskonały przykład, jak małe, historyczne miasto może z powodzeniem wdrożyć strategię kreatywną, koncentrując się na turystyce kulturowej i rewitalizacji dziedzictwa, aby ożywić swoją gospodarkę i globalny wizerunek.
4.5. Studium Przypadku: Karlsruhe, Niemcy – Kreativpark Alter Schlachthof
Karlsruhe przekształciło byłą rzeźnię (zamkniętą w 2006 roku) w Kreativpark Alter Schlachthof – nową dzielnicę miejską łączącą centra kultury oraz firmy artystyczne i kreatywne, w celu stworzenia innowacyjnego, komunikatywnego i inspirującego środowiska. Jest to część szerszej strategii miasta, która obejmuje również koncentrację na sztuce mediów (Karlsruhe jest Miastem Sztuk Medialnych UNESCO). Wykorzystuje się tu innowacyjne przestrzenie, takie jak 70 kontenerów morskich służących jako miejsca pracy dla startupów.
Sektory kreatywne obejmują szeroko pojęte branże kulturalne i kreatywne, a organizowane wydarzenia wskazują na sztuki wizualne, sztukę mediów, film (sztuczna inteligencja w filmie), muzykę i teatr. Miasto ma również silne strony w sektorze ICT i technologii. Głównym efektem jest rewitalizacja miejska dawnego terenu przemysłowego i przekształcenie go w centrum kreatywne, co sprzyja współpracy między różnymi sektorami kreatywnymi. Park organizuje wydarzenia takie jak "Ausgeschlachtet" (warsztaty kreatywne, wystawy) oraz "Noc sztuki i kultury". Kreativpark Alter Schlachthof w Karlsruhe demonstruje udany model rewitalizacji miejskiej poprzez stworzenie dedykowanego parku kreatywnego, przekształcając przemysłowe dziedzictwo w atut kulturowy i wspierając klaster przedsiębiorstw kreatywnych.
4.6. Inne Europejskie Podejścia
Analiza przypadków takich miast jak Barnsley (Wielka Brytania), Reggio Emilia (Włochy) i Jyväskylä (Finlandia) dodatkowo ilustruje różnorodność strategii kreatywnych w Europie:
-
Barnsley (Wielka Brytania): Poprzemysłowe miasto koncentrujące się na wizji "Miasta Targowego XXI wieku", wykorzystujące historyczne atuty i przemysły cyfrowe. Realizuje programy rewitalizacji "Remaking Barnsley", wspiera przedsiębiorczość społeczną "Creative Barnsley" oraz rozwija Digital Media Centre.
-
Reggio Emilia (Włochy): Znane z edukacji, przechodzące transformację w kierunku gospodarki opartej na wiedzy. Badania "Reggio Nova" zmapowały lokalnych przedsiębiorców kreatywnych. Koncentruje się na nowych mediach, rewitalizacji miasta (projekt "RIVEDERE"), parku innowacji oraz Międzynarodowym Centrum Lorisa Malaguzziego.
-
Jyväskylä (Finlandia): Realizuje wizję "miasta ludzkiej technologii", koncentrując się na klastrach wiedzy (ICT, nanotechnologie, technologie energetyczne, technologie wellness, turystyka). Kładzie silny nacisk na sieci, współpracę międzysektorową (model poczwórnej helisy) i dobrostan.
Wspólne tematy dla tych europejskich przykładów to znaczenie silnego przywództwa, partnerstw publiczno-prywatnych (zwłaszcza z instytucjami edukacyjnymi), wykorzystywania zasobów endogenicznych, rozwijania infrastruktur wsparcia (często poprzez rewitalizację dziedzictwa) oraz poprawy jakości życia i łączności. Można zidentyfikować dwa główne podejścia: skoncentrowane na przemyśle kreatywnym oraz skoncentrowane na klasie kreatywnej.
Te przykłady pokazują, że strategie miast kreatywnych są dostosowywane do lokalnych kontekstów, wielkości (małe i średnie miasta) oraz specyficznych celów gospodarczych i społecznych, co podkreśla brak uniwersalnego modelu. Symbiotyczna relacja między ramami unijnymi a lokalną implementacją jest tu wyraźnie widoczna. Program Kreatywna Europa dostarcza ogólnego wsparcia i priorytetów (np. współpraca transnarodowa, rozwój publiczności, zrównoważony rozwój), które następnie materializują się w różnorodnych lokalnych inicjatywach, takich jak IncrediBOL! w Bolonii czy działania Dundee jako Miasta Designu UNESCO. Sugeruje to wielopoziomowe podejście zarządcze, w którym finansowanie UE i strategiczne kierunki umożliwiają i kształtują lokalne przedsięwzięcia w zakresie miast kreatywnych.
Europejskie przykłady, takie jak Kreativpark Alter Schlachthof w Karlsruhe , rewitalizacja Óbidos czy IncrediBOL! w Bolonii , demonstrują, że sukces często zależy od skutecznej integracji przestrzeni fizycznych ("hardware", np. zrewitalizowane budynki, parki technologiczne), programów wsparcia ("software", np. granty, szkolenia, wydarzenia networkingowe) oraz struktur zarządzania ("orgware", np. partnerstwa publiczno-prywatne, dedykowane agencje). Izolowane interwencje (np. budowa centrum kultury bez odpowiedniego programowania czy wsparcia) są mniej skuteczne niż zintegrowane strategie, które jednocześnie adresują infrastrukturę, budowanie potencjału i współpracę w zarządzaniu.
Co więcej, studia przypadków Óbidos, Barnsley, Jyväskylä i Reggio Emilia jednoznacznie pokazują, że strategie miast kreatywnych nie są zarezerwowane wyłącznie dla dużych metropolii. Mniejsze i średnie miasta mogą skutecznie wykorzystywać swoje unikalne lokalne atrybuty, często koncentrując się na niszowych sektorach, dziedzictwie czy jakości życia, aby napędzać kreatywny rozwój i rewitalizację. Pod warunkiem, że strategie te są "wrażliwe na miejsce" i budują na autentycznych lokalnych mocnych stronach, zamiast próbować replikować modele z większych miast.
Poniższa tabela przedstawia porównawcze zestawienie europejskich studiów przypadków miast kreatywnych.
Tabela 4: Europejskie Studia Przypadków Miast Kreatywnych: Zestawienie Porównawcze
Miasto (Kraj) |
Główny Fokus Strategii |
Kluczowe Sektory Kreatywne |
Godne Uwagi Inicjatywy |
Kluczowe Osiągnięcia/Wpływ |
---|---|---|---|---|
Bolonia (Włochy) |
Wsparcie dla startupów CCI, zatrzymanie talentów, rewitalizacja miejska. |
Przemysły kulturalne i kreatywne (CCI) ogólnie. |
IncrediBOL! (granty, przestrzenie, usługi); partnerstwo publiczno-prywatne; wykorzystanie dziedzictwa publicznego. |
82 laureatów; 27 budynków publicznych; wsparcie dla >100 beneficjentów/rok; niski wskaźnik "śmiertelności" firm; Znak Dobrej Praktyki URBACT. |
Dundee (Wielka Brytania) |
Rewitalizacja poprzez design, wspieranie lokalnych projektantów, udział w UCCN. |
Design (medycyna, komiksy, gry wideo, tekstylia, moda, sztuka, biżuteria, firmy cyfrowe). |
V&A Dundee; Dundee Month of Design; Dundee Design Festival; "Design Lives Here". |
Wzmocnienie tożsamości i wizerunku; korzyści ekonomiczne (miejsca pracy, turystyka); wzrost dumy obywatelskiej; zatrzymanie talentów; globalne uznanie. |
Óbidos (Portugalia) |
Kreatywna turystyka, rewitalizacja dziedzictwa, przyciąganie talentów. |
Sztuka, architektura, design, technologie cyfrowe, gastronomia, turystyka. |
Program "Kreatywne Óbidos"; park technologiczny; inkubator ABC; rewitalizacja starych domów; sieć URBACT. |
Rozwój lokalnego know-how; nowe obiekty kulturalne; inwestycje w edukację kreatywną; zwiększona łączność cyfrowa; ożywienie gospodarcze małego miasta. |
Karlsruhe (Niemcy) |
Rewitalizacja terenu poprzemysłowego, tworzenie klastra kreatywnego. |
Kultura i przemysły kreatywne (sztuki wizualne, media art, film, muzyka, teatr), ICT. |
Kreativpark Alter Schlachthof; Miasto Sztuk Medialnych UNESCO; innowacyjne przestrzenie pracy (np. kontenery). |
Transformacja byłej rzeźni w centrum kreatywne; wspieranie współpracy międzysektorowej; organizacja wydarzeń kulturalnych i kreatywnych. |
Barnsley (Wielka Brytania) |
Wizja "Miasta Targowego XXI wieku", rewitalizacja poprzemysłowa. |
Przemysły cyfrowe i kreatywne, produkcja zaawansowana, handel detaliczny. |
Programy "Remaking Barnsley"; "Creative Barnsley"; Digital Media Centre; The Civic. |
Rewitalizacja miejska; tworzenie infrastruktury dla CCI; poprawa standardów edukacji i umiejętności zawodowych. |
Reggio Emilia (Włochy) |
Transformacja w kierunku gospodarki opartej na wiedzy, edukacja. |
Nowe media, edukacja, mechatronika, moda, ceramika. |
Badania "Reggio Nova"; projekt rewitalizacji "RIVEDERE"; park innowacji; Międzynarodowe Centrum Lorisa Malaguzziego. |
Zmapowanie potencjału kreatywnego; procesy rewitalizacji miejskiej; wsparcie dla innowacyjnych firm; renoma w dziedzinie edukacji. |
Jyväskylä (Finlandia) |
Wizja "miasta ludzkiej technologii", klastry wiedzy, współpraca. |
ICT, technologie papiernicze, nanotechnologie, technologie energetyczne, wellness, turystyka. |
Fiński Program Centrów Wiedzy; model poczwórnej helisy; projekty Living Lab; wsparcie dla usług w kulturze i wellness. |
Rozwój klastrów wiedzy; dynamiczna scena kulturalna; silne instytucje badawcze i edukacyjne; Jyväskylä Science Park. |
Sekcja 5: Globalny Wymiar: Sieć Miast Kreatywnych UNESCO i Przykłady Międzynarodowe
Koncepcja miasta kreatywnego przekracza granice kontynentalne, znajdując odzwierciedlenie w globalnych inicjatywach i strategiach miast na całym świecie. Kluczową rolę w tym procesie odgrywa Sieć Miast Kreatywnych UNESCO (UCCN), która stanowi platformę współpracy i wymiany doświadczeń.
5.1. Sieć Miast Kreatywnych UNESCO (UCCN): Misja i Struktura
Utworzona w 2004 roku Sieć Miast Kreatywnych UNESCO (UCCN) ma na celu promowanie współpracy z miastami i pomiędzy miastami, które uznały kreatywność za strategiczny czynnik zrównoważonego rozwoju miejskiego. Miasta członkowskie dążą do umieszczenia kreatywności i przemysłów kulturalnych w centrum swoich lokalnych planów rozwojowych oraz aktywnie współpracują na poziomie międzynarodowym. Misją UCCN jest rozwijanie centrów kreatywności i innowacji, poszerzanie możliwości dla twórców, poprawa dostępu do życia kulturalnego (szczególnie dla grup marginalizowanych) oraz pełna integracja kultury i kreatywności z planami zrównoważonego rozwoju. Sieć wspiera również realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ.
Według danych z jednego ze źródeł, sieć liczy 350 miast z całego świata (inne, prawdopodobnie starsze dane, mówią o 180 miastach ). UCCN obejmuje siedem dziedzin kreatywności: Rzemiosło i Sztuka Ludowa, Design, Film, Gastronomia, Literatura, Sztuki Medialne oraz Muzyka. (Należy zauważyć, że jedno ze źródeł wspomina o ośmiu dziedzinach, włączając Modę, jednak oficjalne dokumenty UNESCO, takie jak , konsekwentnie wymieniają siedem. Niniejszy raport będzie się trzymał siedmiu dziedzin zgodnie z podstawową dokumentacją UNESCO). UCCN jest najważniejszą globalną platformą dla miast kreatywnych, oferującą ramy dla międzynarodowej współpracy i uznania.
5.2. Dołączanie do Sieci: Proces Aplikacyjny i Zobowiązania
Nabory wniosków do UCCN są zazwyczaj ogłaszane co dwa lata. Aplikacje powinny koncentrować się na jednej z siedmiu dziedzin kreatywności. Muszą być składane przez władze miejskie (Municypalność), co ma demonstrować ich zaangażowanie , i zawierać formalny list od burmistrza oraz poparcie Krajowej Komisji ds. UNESCO. Niezbędnym elementem jest konkretny plan działania na cztery lata po uzyskaniu desygnacji, szczegółowo opisujący inicjatywy lokalne i międzynarodowe. Ocena wniosków bierze pod uwagę zaangażowanie miasta w realizację celów Sieci, spójność celów miasta z celami UCCN, istniejącą strategię rozwoju, historyczne znaczenie danej dziedziny kreatywności dla miasta, potencjalny wkład w działania Sieci oraz wykonalność planu działania (w tym finansowanie). Aplikacje składa się w języku angielskim lub francuskim.
Miasta członkowskie zobowiązują się do wzmacniania roli kultury i kreatywności w realizacji Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 oraz Nowej Agendy Miejskiej. Oczekuje się od nich aktywnego udziału w Sieci, dzielenia się najlepszymi praktykami, angażowania w wspólne projekty oraz składania raportów monitorujących wdrażanie planu działania. Rygorystyczny proces aplikacyjny i bieżące zobowiązania zapewniają, że miasta członkowskie są rzeczywiście zaangażowane w cele UCCN i aktywnie przyczyniają się do jej rozwoju.
5.3. Globalne Studium Przypadku: Santos, Brazylia – Miasto Filmu UNESCO
Santos uzyskało desygnację Miasta Filmu UNESCO dzięki bogatemu dziedzictwu filmowemu i zaangażowaniu w uczynienie sektora filmowego kluczowym motorem lokalnej gospodarki. Strategia miasta koncentruje się na zwiększaniu możliwości zatrudnienia dla młodzieży, wspieraniu partnerstw w zakresie badań i rozwoju w dziedzinie filmu i technologii, promowaniu wymiany w ramach UCCN, mobilności studentów oraz koprodukcji filmowych. Działania te są napędzane przez program "Santos Criativa" oraz Biuro Innowacji Gospodarczych.
Kluczowe inicjatywy to m.in. Komisja Filmowa Santos (wsparcie dla 300 produkcji, generujących ponad 2,3 mln USD wartości dodanej), Festiwal Filmów Krótkometrażowych w Santos (jeden z trzech najpopularniejszych w Brazylii, bezpłatny, oferujący warsztaty), Biennale Cinema Transmedia Experience, projekt Community Cinema (cotygodniowe pokazy plenerowe w dzielnicach defaworyzowanych, z korzyścią dla ponad 2500 osób), projekt Cine Escola (budowanie potencjału młodzieży), Park Technologiczny Santos (B+R w filmie/technologii) oraz wydarzenie "Kreatywny Wrzesień". Dziesięć "Kreatywnych Wiosek" w najbardziej wrażliwych dzielnicach oferuje szkolenia zawodowe i działania kulturalne, wzmacniając kapitał społeczny.
Osiągnięcia Santos obejmują znaczący wzrost liczby inicjatyw kulturalnych (wzrost o 156% w latach 2013-2021). Kreatywne Wioski przeszkoliły ponad 3200 studentów w 2021 roku. Miasto realizuje rewitalizację miejską poprzez kulturę (np. nowe centrum konferencyjne w defaworyzowanej dzielnicy) i było gospodarzem XIV Dorocznej Konferencji UCCN w 2022 roku pod hasłem "Kreatywność, Droga do Równości". Santos stanowi przykład, jak miasto w kraju rozwijającym się może wykorzystać konkretny sektor kreatywny (film) nie tylko dla korzyści ekonomicznych, ale także jako potężne narzędzie włączenia społecznego, rozwoju młodzieży i rewitalizacji miejskiej, silnie wpisując się w cele zrównoważonego rozwoju UCCN.
5.4. Globalne Studium Przypadku: Detroit, USA – Miasto Designu UNESCO
Detroit, jako pierwsze i jedyne Miasto Designu UNESCO w USA , dąży do wykorzystania swoich zasobów projektowych na rzecz zrównoważonej i sprawiedliwej przyszłości, pozycjonując się jako globalny lider w dziedzinie designu włączającego poprzez wspólne działania. Miasto szczyci się bogatym dziedzictwem w dziedzinie designu, będąc kolebką amerykańskiego modernizmu i miejscem, gdzie narodził się i udoskonalił design przemysłowy (Eames, Knoll, Saarinen, General Motors, Ford). W regionie działa ponad 5000 firm projektowych, zatrudniających około 80 000 osób.
Kluczowe inicjatywy obejmują działania Design Core Detroit (prawdopodobnie jednostka koordynująca), City of Design Challenge (platforma dla pomysłów z zakresu designu włączającego, poprawiających dostęp i możliwości, np. temat "Odporność Społeczności" w 2023 r.) oraz nagrodę Commerce Design: Detroit (licencjonowaną z Montrealu, honorującą projekty komercyjne, w których właściciele firm zatrudnili profesjonalnych projektantów do renowacji lub projektowania przestrzeni, co stymuluje jakość designu w korytarzach handlowych). Opracowywane są również przewodniki projektowe dla małych firm w poszczególnych dzielnicach.
Osiągnięcia Detroit to m.in. rewitalizacja korytarzy handlowych (np. partnerskie projekty Motor City Match/Re-Store). Nagroda Commerce Design: Detroit w pierwszym roku wyróżniła 10 firm, zwiększając konkurencyjność i rynek dla lokalnych projektantów. Przewodnik projektowy został udostępniony międzynarodowo w ramach UCCN (np. Kortrijk w Belgii). Rozwiązania projektowe studentów były prezentowane w muzeach (Cooper Hewitt). Miasto przeżywa renesans kreatywny i transformuje przestrzenie miejskie poprzez projekty kierowane przez społeczność. Historia Detroit to opowieść o wykorzystaniu bogatego dziedzictwa projektowego do rozwiązywania współczesnych wyzwań miejskich, takich jak rewitalizacja handlu i rozwój włączający.
5.5. Globalne Studium Przypadku: Bandung, Indonezja – Miasto Designu UNESCO
Bandung, stolica Zachodniej Jawy, jest innowacyjnym centrum kreatywności i przedsiębiorczości, napędzanym przez młodą populację. Aż 56% działalności gospodarczej miasta jest związana z designem. Strategia Bandung koncentruje się na wspieraniu sieci między miastami kreatywnymi oraz znajdowaniu konkretnych rozwiązań problemów miejskich poprzez zaangażowanie obywatelskie i design. Główne sektory kreatywne to design (moda, projektowanie graficzne i media cyfrowe to trzy najważniejsze podsektory).
Kluczowe inicjatywy to m.in. Bandung Creative City Forum (BCCF) i jego program Helarfest, Konferencja Miast Kreatywnych, warsztaty DesignAction.bdg (poprawa włączających przestrzeni publicznych), Bandung Creative Centre (BCC) jako centrum dla interesariuszy, Regionalny Program Akceleracji Innowacji Rozwoju (PIPPK) oraz system kredytowy Melati (wsparcie finansowe dla podmiotów kreatywnych). W mieście działa osiem "kreatywnych wiosek". Inicjatywa Little Bandung ma na celu stworzenie 30 Kreatywnych Hubów i wsparcie 100 000 nowych przedsiębiorców kreatywnych w ciągu 5 lat. Bandung otrzymało tablicę pamiątkową UCCN w 2024 roku.
Osiągnięcia Bandung obejmują ugruntowaną wiedzę specjalistyczną w zakresie rozwoju miast kreatywnych, silne zaangażowanie władz miejskich w stymulowanie gospodarki kreatywnej, a BCC wspiera wymianę krajową i międzynarodową. Systemy PIPPK i Melati inkubują nowe branże. Planowana jest znacząca ekspansja hubów kreatywnych i wsparcia dla przedsiębiorców. Bandung prezentuje dynamiczne podejście w kontekście Azji Południowo-Wschodniej, napędzane przez młodzież i silną istniejącą gospodarkę projektową.
Ramy UCCN zachęcają miasta do pogłębiania swoich unikalnych lokalnych tożsamości kreatywnych (np. Santos w dziedzinie filmu , Detroit w dziedzinie designu ), jednocześnie wspierając międzynarodowe partnerstwa i wymianę wiedzy. Ta dwoistość jest kluczem do skuteczności sieci, pozwalając miastom wzmacniać swoją odrębność na arenie globalnej, jednocześnie ucząc się od zróżnicowanej sieci i współpracując z nią, co zapobiega izolacji i promuje innowacje poprzez wymianę.
Przypadki takie jak Santos w Brazylii i Bandung w Indonezji pokazują, jak miasta UCCN na Globalnym Południu często wyraźnie łączą kreatywność z szerszymi celami rozwoju społeczno-gospodarczego, takimi jak włączenie społeczne, zatrudnienie młodzieży i rewitalizacja miejska na obszarach wrażliwych. Może to stanowić inny akcent w porównaniu z niektórymi miastami Globalnej Północy, gdzie strategie kreatywne mogą być bardziej skoncentrowane na konkurencyjności gospodarczej lub brandingu kulturowym. Dla wielu miast, szczególnie w kontekstach rozwijających się, model miasta kreatywnego jest nie tylko kwestią estetyki czy wysokiej kultury, ale pragmatycznym narzędziem do rozwiązywania palących problemów rozwojowych i tworzenia bardziej sprawiedliwych społeczeństw.
Wymóg czteroletniego planu działania oraz bieżące monitorowanie i raportowanie oznaczają, że członkostwo w UCCN nie jest statycznym wyróżnieniem, lecz ciągłym zobowiązaniem do rozwoju kreatywnego. Strategie i inicjatywy miast ewoluują w czasie, co widać na przykładzie Detroit, które zaadaptowało program nagród od Montrealu , czy ambitnego pięcioletniego planu Bandung dotyczącego hubów kreatywnych. Sugeruje to, że UCCN wspiera kulturę ciągłego doskonalenia i adaptacji wśród swoich członków, gdzie początkowe plany są rozbudowywane i udoskonalane poprzez doświadczenie i wymianę w ramach sieci.
Poniższa tabela przedstawia przegląd dziedzin kreatywności UCCN wraz z przykładowymi miastami członkowskimi.
Tabela 5: Sieć Miast Kreatywnych UNESCO: Przegląd Dziedzin Kreatywności i Przykładowe Miasta Członkowskie
Dziedzina Kreatywności (wg ) |
Opis Dziedziny |
Przykłady Wyznaczonych Miast (na podstawie i studiów przypadku) |
---|---|---|
Rzemiosło i Sztuka Ludowa |
Tradycyjne i współczesne rzemiosło, sztuka ludowa, umiejętności rzemieślnicze. |
Santa Fe (USA), Aswan (Egipt), Jaipur (Indie), Baguio (Filipiny), Kargopol (Rosja) |
Design |
Projektowanie przemysłowe, graficzne, mody, wnętrz, architektura, urbanistyka. |
Berlin (Niemcy), Buenos Aires (Argentyna), Montreal (Kanada), Seul (Korea Płd.), Dundee (Wielka Brytania), Detroit (USA), Bandung (Indonezja), Helsinki (Finlandia), Graz (Austria) |
Film |
Produkcja filmowa, festiwale filmowe, edukacja filmowa, dziedzictwo filmowe. |
Rzym (Włochy), Sydney (Australia), Bradford (Wielka Brytania), Busan (Korea Płd.), Łódź (Polska), Santos (Brazylia), Sofia (Bułgaria), Galway (Irlandia) |
Gastronomia |
Sztuka kulinarna, lokalne produkty, tradycje gastronomiczne, innowacje w żywności. |
Popayan (Kolumbia), Chengdu (Chiny), Parma (Włochy), Tucson (USA), Gaziantep (Turcja), Phuket (Tajlandia) |
Literatura |
Wydawnictwa, festiwale literackie, biblioteki, programy czytelnicze, poezja, proza. |
Edynburg (Wielka Brytania), Melbourne (Australia), Dublin (Irlandia), Iowa City (USA), Kraków (Polska), Wrocław (Polska), Praga (Czechy), Barcelona (Hiszpania) |
Sztuki Medialne |
Sztuka cyfrowa, nowe media, technologie interaktywne, gry wideo. |
Lyon (Francja), Sapporo (Japonia), Tel Awiw-Jafa (Izrael), Austin (USA), Linz (Austria), Karlsruhe (Niemcy), York (Wielka Brytania) |
Muzyka |
Tworzenie muzyki, wykonawstwo, festiwale muzyczne, przemysł muzyczny, edukacja muzyczna. |
Bolonia (Włochy), Sewilla (Hiszpania), Glasgow (Wielka Brytania), Bogota (Kolumbia), Adelaide (Australia), Hanower (Niemcy), Idanha-a-Nova (Portugalia) |
Sekcja 6: Mierzenie Kreatywności Miejskiej: Ramy i Wskaźniki
Ocena i pomiar kreatywności miejskiej stanowią jedno z największych wyzwań dla badaczy i decydentów. Złożoność samego pojęcia kreatywności oraz jego wielowymiarowe manifestacje w przestrzeni miejskiej utrudniają opracowanie uniwersalnych i w pełni satysfakcjonujących narzędzi pomiarowych.
6.1. Złożoność Pomiaru Kreatywności
Definiowanie i mierzenie kreatywności miejskiej jest zadaniem skomplikowanym, ponieważ nie istnieje jedna, spójna definicja miasta kreatywnego, co utrudnia jego pomiar. Wiele istniejących określeń opisuje raczej elementy lub wymagania, jakie miasto powinno spełniać, co jest praktyczne z marketingowego punktu widzenia, ale nie wnika w głębsze mechanizmy. Kluczowe dla rozwoju miast kreatywnych "miękkie zasoby", takie jak mentalność, postawy i styl życia, są szczególnie trudne do skwantyfikowania. Uznanie tych wyzwań jest istotne dla zniuansowanej dyskusji na temat ram pomiarowych.
6.2. Indeks Miasta Kreatywnego Charlesa Landry'ego
Indeks Miasta Kreatywnego autorstwa Charlesa Landry'ego ocenia "kreatywny puls" miejsc poprzez badanie ich dynamiki miejskiej, procesów i projektów z perspektywy zarówno wewnętrznej (mieszkańców, lokalnych aktorów), jak i zewnętrznej (badaczy), w dziesięciu szerokich, przenikających się dziedzinach.
Te dziesięć domen to: 1. Ramy polityczne i publiczne; 2. Odrębność, różnorodność, witalność i ekspresja; 3. Otwartość, zaufanie, dostępność i partycypacja; 4. Przedsiębiorczość, eksploracja i innowacje; 5. Strategiczne przywództwo, zwinność i wizja; 6. Rozwój talentów i krajobraz edukacyjny; 7. Komunikacja, łączność, sieciowanie i media; 8. Miejsce i tworzenie miejsca (place-making); 9. Jakość życia i dobrostan; 10. Profesjonalizm i efektywność. Metodologia obejmuje zbieranie podstawowych danych statystycznych, a następnie subiektywne oceny wewnętrzne (wywiady, kwestionariusze) oraz obiektywne oceny zewnętrzne przeprowadzane przez badaczy. Indeks Landry'ego oferuje jakościowe, holistyczne podejście, podkreślając miasto jako zintegrowaną całość.
6.3. "3T" Richarda Floridy i Indeks Kreatywności
Richard Florida zaproponował koncepcję "3T" – Talent, Technologia i Tolerancja – jako kluczowe warunki przyciągania Klasy Kreatywnej.
-
Talent: odnosi się do wysoko utalentowanej, wykształconej i wykwalifikowanej populacji.
-
Technologia: oznacza infrastrukturę technologiczną niezbędną do napędzania kultury przedsiębiorczości.
-
Tolerancja: charakteryzuje zróżnicowaną społeczność o etosie "żyj i pozwól żyć".
Jego pierwotny Indeks Kreatywności łączył udział Klasy Kreatywnej w sile roboczej, innowacyjność (mierzoną liczbą patentów per capita), udział przemysłu wysokich technologii (za pomocą Tech Pole Index) oraz różnorodność (mierzoną tzw. Gay Index jako wskaźnikiem otwartości). Później rozwinięto Globalny Indeks Kreatywności (GCI), międzynarodowe badanie klasyfikujące kraje według 3T. Ramy Floridy, choć wpływowe i ilościowe, spotkały się ze znaczącą krytyką dotyczącą roszczeń przyczynowo-skutkowych i trafności stosowanych wskaźników zastępczych.
6.4. Indeks Miasta Kreatywnego CCI (CCI-CCI)
Indeks CCI-CCI (Creative City Index) to nowsze podejście, opierające się na koncepcji "przedsiębiorczości" jako "stref przyciągania". Składa się z ośmiu głównych wymiarów. Niektóre są znane z innych indeksów miast globalnych (np. wielkość przemysłów kreatywnych, skala udogodnień kulturalnych, przepływy kreatywnych ludzi, globalne powiązania), ale CCI-CCI wprowadza nowe wymiary, takie jak: popytowa strona uczestnictwa w kulturze, gospodarka uwagi, treści tworzone przez użytkowników (user-generated content) oraz produktywność usieciowionych społecznie konsumentów. Autorzy argumentują, że miasta znacznie bardziej różnią się pod względem współtworzenia przez konsumentów i cyfrowej "mikroproduktywności" kreatywnej niż w tradycyjnych wskaźnikach per capita. Badanie pilotażowe sześciu miast (Brisbane, Melbourne, Berlin, Brema, Cardiff, Londyn) wykazało większe zróżnicowanie przy uwzględnieniu tych nowych czynników. CCI-CCI próbuje uchwycić bardziej współczesne, cyfrowo nacechowane aspekty kreatywności miejskiej.
6.5. Wskaźniki Stosowane w Ocenach Polskich Miast
Badania polskich miast, takie jak te analizowane przez Karolinę Messyasz w recenzji pracy Katarzyny Wojnar , wykorzystują głównie metody ilościowe, dostosowując międzynarodowe koncepcje do polskiego kontekstu.
-
Indeks Klasy Kreatywnej (zmodyfikowany): Udział pracowników w zawodach kreatywnych (wg klasyfikacji ISCO-88/08) w stosunku do liczby mieszkańców w wieku produkcyjnym. Segmenty: superkreatywny rdzeń, kreatywni specjaliści, bohema.
-
Wskaźniki Konkurencyjności:
-
Rozwój gospodarczy: Kapitał zagraniczny per capita, PKB per capita, dochody własne miast per capita.
-
Innowacyjność gospodarki: Liczba patentów na 1000 mieszkańców, Techpole Index (zmodyfikowany: wskaźnik lokalizacji przedsiębiorstw high-tech), Creativepole Index (wskaźnik lokalizacji przedsiębiorstw kreatywnych).
-
Nowoczesny rynek pracy: Przeciętne wynagrodzenie brutto, stopa zatrudnienia, liczba użytkowników GoldenLine na 100 mieszkańców, liczba mieszkańców z wyższym wykształceniem.
-
Ośrodek naukowy: Liczba uczelni na 100 tys. mieszkańców, liczba publikacji w Web of Science na 100 tys. mieszkańców, liczba studentów na 100 mieszkańców.
-
Wskaźniki Atrakcyjności:
-
Kultura wysoka: Premiery teatralne, koncerty muzyki poważnej, pracownicy kultury wg PKD, wystawy.
-
Rozrywka i czas wolny: Seansy kinowe, kluby, restauracje i kawiarnie.
-
Otwartość (zmodyfikowana "tolerancja"): Gay Index (zmodyfikowany: aktywność na portalu Gejowo.pl), Melting Pot Index (zmodyfikowany: liczba zameldowań cudzoziemców).
-
Sport i rekreacja: Obiekty sportowe, udział terenów zielonych.
-
Środowisko społeczne: Organizacje otrzymujące 1% podatku, nowe zameldowania, udział osób w wieku 20-34 lata.
-
Atrakcyjność turystyczna: Korzystający z noclegów, hotele 3-, 4-, 5-gwiazdkowe.
-
Jakość życia: Lokalny Wskaźnik Rozwoju Społecznego (LHDI), Wskaźnik Usług Publicznych (PPI).
-
Aspekt Jakościowy: Badania ankietowe (N=101) i wywiady pogłębione (IDI) (N=23) z przedstawicielami zawodów kreatywnych w 5 miastach (Warszawa, Wrocław, Łódź, Szczecin, Olsztyn), badające strategie życia zawodowego i prywatnego, wartości, wyzwania.
Ten szczegółowy zestaw wskaźników pokazuje, jak w polskim kontekście operacjonalizuje się i mierzy potencjał kreatywny, adaptując międzynarodowe koncepcje.
6.6. Inne Ramy i Rozważania
Inne podejścia również wnoszą wkład w dyskusję o pomiarze kreatywności. Projekt VALI realizowany przez Urban Institute dla NEA bada, jak mierzyć wpływ kreatywnego placemakingu na jakość życia w społecznościach (przywiązanie mieszkańców, warunki ekonomiczne), wykorzystując dane krajowe i lokalne. Podkreśla użyteczność danych lokalnych dla określonych obszarów geograficznych i pomiaru jakości życia. Z kolei ramy koncepcyjne przedstawione w identyfikują trzy główne zmienne: kulturę, kreatywność i gospodarkę kreatywną, różnicując podejścia skoncentrowane na kulturze (sztuka, dobrostan społeczności) i te skoncentrowane na gospodarce (zrównoważony rozwój gospodarczy poprzez przemysły kreatywne). Landry, w kontekście UCCN, wskazywał na mierzalne determinanty takie jak otwartość (miary tolerancji Floridy), łączność (transport) oraz krajobraz edukacyjny (instytucje B+R, absolwenci szkół wyższych). Te dodatkowe ramy podkreślają ciągłe dążenie do udoskonalania pomiaru, włączania wpływu na poziomie społeczności oraz zrozumienia różnych orientacji wartości (kultura vs. gospodarka) w rozwoju miast kreatywnych.
Obserwuje się wyraźne napięcie między podejściami takimi jak Indeks Miasta Kreatywnego Landry'ego , który kładzie nacisk na holistyczne, jakościowe zrozumienie dynamiki miejskiej, a ramami takimi jak te Floridy czy szczegółowe polskie wskaźniki , które w dużej mierze opierają się na mierzalnych metrykach. Odzwierciedla to szersze wyzwanie metodologiczne w badaniach miejskich: jak uchwycić złożone, często niematerialne, jakości miejskie w sposób mierzalny. Wybór przez miasta i badaczy, które aspekty "kreatywności" priorytetyzują do pomiaru, wpłynie na rodzaj gromadzonych danych i obraz miasta, jaki się wyłoni.
Polska adaptacja wskaźników Floridy (np. modyfikacja Techpole Index, użycie GoldenLine zamiast LinkedIn, dostosowanie Gay Index i Melting Pot Index ze względu na dostępność danych i lokalne specyfiki ) demonstruje krytyczny proces kontekstualizacji międzynarodowych narzędzi pomiarowych. Jest to niezbędne dla trafności i dokładności, ale jednocześnie podkreśla trudność bezpośrednich porównań międzynarodowych, jeśli wskaźniki nie są standaryzowane lub jeśli wskaźniki zastępcze znacznie się różnią. Chociaż lokalna adaptacja jest konieczna dla sensownej analizy lokalnej, może komplikować międzynarodowy benchmarking, chyba że podstawowe koncepcje i rygor pomiaru są starannie zharmonizowane.
Włączenie przez Indeks Miasta Kreatywnego CCI wymiarów takich jak "popytowa strona uczestnictwa w kulturze", "treści tworzone przez użytkowników" oraz "produktywność usieciowionych społecznie konsumentów" sygnalizuje zmianę lub rozszerzenie w rozumieniu kreatywności miejskiej. Przechodzi ono od wyłącznego skupiania się na podaży kreatywnych profesjonalistów czy przemysłów do uwzględnienia roli obywateli jako współtwórców i aktywnych uczestników cyfrowej gospodarki kreatywnej. Odzwierciedla to rozwój Web 2.0, mediów społecznościowych i kultury "prosumeryzmu". Przyszłe oceny kreatywności miejskiej prawdopodobnie będą musiały uwzględniać te partycypacyjne i cyfrowo zapośredniczone formy kreatywności, aby zapewnić pełniejszy obraz.
Poniższa tabela syntetyzuje różne podejścia do pomiaru kreatywności miejskiej.
Tabela 6: Kluczowe Wskaźniki Pomiaru Kreatywności Miejskiej: Przykłady z Różnych Ram Koncepcyjnych
Rama Koncepcyjna |
Kluczowe Mierzone Domeny/Kategorie |
Przykłady Konkretnych Wskaźników (jakościowe lub ilościowe) |
---|---|---|
Indeks Miasta Kreatywnego (Landry) |
10 domen, m.in.: Ramy polityczne i publiczne, Odrębność i witalność, Otwartość i partycypacja, Przedsiębiorczość i innowacje, Przywództwo i wizja, Rozwój talentów, Łączność, Jakość życia. |
Ocena jakościowa i ilościowa; subiektywne oceny wewnętrzne i obiektywne zewnętrzne; np. poziom przejrzystości instytucji, dynamizm oferty kulturalnej, łatwość zakładania projektów, jakość transportu publicznego, poziom zaufania społecznego. |
3T/Indeks Kreatywności (Florida) |
Talent, Technologia, Tolerancja; Klasa Kreatywna; Innowacyjność; Przemysł High-Tech; Różnorodność. |
Ilościowe; np. odsetek populacji z wyższym wykształceniem, liczba patentów per capita, Tech Pole Index (udział produkcji high-tech), Gay Index (jako wskaźnik otwartości), odsetek pracowników w zawodach kreatywnych. |
Indeks Miasta Kreatywnego CCI (CCI-CCI) |
8 wymiarów, m.in.: Wielkość przemysłów kreatywnych, skala udogodnień kulturalnych, przepływy kreatywnych ludzi, globalne powiązania, popytowa strona uczestnictwa w kulturze, gospodarka uwagi, treści tworzone przez użytkowników, produktywność usieciowionych społecznie konsumentów. |
Ilościowe i jakościowe; np. dane dotyczące zaangażowania w tworzenie treści online, aktywność w mediach społecznościowych, wskaźniki dotyczące współtworzenia. |
Ocena Polskich Miast (wg ) |
Potencjał klasy kreatywnej, Konkurencyjność (rozwój gospodarczy, innowacyjność gospodarki, nowoczesny rynek pracy, ośrodek naukowy), Atrakcyjność (kultura wysoka, rozrywka, otwartość, sport, środowisko społeczne, atrakcyjność turystyczna, jakość życia). |
Głównie ilościowe, dostosowane do polskich warunków; np. udział pracowników kreatywnych w populacji w wieku produkcyjnym, PKB per capita, liczba patentów, liczba użytkowników GoldenLine, liczba premier teatralnych, zmodyfikowany Gay Index, LHDI. |
Ramy Urban Institute (VALI) |
Wpływ kreatywnego placemakingu na jakość życia w społeczności. |
Wskaźniki jakości życia, przywiązania do społeczności, lokalnych warunków ekonomicznych; wykorzystanie danych krajowych i lokalnych; np. wskaźniki przestępczości, bezrobocia, pustostanów, pozwoleń na remonty, sprzedaży domów. |
Ramy koncepcyjne (wg ) |
Kultura, Kreatywność, Gospodarka Kreatywna; orientacja kulturocentryczna vs. ekonocentryczna. |
Zmienne opisujące scenę artystyczną i kulturalną, innowacyjność, obecność przemysłów kreatywnych, dobrostan społeczności, zrównoważony rozwój gospodarczy. |
Sekcja 7: Korzyści, Wyzwania i Krytyka Modelu Miasta Kreatywnego
Model miasta kreatywnego, mimo swojej popularności i licznych przykładów wdrożeń, nie jest wolny od wyzwań i krytyki. Zrozumienie zarówno potencjalnych korzyści, jak i problemów związanych z dążeniem do miana "kreatywnego" jest kluczowe dla odpowiedzialnego kształtowania polityk miejskich.
7.1. Korzyści Ekonomiczne, Społeczne i Kulturowe
Strategie miast kreatywnych niosą ze sobą obietnicę wielorakich korzyści:
-
Ekonomiczne: Wzmacniają lokalną gospodarkę i zatrudnienie poprzez rozwój sektorów kultury i kreatywnych. Przyciągają inwestorów zagranicznych. Przemysły kreatywne przyczyniają się do handlu światowego; na przykład, eksport sztuk wizualnych wzrósł globalnie, a przychody z mediów audiowizualnych znacząco się zwiększyły. Mogą również stymulować innowacje w tradycyjnych sektorach poprzez tzw. efekty spillover, jak w przypadku Bolonii.
-
Społeczne: Tworzą miejsca, doświadczenia, atrakcje i możliwości sprzyjające rozwojowi kreatywności wśród mieszkańców. Mogą poprawiać jakość życia oraz zwiększać uczestnictwo w życiu kulturalnym, szczególnie grup marginalizowanych. Wzmacniają spójność społeczną, czego przykładem jest projekt Community Cinema w Santos , a także mogą przyczyniać się do wyrównywania stratyfikacji społecznej i przezwyciężania różnic kulturowych.
-
Kulturowe: Budują poczucie dumy i tożsamości zbiorowej. Chronią i promują różnorodność kulturową i językową oraz dziedzictwo. Pełnią rolę pomostu między kulturą a gospodarką.
-
Rozwój miejski i zarządzanie: Mogą prowadzić do rewitalizacji miejskiej (np. Bolonia , Dundee , Óbidos ). Poprawiają wizerunek miasta i przyciągają turystykę. Mogą skutkować bardziej horyzontalnym, nieformalnym i elastycznym podejściem sektora publicznego. Zapewniają lepszą widoczność i uznanie na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym (zwłaszcza poprzez UCCN).
-
Zrównoważony rozwój: Sektor kreatywny jest często mniej zasobochłonny i bardziej przyjazny dla środowiska, opierając się na kapitale ludzkim, a nie surowcach. Przyczynia się do realizacji agend zrównoważonego rozwoju (np. Agenda 2030).
7.2. Powszechne Wyzwania Stojące Przed Miastami Kreatywnymi
Dążenie do statusu miasta kreatywnego wiąże się z licznymi wyzwaniami:
-
Nierówności i Gentryfikacja: Paradygmat "Miasta Kreatywnego" jest krytykowany za maskowanie, a czasem nawet zaostrzanie nierówności. Teoria "Klasy Kreatywnej" Richarda Floridy jest często łączona z procesami gentryfikacji, gdzie rosnące koszty życia wypierają dotychczasowych, często uboższych mieszkańców, gdy dzielnice stają się "modne" i atrakcyjne dla zamożniejszych "kreatywnych". Późniejsza praca Floridy, "Nowy Kryzys Miejski", przyznaje istnienie problemu rosnącej niedostępności i segregacji w miastach odnoszących sukcesy.
-
Brak Wrażliwości na Miejsce (Place-Sensitivity): Generyczne modele miast kreatywnych mogą nie być dostosowane do lokalnych kontekstów, specyficznych potrzeb czy istniejących zasobów kulturowych, co prowadzi do nieodpowiednich lub nieskutecznych strategii. Jak stwierdzono, "miasto kreatywne nie może powstać jak katedra na pustyni: musi być powiązane z istniejącą tkanką i być jej częścią".
-
Zrównoważony Rozwój Przemysłów Kreatywnych: Przemysły kreatywne mogą być wrażliwe na wahania gospodarcze. Pandemia COVID-19 zakłóciła modele biznesowe, zwiększyła prekarność i nierówności oraz doprowadziła do "wyludniania" centrów miast, stawiając pod znakiem zapytania zrównoważony rozwój gospodarek kreatywnych.
-
Wyzwania Polityczne i Planistyczne: Planowanie często koncentruje się na użytkowaniu gruntów, a nie na dynamice społecznej miast. Kluczem do zrównoważonego rozwoju miejskiego jest zrównoważenie kreatywności kulturowej i technologicznej. Rozwiązywanie problemów takich jak segregacja i wspieranie autentycznej różnorodności kulturowej są krytyczne, ale trudne. Potrzebna jest perspektywa długoterminowa, ponieważ "miękkie" elementy rozwijają się powoli.
-
Miejsca "Pozostawione w Tyle": Krajowe polityki i inwestycje w rewitalizację miejską i kreatywny placemaking często pomijały obszary wiejskie, małe miasta, miasta satelickie i peryferyjne przedmieścia.
7.3. Krytyczne Perspektywy na Teorie Miasta Kreatywnego i Klasy Kreatywnej
Teorie leżące u podstaw modelu miasta kreatywnego, zwłaszcza koncepcja "klasy kreatywnej" Richarda Floridy, spotkały się ze znaczącą krytyką.
-
Krytyka "Klasy Kreatywnej" Richarda Floridy:
-
Przyczynowość vs. Korelacja: Główny zarzut dotyczy mylenia korelacji z przyczynowością – obecność "klasy kreatywnej" lub wysokie wskaźniki "bohemy/gejów" niekoniecznie powodują wzrost gospodarczy; raczej takie grupy mogą być przyciągane do już zamożnych lub rozwijających się obszarów. Jamie Peck określa to mianem "hipsterskiego uburżuazyjnienia".
-
Brak Wsparcia Empirycznego: Wiele badań nie wykazało wyraźnej korelacji między wskaźnikami klasy kreatywnej Floridy a wzrostem gospodarczym, lub też wykazało, że kreatywni pracownicy migrują głównie za pracą, a nie ze względu na tolerancję/różnorodność. Europejskie badanie "Accommodating Creative Knowledge" stwierdziło, że migracja kreatywnych pracowników nie przebiegała zgodnie z teorią Floridy. Badanie Hoyman i Faricy, wykorzystujące dane samego Floridy, nie znalazło korelacji z żadnymi znanymi miarami wzrostu gospodarczego.
-
Teoria Kapitału Ludzkiego jako Lepsze Wyjaśnienie: Krytycy argumentują, że "kapitał ludzki" (ogólny poziom wykształcenia) jest silniejszym predyktorem wzrostu gospodarczego niż wąsko zdefiniowana "klasa kreatywna" Floridy.
-
Skuteczność Polityk: Polityki oparte na przyciąganiu klasy kreatywnej (np. budowa ścieżek rowerowych, kawiarni) w miastach borykających się z problemami często nie przynosiły obiecanych efektów gospodarczych (np. Youngstown, Cleveland). Inwestycje dokonywano bez solidnych dowodów na ich opłacalność.
-
"Nowy Kryzys Miejski" Floridy jako Rebranding: Niektórzy krytycy postrzegają późniejszą pracę Floridy na temat kryzysu miejskiego nie jako prawdziwe "mea culpa" za negatywne konsekwencje jego wcześniejszych teorii (takie jak gentryfikacja), ale jako rebranding tych samych problemów bez przyznania się do wad pierwotnej koncepcji "Klasy Kreatywnej". Florida nie przeprosił za pierwotną teorię.
-
Ogólna Krytyka Strategii Miast Kreatywnych: Nadmierny nacisk na projekty flagowe, potencjalne korzyści dla prywatnych deweloperów z funduszy publicznych, ryzyko "culture-washingu" (kulturowego wybielania) głębszych problemów miejskich oraz trudność wspierania autentycznej, oddolnej kreatywności poprzez odgórne inicjatywy.
Te krytyczne perspektywy są niezbędne w raporcie eksperckim, zachęcając do ostrożnego i opartego na dowodach podejścia do wdrażania strategii miast kreatywnych. Podkreślają potrzebę wyjścia poza medialny szum i rozważenia potencjalnych negatywnych konsekwencji oraz alternatywnych wyjaśnień.
Istotnym, ukrytym napięciem jest to, że sam sukces strategii miast kreatywnych w uczynieniu miejsc bardziej atrakcyjnymi i gospodarczo dynamicznymi może prowadzić do gentryfikacji, niedostępności cenowej i wykluczenia tych samych artystów, zróżnicowanych społeczności czy mieszkańców o niższych dochodach, którzy mogli przyczynić się do początkowego "kreatywnego fermentu". Jest to widoczne w ewolucji poglądów samego Floridy od "Narodzin klasy kreatywnej" do "Nowego kryzysu miejskiego". Bez proaktywnych polityk dotyczących przystępnych cenowo mieszkań, rozwoju włączającego i sprawiedliwego podziału korzyści, "sukces" miasta kreatywnego może okazać się porażką dla celów sprawiedliwości społecznej, tworząc paradoks, w którym dążenie do dynamizmu dla jednych prowadzi do wykluczenia innych.
Wiele elementów promowanych przez strategie miast kreatywnych (sztuka, kultura, zróżnicowane przestrzenie publiczne, ścieżki rowerowe) ma wewnętrzną wartość dla jakości życia, dobrostanu społeczności i dumy obywatelskiej. Jednakże, zidentyfikowaną krytyczną wadą jest często nieudowodnione założenie, że te elementy automatycznie przełożą się na znaczący, powszechny wzrost gospodarczy lub rozwiążą głęboko zakorzenione problemy ekonomiczne, zwłaszcza w borykających się z trudnościami miastach poprzemysłowych. Sugeruje to fundamentalne błędne przypisanie: polityki mogą być przyjmowane pod pozorem rozwoju gospodarczego, podczas gdy ich główne korzyści są społeczne i kulturowe. Konieczna jest uczciwość co do celów polityki i bardziej zniuansowane zrozumienie, w jaki sposób inwestycje kulturalne przyczyniają się do dobrostanu miejskiego, wykraczające poza uproszczone narracje o wzroście gospodarczym.
Gdy przekonująca narracja, taka jak "Klasa Kreatywna", zyskuje na popularności, może przez lata napędzać politykę, nawet gdy pojawiają się dowody przeciwne. Niechęć do porzucenia lub znaczącej krytyki szeroko przyjętego i często lukratywnego (dla konsultantów) modelu może prowadzić do "opóźnienia politycznego", gdzie miasta kontynuują realizację strategii, które mogą być wadliwe lub mieć niezamierzone negatywne konsekwencje. Wskazuje to na potrzebę bardziej zwinnych i krytycznie refleksyjnych procesów kształtowania polityki w rozwoju miejskim.
Sekcja 8: Synteza Wniosków i Przyszłe Kierunki Rozwoju Kreatywności Miejskiej
Analiza koncepcji miasta kreatywnego, polskich inicjatyw takich jak bbdl.pl oraz przykładów europejskich i globalnych, pozwala na sformułowanie kluczowych wniosków i zarysowanie przyszłych kierunków rozwoju tej idei. Kreatywność miejska, choć obiecująca, wymaga starannie przemyślanych strategii, wrażliwości na kontekst lokalny oraz świadomości potencjalnych wyzwań.
8.1. Kluczowe Wnioski: Lekcje z bbdl.pl, Polski, Europy i Przykładów Globalnych
Przegląd różnorodnych podejść do miasta kreatywnego ukazuje bogactwo możliwych ścieżek: od skoncentrowanego na technologii prototypowania rozwiązań miejskich, jak w przypadku bbdl.pl , poprzez kompleksową rewitalizację miejską napędzaną designem (Dundee ), wspieranie ekosystemów startupowych (Bolonia ), aż po włączenie społeczne poprzez specyficzne sektory kreatywne (Santos ). Ta różnorodność podkreśla fundamentalne znaczenie kontekstu: skuteczne strategie muszą być dostosowane do lokalnych zasobów, historii, skali oraz uwarunkowań społeczno-ekonomicznych. Nie istnieje uniwersalny model, co potwierdzają zarówno zróżnicowane podejścia polskich miast , jak i strategie małych i średnich miast europejskich.
Krytyczną rolę odgrywa zarządzanie, obejmujące silne przywództwo, efektywne partnerstwa publiczno-prywatne, zaangażowanie społeczności oraz sprawne mechanizmy implementacyjne. Potrzeba ich wzmocnienia jest widoczna w polskim kontekście , podczas gdy ich obecność stanowi o sile takich inicjatyw jak IncrediBOL! w Bolonii. Międzynarodowe sieci, takie jak UCCN, pełnią dwojaką funkcję: z jednej strony wspierają budowanie lokalnej tożsamości, a z drugiej promują globalną współpracę i wymianę wiedzy.
8.2. W Kierunku Bardziej Włączających i Zrównoważonych Miast Kreatywnych: Rekomendacje
Aby przyszłe strategie miast kreatywnych były bardziej skuteczne, włączające i zrównoważone, warto rozważyć następujące rekomendacje:
-
Nacisk na Włączanie i Sprawiedliwość: Aktywne przeciwdziałanie gentryfikacji i wykluczeniu poprzez polityki takie jak dostępne mieszkalnictwo, wsparcie dla lokalnych małych przedsiębiorstw oraz zapewnienie, że korzyści docierają do istniejących społeczności (w odpowiedzi na krytykę z ).
-
Przyjmowanie Strategii Wrażliwych na Miejsce: Odejście od generycznych modeli. Przeprowadzenie gruntownego mapowania lokalnych zasobów (kulturowych, społecznych, ekonomicznych, środowiskowych) oraz analizy potrzeb przed opracowaniem strategii (zgodnie z rekomendacjami dla polskich miast w ).
-
Wspieranie Autentycznej Oddolnej Kreatywności: Chociaż ramy strategiczne są potrzebne, należy tworzyć przestrzeń i wsparcie dla inicjatyw oddolnych, projektów obywatelskich i nieformalnych działań kreatywnych, unikając nadmiernie preskryptywnego planowania odgórnego.
-
Integracja Infrastruktury "Miękkiej" i "Twardej": Inwestowanie nie tylko w przestrzenie fizyczne, ale także w rozwój talentów, sieci, budowanie społeczności oraz wspieranie otwartej, tolerancyjnej kultury (łącząc wnioski z prac Landry'ego i praktycznych przykładów).
-
Opracowanie Solidnych Ram Pomiaru i Ewaluacji: Wyjście poza proste wskaźniki ekonomiczne, aby uwzględnić wpływ społeczny, jakość życia, włączanie i zrównoważony rozwój. Stosowanie mieszanki danych jakościowych i ilościowych (czerpiąc z ).
-
Promowanie Odporności Sektorów Kreatywnych: Rozwijanie strategii wspierających zrównoważony rozwój przedsiębiorstw kreatywnych, zwłaszcza MŚP, w obliczu wstrząsów gospodarczych i zmieniających się warunków rynkowych (w odpowiedzi na obawy z ).
-
Wzmacnianie Współpracy Lokalnej i Międzynarodowej: Zachęcanie do wymiany wiedzy, wspólnych projektów i wzajemnego uczenia się między miastami na poziomie krajowym, regionalnym (np. w ramach UE ) i globalnym (np. UCCN ).
8.3. Perspektywy dla Kreatywności Miejskiej
Przyszłość kreatywności miejskiej będzie prawdopodobnie kształtowana przez kilka kluczowych trendów. Rosnące znaczenie kreatywności cyfrowej, treści generowanych przez użytkowników oraz gospodarki uwagi (zgodnie z Indeksem CCI-CCI ) wpłynie na kształt przyszłych strategii. Coraz większa świadomość społecznych i środowiskowych skutków rozwoju miejskiego będzie skłaniać do tworzenia bardziej zrównoważonych i sprawiedliwych modeli miast kreatywnych. Rola miast jako centrów rozwiązywania globalnych wyzwań (zmiany klimatu, nierówności społeczne) poprzez kreatywne i innowacyjne rozwiązania prawdopodobnie będzie rosła.
Należy spodziewać się ciągłej debaty i udoskonalania koncepcji miasta kreatywnego, odchodzenia od uproszczonych pojęć "klasy kreatywnej" w kierunku bardziej zniuansowanego i krytycznego rozumienia tego, jak kreatywność przyczynia się do budowania lepszej przyszłości miejskiej dla wszystkich. Aby strategie miast kreatywnych były naprawdę skuteczne i zrównoważone, zwłaszcza w rozwiązywaniu złożonych problemów, takich jak integracja i wrażliwość na miejsce, samo zarządzanie miejskie musi stać się bardziej kreatywne, zwinne i adaptacyjne. Wymaga to odejścia od sztywnego, odgórnego planowania na rzecz eksperymentowania, współtworzenia ze społecznościami i uczenia się na błędach. Jak pokazują udane przykłady, takie jak IncrediBOL! w Bolonii , potrzebne jest "bardziej horyzontalne, nieformalne i elastyczne" podejście sektora publicznego. Przyszłość kreatywności miejskiej zależy w równym stopniu od innowacyjnych modeli zarządzania, co od wspierania przemysłów kreatywnych.
Kluczowym kierunkiem na przyszłość musi być również bardziej wyrafinowane pogodzenie motywacji ekonomicznych stojących za strategiami miast kreatywnych z wewnętrznymi wartościami kulturowymi, społecznymi i humanistycznymi, które ucieleśnia kreatywność. Oznacza to docenianie kultury i kreatywności za ich szerszy wkład w dobrostan, tożsamość i spójność społeczną, a nie tylko jako instrumentów wzrostu gospodarczego. Jak sugeruje misja UCCN , należy dążyć do podejść "pluralistycznych wartości", gdzie korzyści ekonomiczne są rozważane obok, a czasem wtórnie do, celów takich jak wzmocnienie pozycji społeczności, ekspresja kulturowa i zrównoważenie środowiskowe.
W miarę dojrzewania koncepcji miasta kreatywnego, można spodziewać się tendencji do rozwijania przez miasta wysoce wyspecjalizowanych nisz kreatywnych, opartych na unikalnych lokalnych mocnych stronach, zamiast prób bycia ogólnie "kreatywnym" we wszystkich dziedzinach. Może to prowadzić do bardziej skomplikowanych sieci współpracy między miastami, opartych na komplementarnych specjalizacjach. Różnicowanie staje się kluczowe dla przewagi konkurencyjnej i tożsamości, co może skutkować globalnym ekosystemem, w którym miasta są węzłami w wyspecjalizowanych kreatywnych łańcuchach wartości, współpracując przy projektach wymagających zróżnicowanej wiedzy specjalistycznej.
Cytowane prace
1. Kreatywne miasto podstawą rozwoju, https://dbc.wroc.pl/Content/39460/PDF/Pawlik_Kreatywne_Miasto_Podstawa_Rozwoju_2017.pdf 2. Creative Cities Network | UNESCO, https://www.unesco.org/en/creative-cities 3. Czym jest sektor kreatywny?: Urząd Miasta Łodzi, https://uml.lodz.pl/dla-biznesu/przemysly-kreatywne/czym-jest-sektor-kreatywny/ 4. (PDF) Is there a creative city in Poland? Defining and measuring the ..., https://www.researchgate.net/publication/315715073_Is_there_a_creative_city_in_Poland_Defining_and_measuring_the_concept_in_Poland 5. Creative city: A new challenge of strategic urban planning? - EconStor, https://www.econstor.eu/bitstream/10419/120304/1/ERSA2011_1584.pdf 6. The Creative City: A Toolkit for Urban Innovators - Charles Landry - Google Books, https://books.google.com/books?id=1ypae-qwaX4C 7. The Creative City : A Toolkit for Urban Innovators (2ND) / Landry, Charles (9781844075980), https://united-states.kinokuniya.com/bw/9781844075980 8. Creative class - Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Creative_class 9. The Creative Class and the Future of Our Cities with Dr. Richard Florida, https://coreagency.com/blog-post/the-creative-class-and-the-future-of-our-cities-with-dr-richard-florida/ 10. UNESCO Creative Cities Network, https://www.unesco.org.tr/Pages/669/309/-UNESCO-Creative-Cities-Network 11. UNESCO Creative Cities Network - Iowa City UNESCO City of Literature, https://www.iowacityofliterature.org/unesco-creative-cities-network/ 12. miasto__kreatywne – BB__Design Lab, https://bbdl.pl/pages/miasto__kreatywne 13. UNESCO Creative Cities - Wikitravel, https://wikitravel.org/en/UNESCO_Creative_Cities 14. kreatywna-europa.eu, https://kreatywna-europa.eu/wp-content/uploads/2022/02/broszura-Kultura-2022_www.pdf 15. IncrediBOL! Creative innovation | urbact.eu, https://urbact.eu/good-practices/incredibol-creative-innovation 16. INCREDIBOL! Bologna's Creative Innovation | use - urban sustainability exchange, https://use.metropolis.org/case-studies/incredibol-bolognas-creative-innovation 17. Dundee UNESCO City of Design, https://unesco.org.uk/our-sites/creative-cities/dundee 18. Dundee - UNESCO City of Design | Dundee City Council, https://www.dundeecity.gov.uk/service-area/chief-executive/chief-executives-services/dundee-unesco-city-of-design 19. (PDF) Creative-based strategies in small and medium-sized cities ..., https://www.researchgate.net/publication/241769129_Creative-based_strategies_in_small_and_medium-sized_cities_some_European_study_cases 20. Creative Park Alter Schlachthof - Karlsruhe UNESCO city of media arts, https://www.cityofmediaarts.de/en/netzwerk/creative-park-alter-schlachthof/ 21. EPICUR maps, https://archive.epicur.education/regions-ecosystem/epicur-map/ 22. DESIGNATION PROCEDURE - Masaf, https://www.masaf.gov.it/flex/cm/pages/ServeAttachment.php/L/IT/D/f%252F1%252F4%252FD.04ea2957af3312d40ad5/P/BLOB%3AID%3D12110/E/pdf 23. APPLICANT'S HANDBOOK, https://mk.gov.cz/doc/cms_library/applicant_handbook_2015call_unesco_creative_cities_netwo-2074.pdf 24. Santos - Creative Cities Network - UNESCO, https://www.unesco.org/en/creative-cities/santos 25. 50 Mayors of UNESCO Creative Cities gather in Santos, Brazil to share creative social initiatives, https://www.unesco.org/en/articles/50-mayors-unesco-creative-cities-gather-santos-brazil-share-creative-social-initiatives 26. Detroit City of Design | Design Core Detroit, https://www.designcore.org/unescodesigncity 27. Detroit Design - UNESCO, https://www.unesco.org/sites/default/files/medias/fichiers/2025/02/Detroit_Monitoring_Report_2019.pdf 28. Bandung - Creative Cities Network - UNESCO, https://www.unesco.org/en/creative-cities/bandung 29. Indonesia Proud to Have 5 UNESCO Creative Cities, Bandung Latest to Receive Monument Plaque - BATIQA Hotels, https://www.batiqa.com/read-article/Indonesia-Bangga-Punya-5-Kota-Kreatif-UNESCO-Bandung-Terbaru-yang-Terima-Plakat-Monumen 30. charleslandry.com, https://charleslandry.com/downloads/The_Creative_City_Index.pdf 31. The CCI Creative City Index (CCI-CCI), https://espace.curtin.edu.au/handle/20.500.11937/5994 32. cejsh.icm.edu.pl, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_25737/c/klasa-kreatywna-a-polskie-miasta.pdf 33. Measuring Creative Placemaking - National Endowment for the Arts, https://www.arts.gov/sites/default/files/Research-Art-Works-Urban.pdf 34. (PDF) The Conceptual Framework of Creative City - ResearchGate, https://www.researchgate.net/publication/384799240_The_Conceptual_Framework_of_Creative_City 35. Why become a Unesco Creative City? - YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=AVJsKgaoCuo 36. en.wikipedia.org, https://en.wikipedia.org/wiki/Creative_city#:~:text=A%20creative%20city%20provides%20places,foster%20creativity%20among%20its%20citizens. 37. Beyond the Creative City | Creative Manchester | The University of ..., https://www.creative.manchester.ac.uk/research/creative-industries-and-innovation/beyond-the-creative-city/ 38. Richard Florida Can't Let Go Of His Creative Class Theory. His Reputation Depends On It., https://beltmag.com/richard-florida-cant-let-go/ 39. The Fall of the Creative Class - Belt Magazine, https://beltmag.com/fall-of-the-creative-class/