Beacony, czyli niewielkie urządzenia z systemem bluetooth 4.0 pozwalające na mikro lokacje mają olbrzymie pole zastosowań, a przy projektowaniu aplikacji które z nimi współpracują ogranicza nas jedynie wyobraźnia oraz względy biznesowe. W niniejszym wpisie skupię się jednak na trzech przypadkach, w których beacony posłużyły jako rozwiązanie problemu niepełnosprawnych w Londynie oraz w Bukareszcie, pozwalając tymże osobą na większą niezależność.

W obydwu przypadkach beacony zostały zastosowane w transporcie publicznym i pomagają one osobą niewidomym na poruszanie się w miejskim środowisku. W Bukareszcie kilka dni temu beacony zostały zainstalowane w 40 autobusach – docelowo będzie to 500 pojazdów do końca tego roku. Osoba niepełnosprawna po dotarciu do linii autobusowej którą chce odbyć podróż,  z uruchomianą aplikacją w telefonie obsługującym technologie bluetooth 4.0 otrzyma komunikat dźwiękowy w momencie w którym autobus znajdzie się w odległości 50-60m od przystanku. Gdy autobus zatrzyma się na przystanku, aplikacja poinformuje użytkownika o tym, że drzwi zostały otwarte i może on zająć miejsce w autobusie. Nie wiem dokładnie jak działa system komunikatów, ale możemy sobie wyobrazić możliwości systemu, który pozwala określić położenie użytkownika względem beaconów zainstalowanych w autobusie do kilku centymetrów.

Kolejnym przykładem jest Londyńskie metro, w którym również niedawno firma projektowa Ustwo skończyła cztero tygodniowe testy na stacji metra Pimlico w Londynie. W projekcie zostały użyte beacony estimote a docelowo mają się znaleźć w całym Londyńskim metrze. Ustwo za cel postawiło sobie opracowanie standardu z którego mogliby korzystać inni developerzy w swoich aplikacjach. Istnieje wiele niuansów podczas projektowania aplikacji. Między innymi trzeba było opracować najlepszy sposób komunikacji z niewidomymi. W jaki sposób działa system najlepiej pokazuje poniższe video.

Ostatnim przypadkiem jakim chciałem się podzielić jest przykład banku Barclays, który świętował międzynarodowy dzień osób z niepełnosprawnością instalacją w jednym ze swoich oddziałów pilotażowego systemu wspomagającego obsługę osób niepełnosprawnych. W banku zainstalowano beacony które w połączeniu z aplikacją pozwalają na sprawniejszą obsługę. Na przykład osoba odwiedzająca bank może zaznaczyć z poziomu aplikacji, że ma problemy ze słuchem, ale lepiej słyszy gdy mówi się do jej prawego ucha. Klienci mogą wybrać jakimi informacjami chcą się podzielić z obsługą banku, mogą wgrać swoje zdjęcie aby obsługa banku mogła w prosty sposób rozpoznać osobę odwiedzającą oddział. W chwili w której klient wejdzie do placówki, aplikacja dyskretnie powiadamia obsługę która może lepiej obsłużyć klienta z niepełnosprawnością. Jest to fajna technologia ponieważ ogranicza liczbę komunikatów jakimi w normalnych warunkach musiałby się podzielić klient za każdym razem gdy przekracza próg placówki. Jedną z głównych zalet jest to, że klient może otrzymać bardziej spersonalizowaną obsługę, oraz likwiduje to minimum konieczność odpowiadania na wrażliwe pytania odnośnie niepełnosprawności klienta.

Jedną z największych zalet beaconów jest to, że mogą one działać w przestrzeniach zamkniętych, do których nie dociera system gps. Pozwalają one również określić położenie z dokładnością do kilku centymetrów co jest nie możliwe w przypadku technologii gps.

Jeżeli znacie jakieś inne ciekawe przykłady zastosowania technologii beacon w służbie niepełnosprawnym to zapraszam do dyskusji.

Na koniec zapraszam do obejrzenia wideo – 10 rzeczy które trzeba wiedzieć o technologi mikro lokacji.

Comments are closed.